معرفی 12 رمانی که دنیای ادبیات را متحول کرد

2 2,744

بزرگترین رمان‌های تاریخ ادبیات کدامند؟

منتقدان ادبی، مورخان، خوانندگانِ مشتاق و حتی خوانندگان معمولی همگی نظرات متفاوتی درباره اینکه کدام رمان‌ها واقعا در دسته‌ی بهترین و بزرگترین رمان های تاریخ قرار می‌گیرند، دارند.
آیا رمانی با زبانی زیبا، فریبنده و تمثیلی ؟ یا رمانی با واقع‌گرایی جزئی؟
رمانی که تأثیر اجتماعی بی نظیری داشته است؟ یا یکی که با ظرافت بیشتری بر جهان تأثیر گذاشته است؟

هنوز هم منتقدان به‌طور قطعی به نظر مشترکی دست نیافته‌اند اما در این مقاله با وبلاگ نوار همراه باشید تا شما را با ۱۲ رمانی آشنا کنیم که به دلایل گوناگون، همه‌ی صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که از بزرگترین رمان های تاریخ ادبیات هستند.

1- آناکارنینا

آناکارنینا بزرگترین رمان های تاریخ

هر طرفدارِ داستان‌هایی که شامل موضوعات هیجان‌انگیز مانند خیانت، قمار، توطئه های ازدواج، و همچنین فئودالیسم روسی باشد، بلافاصله آنا کارنینا را در اوج لیست بهترین رمان های خود قرار می‌دهد.
و این دقیقا همان رتبه‌ای است که نشریاتی مانند مجله‌ی تایم از زمان انتشار کامل این رمان در سال 1878 به آن داده‌اند.

رمان آناکارنینا توسط لِئو نیکلایِویچ تولستوی ، فعال سیاسی، اجتماعی و نویسنده‌ی کلاسیک روسی نوشته شده است.

تولستوی، در رمان آناکارنینا بحث‌های متفکرانه‌ای راجع به عشق، درد و خانواده در جامعه‌ی روسیه با مجموعه‌ای از شخصیت‌های قابل توجه برای انسانیت واقع‌بینانه خود شکل داده‌است.
تولستوی این رمان را به ویژه در برخورد با زنان انقلابی نوشت و تعصبات و معضلات اجتماعی آن زمان را با احساساتی زنده و زیبا به تصویر کشید.

2- کشتن مرغ مُقلد (مینا)

کشتن مرغ مینا بزرگترین رمان های تاریخ

هارپرلی!
اعتقاد بر این است که  هارپرلی یکی از تأثیرگذارترین نویسندگانی بوده است، که فقط یک رمان منتشر کرده است (تا اینکه دنباله‌ی جنجالی آن درست در سال 2015 و دقیقا قبل از مرگ او منتشر شد.)

کشتن مرغ مقلد یا کشتن مرغ مینا نوشته‌ی هارپر لی، در سال 1960 منتشر شد و تاکنون به عنوان یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین رمان های تاریخ ادبیات شناخته می‌شود.

شخصیت‌های برجسته‌ی آن، به ویژه وکیل دلسوز و عادلِ پدر و آتیکوس فینچ، به عنوان الگو عمل می‌کردند و در زمانی که تنش‌ها در مورد نژاد زیاد بود، دیدگاه‌ها را در ایالات متحده تغییر می‌دادند.

کشتن مرغ مقلد، در سال 1961 جایزه پولیتزر را برای ادبیات داستانی به دست آورد و در سال 1962 به یک فیلم برنده جایزه اسکار تبدیل شد و به داستان و شخصیت‌های آن، زندگی و نفوذ بیشتری در حوزه اجتماعی آمریکا داد.

شما می‌توانید کتاب صوتی کشتن مرغ مینا (مقلد) را با صدای  سپیده احمدی و با کیفیت بالا از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

3- گتسبیِ بزرگ

رمان گتسبی بزرگ بزرگترین رمان های تاریخ

گتسبیِ بزرگ اثر اسکات فیتزجرالد، به عنوان یکی از بزرگترین رمان های تاریخ و بهترین متن‌ها برای آشنایی دانشجویان با هنرِ انتقادی خواندنِ ادبیات است (این بدان معناست که شما ممکن است آن را در مدرسه یا دانشگاه خوانده باشید.)

این رمان از دیدگاه مرد جوانی به نام نیک کاروِی نقل شده است که اخیرا به شهر نیویورک نقل مکان کرده و همسایه‌ی عجیب و غریب‌اش به ‌نام، جی گتسبی با او دوست می‌شود.

گتسبی بزرگ، با دیدگاهی درونی و عمیق به دوران جاز در دهه 1920 ایالات متحده آمریکا دارد که در عین حال ایده رویای آمریکایی شدن را نقد می‌کند.

شما می‌توانید کتاب صوتی گتسبی بزرگ را با صدای گیرای  علی عمرانی و با کیفیت بالا از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

4- صد سال تنهایی

گابریل گارسیا مارکز بزرگترین رمان های تاریخ

نویسنده‌ی فقید کلمبیایی، گابریل گارسیا مارکز مشهورترین اثر خود، صد سال تنهایی را در سال 1967 منتشر کرد.

این رمان داستان هفت نسل از خانواده بوئندیا را روایت می‌کند و تأسیس شهر آن‌ها ماکوندو را تا نابودی آن همراه با آخرین فرزندان خانواده دنبال می‌کند.

این رمان، جوایز زیادی را برای ماركز به ارمغان آورد و باعث افتخار نهایی وی برای جایزه نوبل ادبیات در سال 1982، برای كل مجموعه کارهایش شد.

از صد سال تنهایی غالبا به عنوان یکی از موفق‌ترین و بزرگترین رمان های تاریخ ادبیات یاد می‌شود.

شما می‌توانید کتاب صوتی صد سال تنهایی را با صدای گیرای رضا عمرانی و با کیفیت بالا از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

 5- گذری به هند

گذری به هند

ادوارد مورگان فورستر، رمان گذر از هند را پس از چندین سفر به این کشور در طول زندگی اولیه‌ی خود نوشت. این کتاب در سال 1924 منتشر شد.

داستان، روایت یک پزشک هندیِ مسلمان به نام عزیز و روابط وی با یک استاد انگلیسی، سیریل فیلدینگ، و یک معلم مدرسه انگلیسی بازدید کننده به نام آدِلا کوئستد را دنبال می‌کند. گذری به هند در دوره سلطه انگلیس بر هند می‌گذرد و نویسنده به رابطه انگلیسی‌ها و هندی‌ها و نیز تلقی دو فرهنگ از جهان و انسان می‌پردازد.

توصیف‌های رنگارنگ رمان از طبیعت، چشم انداز هند و قدرت مجازی که در متن به آن‌ها داده می‌شود، آن را به عنوان یک اثر داستانیِ عالی تقویت می‌کند.

گذری به هند از بزرگترین رمان های تاریخ ادبیات است که برنده چندین جایزه معتبر بین‌المللی ادبی نیز شده‌است.
دیوید لین در سال ۱۹۸۴ فیلمی بر پایه این کتاب ساخت.

6- مرد نامرئی

رمان مرد نامرئی رالف الیسون

مرد نامرئی، اغلب با رمان علمی تخیلیِ  H.G.Wells با این اسم اشتباه گرفته می‌شود.

رمان مرد نامرئیِ راالف الیسون، یک رمان پیشگام در بیان هویت برای مرد آمریکاییِ آفریقایی تبار است.

راوی این داستان، مردی است که هرگز نامی از او برده نمی‌شود و معتقد است از نظر اجتماعی برای دیگران نامرئی است. او در کتاب مرد نامرئی داستان حرکت خود را از جنوب به کالج و سپس به شهر نیویورک تعریف می‌کند.

این رمان به دلیل سبک سوررئال و تجربی خود در نوشتن که نمادهای پیرامون هویت و فرهنگ آمریکایی آفریقایی تبار را مورد بررسی قرار می‌دهد، مشهور است.

مرد نامرئی در سال 1953 برنده جایزه‌ی ملی کتاب داستان ایالات متحده شد.

7- دُن کیشوت

دن کیشوت بزرگترین رمان های تاریخ

دُن کیشوت،  اثر میگل دِ سروانتس، که شاید از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین رمان های تاریخ ادبیات اسپانیا باشد؛ اولین بار به طور کامل در سال 1615 منتشر شد.

 این رمان، همواره به عنوان یکی از بهترین آثار ادبی در تمام دوران شناخته می‌شود.

شخصیت دون کیشوت به یک بُت و تا حدودی به یک شخصیت کهن الگویی تبدیل شده است و از زمان انتشار کتاب، بر بسیاری از کارهای مهم هنری، موسیقی و ادبیات تأثیر گذاشته است.

تاثیرگذاری متن دُن کیشوت بسیار زیاد است. این کتاب، با ایده‌های رمانتیک و عجیب و غریب همراه است.

8- محبوب (معشوق)

معشوق

رمان معنوی و دلهره آور معشوق، اثر تونی موریسون است که در سال 1987 منتشر شد.

 معشوقِ داستان، یک برده فراری به نام سِته را روایت می‌کند که در سال 1873 به سینسیناتی در اوهایو، فرار کرده است.

این رمان، آسیب های برده‌داری را حتی پس از آزادی بررسی می‌کند. گناه و احساس عاطفی سِته را پس از کشتن فرزند خود، که او را معشوق نامید، به تصویر می‌کشد تا زندگی خود را به عنوان برده حفظ کند.

این رمان به دلیل پرداختن به تأثیرات روانشناختیِ برده داری و اهمیت خانواده و جامعه در بهبودی این امر، مورد ستایش قرار گرفت.

رمان معشوق در سال 1988 جایزه پولیتزر در ادبیات داستانی را دریافت کرد.

9- خانم دالووی

خانوم دلوی ویرجینیا ولف بزرگترین رمان های تاریخ

احتمالا، ویژه‌ترین رمان این لیست خانم دالووی اثر ویرجینیا وُولف است که یک روز از زندگی اجتماعی انگلیسیِ کلاریسا دالووی را توصیف می‌کند.

رمان، با استفاده از ترکیبی از روایت شخص سوم و افکار شخصیت‌های مختلف، از سبک جریان آگاهی در تمام مسیر داستان استفاده می‌کند.
نتیجه این سبک، نگاهی کاملا شخصی و آشکار به ذهن شخصیت های داستان است، زیرا رمان بیشتر به شخصیت متکی است نه طرح داستان.

اندیشه و افکار شخصیت‌ها، شامل پشیمانی‌ها و افکار مداوم گذشته: مبارزات آن‌ها با بیماری روانی و استرس پس از سانحه‌ی ناشی از جنگ جهانی اول، و تأثیر فشارهای اجتماعی.

سبک، موضوع و موقعیتِ زمانی منحصر به فرد این رمان، آن را به یکی از معتبرترین، موردتوجه‌ترین و بزرگترین رمان های تاریخ ادبیات در تمام دوران تبدیل کرده است.

شما می‌توانید کتاب صوتی خانم دالاوی را با صدای آنالی طاهریان و با کیفیت بالا از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

10- همه چیز فرومی‌پاشد

همه چیز فرو می پاشد بزرگترین رمان های تاریخ

قانون غربیِ “ادبیات عالی” اغلب بر نویسندگانی متمرکز است که از آمریکای شمالی یا اروپا می‌آیند و اغلب نویسندگان برجسته و آثار شگفت‌انگیز ادبیات دیگر مناطق جهان را نادیده می‌گیرند.

رمان همه چیز از هم فرو می‌پاشد از چینوآ آچه‌به، در سال 1958 منتشر شده‌است و از نخستین رمان‌های آفریقایی است  كه تحسین منتقدان جهان را برانگیخته است.

همه چیز از هم می‌پاشد از بزرگترین رمان های تاریخ است که در بسیاری از كشورهای جهان از آفریقا گرفته تا امریكا و اروپا در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

این رمان، نمونه‌ای از ادبیات پسا استعماری آفریقا است.

شما می‌توانید کتاب صوتی همه چیز از هم می‌پاشد را با صدای افشین قربانی و شهره روحی و با کیفیت بالا از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

11- جین اِیر

رمان جین ایر بزرگترین رمان های تاریخ

رمان جین ایر اثر شارلوت برونته، از رمان‌هایی است که برای مطالعه در دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی استفاده می‌شود.

این رمان در ابتدا در سال 1847 با نام مستعار Currer bell منشر شد تا واقعیت زن بودن نویسنده را پنهان کند.

خوشبختانه از سال 1847 در ادبیات چیزهای زیادی در مورد زنان تغییر کرد و برونته اکنون اعتباری را که شایسته آن است برای یکی از بزرگترین رمان های زنان در تاریخ دریافت می‌کند.

شخصیت مشهور رمان (قهرمان داستان) از یتیم و فقیر شدن به یک زن موفق و مستقل تبدیل می‌شود که تفاوت چشمگیری بین شخصیت داستان خود با قهرمانان آثار گذشته دارد؛ قهرمانی نه‌چندان زیبا اما زیرک و ساده.

این اثر، ترکیبی از مضامین ادبیات  دوره گوتیک و ویکتوریا است.

شما می‌توانید کتاب صوتی جین ایر را با صدای مریم پاک ذات و با کیفیت بالا از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

12- رنگ ارغوانی

رمان رنگ ارغوانی بزرگترین رمان های تاریخ

اگرچه رمان مکاتبه‌ای (رمانی به شکل نامه‌هایی که توسط یک یا چند شخصیت نوشته شده است)، قبل از قرن نوزدهم بیشترین محبوبیت را داشت اما آلیس واکر، با رمان رنگ ارغوانی  برنده‌ی جایزه پولیتزر و جایزه کتاب ملی در سال 1982 شد.

داستان رمان رنگ ارغوانی در جنوب آمریکا پس از جنگ داخلی رخ داده است و دختر جوان آفریقایی- آمریکایی به نام سِلی را در بزرگسالی در نامه هایی که به خدا و خواهرش نِتی می نویسد دنبال می‌کند.

سلی با سواستفاده جنسی توسط پدرش و سرانجام شوهرش روبرو می‌شود و رنج و رشد خود و همچنین دوستان و خانواده‌اش را شرح می‌دهد.

این رمان از طریق تقسیم شخصیت‌های محروم و آسیب‌دیده که با گذشت زمان، رشد می‌کنند و موضوعات تبعیض جنسی، نژادپرستی، جنسیت، گرایش جنسی و معلولیت را بررسی می‌کند.

با اقتباس از کتاب رنگ ارغوانی، در سال 1985 یک فیلم سینمایی نیز ساخته شده‌است.

2 نظرات
  1. بنیز می گوید

    ممنون مقاله جالبی بود . مختصر و مفید

  2. کتاب‌های قشنگین واقعا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.