دو دقیقه های جادویی

226

همه ی شما تا به حال تجربه های بسیاری از حس خوشحالی، سرخوشی ، بی خیالی ، موفقیت و قدرت  داشته اید همان طور که غم ، افسوس، پشیمانی، ناکامی، بیچارگی و شکست را حس کرده اید. در هر یک از این حالات که باشید، بدنتان به طور ناخودآگاه و غیرارادی ژستی به خود می گیرد.

شاید به هنگام شادی به هوا می‌پرید، با حس موفقیت دست هایتان را رو به هوا از هم باز می کنید و لبخندی گشاده روی صورتتان نقش می بندد، و احتمالا با حس سرخوشی ، راحت و بی خیال  روی مبلی لم می دهید و پاهایتان را روی هم دراز می کنید.در حالیکه با حس قدرت شاید با پاهای گشوده از هم  و دست به کمر می ایستید. در مقابل با احساسِ شکست ، غم و ناکامی شاید سرتان را به پایین خم کنید و گردنتان را ماساژ دهید یا دست به زیر چانه در افکار خود غرق شوید و یا گوشه ای نشسته و زانوهای خود را در آغوش بگیرید و سر به روی زانوهای خود بگذارید.

two miraculous minutes5

با اطلاع از ژست هایی که بدن انسان به گونه‌ی غیرارادی با احساسات مختلف درونی به خود می گیرد، محققان به این فکر افتادند که آیا عکس این رابطه نیز می تواند برقرارباشد؟ آیا می توان با یک ژست بدنی ارادی،  احساس مربوطه اش را به گونه‌ی غیرارادی به درون تزریق کرد؟ از این رو خانم امی کادی و تیمش از سال ۲۰۰۹ در این زمینه تحقیق کردند که به نتایج شگفت انگیزی ختم شد.

 

طی آزمایشات تیم تحقیقاتی، از نیمی از افراد تصادفی خواسته شد تا در اتاقی از آزمایشگاه، تنها و بدون هیچ فیدبکی از جانب اطرافیان، ژست های بدنی قدرت را به مدت دو دقیقه به خود بگیرند. همان طور از نیم دیگری از این جمعیت تصادفی خواسته شد تا در اتاقی تنها به مدت دو دقیقه ژست ضعف بگیرند.

two miraculous minutes1
مجموعه ژست های قدرت ( در این ژست ها بدن ناخودآگاه باز می شود و فضای بیشتری اشغال می کند)

 

2 two miraculous minutes
مجموعه ژست های ضعف (در این ژست ها بدن ناخودآگاه خود را جمع می کند و فضای کمتری می گیرد)

 

نتیجه ی آزمایشات شگفت انگیز بود. تنها دو دقیقه نگه داشتن بدن در حالتی خاص سبب شد تا گروه اول بیست درصد افزایش هورمون تستاسترون و بیست و پنج درصد کاهش هورمون استرس نشان دهد اما در گروه دوم ده درصد کاهش هورمون تستاسترون و پانزده درصد افزایش هورمون استرس ثبت شد. همچنین در مصاحبه ی شغلی که از این افراد گرفته شد گروه اول بلندپروازانه، با اعتماد به نفس و موفق عمل کردند در حالی که گروه دوم با تردید به توانایی های خود به سوالات پاسخ دادند و مصاحبه ی خوبی نداشتند.

پس ثابت گردید همان طور که تغییرات روحی و روانی شما به تغییر فیزیک بدنتان منجر می شود، ژست های مختلف به عنوان تغییرات فیزیک بدن نیز به تغییرات روحی و روانی در شما می‌انجامد. تنها با دو دقیقه حفظ فیزیک خاصی روی بدن خود، می‌توانید به گونه ای غیرارادی احساسات مربوط به آن ژست را تجربه کنید. همان گونه که زبان بدن شما برداشت هایی از شخصیت شما و حالات روحیتان به اطرافیانتان القا می کند، با خود شما نیز سخن می گوید و همین برداشت‌ها و القائات را در خود شما سبب می شود. درواقع تظاهر کردن به داشتن یک احساس از طریق حالتی که به  بدن خود می دهید، آن احساس را واقعا در شما ایجاد می کند.

حال سریع ترین روشِ ممکن برای غلبه بر غم ها، نگرانی ها، استرس، حس ناکامی، شکست پذیری و عدم اعتماد به نفس در دستان شماست. از آن در دو دقیقه های خالی روزهایتان بهره بگیرید.

از سر صبح که از خواب برخاستید سرحال نبودید؟ امتحانی سخت دارید و استرس همه ی وجودتان را فرا گرفته است ؟ قرار است در یک کنفرانس سخنرانی کنید و به شما الهام شده که سخنرانیتان خوب پیش نخواهد رفت ؟ منتظرید تا نوبت مصاحبه ی شغلی شما گردد و مطمئنید که استحقاقتان از سایر داوطلبان کمتر است ؟ باید از پایان نامه‌ی خوددر برابر اساتیدی برجسته دفاع کنید ؟ قرار است برای اولین بار با شخص مهمی ملاقات کنید ؟

به جای این که درصندلی فرو روید، غرق در افکار غمبار یا اضطراب آور خود شوید و با گوشی هوشمندتان بیهوده وقت تلف کنید و بر استرس خود بیفزایید؛ به گوشه ای خلوت بروید و تنها برای دو دقیقه علی رغم همه ی احساسات ناخوشایند درونیتان، بایستید، پاها را از هم باز کنید و دست ها را رو به هوا از هم بگشایید تا حس شادی و موفقیت کنید. دست به کمر بایستید تا حس قدرت را تجربه کنید. آنقدر به احساساتی که ندارید اما آرزوی داشتنشان را دارید، وانمود کنید تا آنها را به دست بیاورید. با بدنتان، به روح و روان خود، هر حسی را که می خواهید القا کنید. همان شوید که می خواهید.

دو دقیقه های انرژی زای زندگیتان را از دست ندهید.

two miraculous minutes6
امی کادی در حال نشان دادن یکی از ژست های قدرت برای دو دقیقه های جادویی

 

سخنرانی امی کادی در رابطه با همین موضوع در TED: +

 

دانلود کتاب صوتی ۵ دقیقه شادی بخش

جفری برنتلی، استاد دانشگاه دوک، در این کتاب رهنمودهایی ارائه می‌کند که می‌توانید در پنج دقیقه آن‌ها را به سادگی و به شکل مؤثر انجام دهید. با ادامه این تمرین‌ها در می‌یابید که این پنج دقیقه‌های شادی بخش بهترین هدایایی هستند که می‌توانید به خودتان تقدیم…

دانلود

نظرات بسته شده است.