و نیچه گریه کرد ، آمیزش ادبیات ، روانکاوی و فلسفه

191

کتاب خواندن غذای فکر و روح ما را تامین می‌کند؛ و چه بهتر که با انتخاب کتاب‌هایی در زمینه‌های مختلف در ابعاد گوناگون شخصیتی و فکری رشد کنیم. اگر شما هم از افرادی هستید که دوست دارید در کنار ادبیات در مورد فلسفه یا روانشناسی هم بخوانید، کتاب «و نیچه گریه کرد» انتخاب خوبی خواهد بود. کتاب صوتی این اثر را نیز می‌توانید از اینجا (+) دریافت کنید.

کتاب و نیچه گریه کرد اثر ارزشمندی در زمینه روان‌درمانی است که با قلم دکتر یالوم، که خود استاد روانپزشکی دانشگاه استفورد است، نوشته شده است. دکتر یالوم به خاطر رمان‌های روانشناختی مشهورش جایزه‌ی انجمن روانپزشکی امریکا را در سال ۲۰۰۲ دریافت کرده است. البته این بدین معنی نیست که کتاب فقط به روانپزشکی و روان‌درمانی مرتبط است؛ حتی ممکن است از عنوان کتاب چنین برداشت شود که با کتابی فلسفی روبه‌رو هستیم، اما واقعیت این است که نویسنده در این کتاب فلسفه را در کنار روانکاوی قرار داده و با چاشنی ادبیات، اثری دلنشین ساخته است که خواندن آن نه فقط برای روانشناسان واجب است، بلکه برای عموم مردم جالب و مفید خواهد بود. خود نویسنده در این مورد می‌گوید: «گرچه کتاب‌های من طرفداران زیادی درمیان مخاطبان عام یافته و مورد نقادی‌های ادبی نیز واقع شده است، من آنها را با هدف ایجاد سبکی جدید، یعنی رمان آموزشی به رشته‌ی تحریر درآورده‌ام.»

در این کتاب ما با داستانی بر اساس شخصیت‌های واقعی جهان فلسفه و روانشناسی روبرو هستیم. یالوم با برداشتی آزاد از اتفاقاتی واقعی، آمیزه‌ای از واقعبت و خیال ساخته است.

داستان اصلی

داستان کتاب از آنجا آغاز می‌شود که زنی به نام سالومه به سراغ دکتر برویر می‌آید و از او می‌خواهد به درمان دوستش نیچه کمک کند. این زن، که بسیار زیبا و جذاب است، ادعا می‌کند نیچه فردی است که در آینده دنیای فلسفه را تغییر خواهد داد اما اکنون به دلیل بیماری‌های جسمی فراوان و شکست عشقی در وضعیت روحی بحرانی قرار گرفته و ممکن است به خودکشی دست بزند.

دکتر بوبر که پزشکی مشهور و حاذق است و به تازگی درمان بیماری روانی زنی به نام برتا را پشت سر گذاشته و فکرش هنوز مشغول این زن است، درخواست سالومه را می‌پذیرد و با نیچه ملاقات می‌کند، اما درمی‌یابد نیچه مغرورتر از آن است که از کسی کمک بخواهد و شیوه‌ی درمان جدیدی لازم دارد. او برای درمان نیچه از فروید کمک می‌خواهد و کم کم مسیر درمان ناامیدی نیچه به سمتی می‌رود که جایگاه پزشک و بیمار مدام تغییر می‌کند و هریک چیزهای جدیدی از هم می‌آموزند.

بخش اصلی کتاب به بحث‌های فلسفی میان نیچه و دکتر برویر، و بحث‌های روانپزشکی میان دکتر برویر وفروید می‌گذرد. در این کتاب فروید جوانی است که شاگرد برویر است و در حال اتمام تحصیلاتش است. در میان بحث‌های شخصیت‌های اصلی، نکات بسیاری در مورد فلسفه و روان‌درمانی بیان می‌شود و خواننده درس‌های زیادی در این زمینه می‌آموزد. به همین دلیل است که نویسنده هدف کتابش را آموزش غیرمستقیم می‌داند.

شخصیت‌هایی از دل تاریخ

شخصیت‌های کتاب عموماً بر اساس واقعیت انتخاب شده‌اند. بد نیست با شخصیت‌های داستان در دنیای واقعی اندکی آشنا شویم:

شخصیت اصلی داستان دکتر یوزف برویر است. او روان‌شناس و از بهترین پزشک‌های اتریش بود که نقش کلیدی در کشف فیزیولوژی اعصاب داشت. از مهم‌ترین تجربیات درمانی‌اش بیماری با نام مستعار آنااو بود که در کتاب هم به این زن اشاره می‌شود.

زیگموند فروید عصب‌شناس اتریشی است که پدر علم روانکاوی شناخته می‌شود و نظریه‌ها و تالیفات او تحولی در این علم به وجود آورد. او از شاگردان برویر بوده است.

فریدریش نیچه فیلسوف و شاعر بزرگ آلمانی که آثارش تأثیری عمیق بر فلسفه غرب و تاریخ اندیشه مدرن بر جای گذاشته است. از مشهورترین عقاید وی نقد فرهنگ، دین و فلسفه‌ی امروزی بر مبنای سؤالات بنیادینی درباره‌ی بنیان ارزش‌ها و اخلاق بوده‌است. در سال ۱۸۷۹ به خاطر بیماری‌هایی که در تمام طول زندگی با او همراه بود، از سمت خود در دانشگاه بازل کناره‌گیری کرد. در سن ۴۴ سالگی، قوای ذهنی‌اش را به طور کامل از دست داد و دچار فروپاشی کامل ذهنی گردید. او سال‌های باقی‌مانده عمر را تحت مراقبت مادر و خواهرش گذراند و سرانجام در سال ۱۹۰۰ در گذشت.

۱
 تصویری از نیچه(اولین نفر از سمت راست) درکنار لوسالومه و پل ره. از این تصویر در کتاب صحبت می‌شود.

شناخت کامل نویسنده از شخصیت‌ها و قلم پرقدرتش باعث شده شخصیت‌ها را به خوبی به تصویر بکشد. نیچه به عنوان متفکری که زندگی و سلامتی‌اش را وقف فلسفه و خودشناسی کرده است، با رفتاری عجیب و غرور و وارستگی قابل توجهی توصیف شده است. فروید پزشک جوانی کنجکاو و پر از ایده‌های جدید است که در طی کتاب بر روی مفهوم ناخودآگاه کار می‎کند. همچنین درگیری‌های ذهنی دکتر برویر و دغدغه‌های خانوادگی‌اش با جزئی نگری نویسنده به خوبی بیان شده است.

خواندن از دانشمندان، پزشکان و فیلسوفان مهم تاریخ و همراهی نزدیک با یک پزشک و یک فیلسوف تجربه‌ی دلنشینی است که خواندن این کتاب به شما عرضه خواهدکرد. شاید پس از خواندن آن به مطالعه بیشتر در مورد فلسفه یا روانشناسی علاقمند شوید!

 

دانلود کتاب صوتی و نیچه گریه کرد

کتاب صوتی و نیچه گریه کرد(نام دیگر :وقتی نیچه گریست)، آمیزه‌ای است از واقعیت و خیال، جلوه‌ای از عشق، تقدیر و اراده در وین خردگرای سدهٔ نوزدهم، و در آستانه‌ی زایش دانش روانکاوی. فردریش نیچه، بزرگ‌ترین فیلسوف اروپا، یوزف برویر، از پایه‌گذاران روانکاوی، دانشجوی پزشکی جوانی به نام زیگموند فروید، همه اجزایی هستند که در ساختار رمان در هم تنیده می‌شوند تا حماسهٔ فراموش‌نشدنی رابطه‌ی خیالی میان بیماری خارق‌العاده و درمان‌گری استثنایی را بیافرینند…

دانلود

نظرات بسته شده است.