مروری بر کتاب آهنگ عشق نوشته آندره ژید

349

می‌توان کتاب « آهنگ عشق» آندره ژید را انسانی و پراحساس‌ترین کتاب در زمینه ادبیات دانست. این کتاب با نام‌های دیگری چون «آهنگ روستایی» و «سمفونی پاستورال» نیز ترجمه شده و مانند سمفونی شماره شش بتهوون بسیار یراحساس است.

آندره ژید نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات بوده و کتاب “La Symphonie pastorale” او در زمره آثار مشهورش قرار دارد.

کتاب «آهنگ عشق» در سال ۱۹۱۹ منتشر شد. این کتاب داستان عشق کشیشی را روایت می‌کند که به بستر پیرزنی در حال مرگ فراخوانده می‌شود. کشیش زمانی به بالین پیرزن می‌رسد که او مرده و نوه‌ای کور و نیمه وحشی از او به جا مانده‌است. کشیش با دیدن دخترک تصمیم می‌گیرد از او نگهداری کرده و تعلیم و تربیت او را به عهده بگیرد. او را به خانه می‌برد و نام دخترک توسط دختر کشیش از شارلوت به گرترود تغییر پیدا می‌کند. کشیش دختر را بسیار دوست داشته و توجهی ویژه به او دارد. این عشق خشم همسر کشیش را برمی‌انگیزد. توجه کشیش به گرترود حتی بیشتر از توجه به فرزندانش است. آملی همسر کشیش سعی می‌کند کشیش را از احساسات واقعی‌اش نسبت به دختر آگاه کند. توانایی آملی در «دیدن» با «کوری» کشیش در تناقض بوده و خواننده در این داستان مهمانی است که از او دعوت می‌شود تا به قضاوت این ناسازگاری فکری بنشیند. کشیش مردی مذهبی است، به کتاب مقدس اعتقاد راسخ دارد و با همین دیدگاه به حمایت از بی‌گناهی گرترود می‌پردازد. گرترود نیز رفته‌رفته دل به عشق کشیش داده و کشیش نیز عاشق اوست تا جایی‌که پس از ابراز عشق پسرش ژاک به گرترود، کاملا از خود بیخود شده و حسادت خود را نسبت به این عشق نشان می‎دهد.

گرترود پس از یک عمل موفقیت‌آمیز چشم، بینایی خود را باز می‌یابد. او که اکنون زنی زیبا و کاملا متفاوت از دوران کودکی‌ است، در‌می‌یابد که عاشق پسر کشیش و نه خود اوست.

اما ژاک دیگر یک کاتولیک نیست، راهب شده و عشق گرترود را نمی‌پذیرد. گرترود در غم از دست‌دادن این عشق دست به خودکشی می‌زند. او  نجات‌ پیدا می‌کند اما به ذات‎الریه مبتلا شده و قبل از مرگ، عشق خود به ژاک را به کشیش اعتراف می‌کند.

در پس پرده این داستان، «کوری» نشان داده می‌شود، یک نوع «ندیدن ذهنی» و نه «کوری جسمی». داستان کتاب روایتی از گناه است. روایتی از یک کشیش که با وجود تاهل و داشتن پنج فرزند و همچنین تفکرات اخلاقی و پرهیزگاری عمیق در دام عشقی بی‌سرانجام می‌افتد.

فیلمی با همین نام و برگرفته از همین کتاب نیز در سال ۱۹۴۶ به کارگردانی ژان دلانوا و بازی میشل مورگان و پیر بلانشار ساخته و برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن شد. میشل مورگان در این جشنواره توانست جایزه بهترین بازیگر زن را نیز از آن خود کند.

کتاب صوتی «آهنگ عشق» این نویسنده بنام، در نوار منتشر شده است که شنیدن آن را به علاقه‌مندان رمان‌های ماندگار پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

نظرات بسته شده است.