کتاب صوتی پسین شوم نوشته محمدرضا مرزوقی

0 30

پسینِ شوم، کتابی است با آغازی غافلگیر کننده که شما را در سیزده فصل به دنبال جوابی برای این اتفاق می‌کِشد. محمدرضا مرزوقی نویسنده و راوی این کتاب، در خلالِ روایتِ داستان گفتگوها را با گویشِ گرمِ جنوبی ادا می‌کند که با موسیقی محلی ابتدای هر فصل هارمونی خوبی برای تصویر سازی به شنونده ارائه می‌دهد. داستان از زبان دوستِ نزدیک شخصیت اصلی داستان روایت می‌شود که با پرداختن به ابعادِ زندگی او و اهالی محل ادامه می‌یابد.

پسین شوم با خودسوزی آغاز شد، خود سوزیِ نجف علی یحیی که ساکن سواحل گرم خلیج فارس است و لهجه‌ی گرم جنوبی‌اش از لا به ‌لای داستان خودنمایی می‌کند. گرما و هوای شرجی عنصر جدانشدنی از جنوب است و شاید همین باعث این شد که نجف علی یحیی خودسوزی را به هر راه دیگری برای خلاصی از زندگی ترجیح دهد. او تن خود را بجای اینکه آویزان از طنابی کند یا به دریای آبی بسپرد، به آتشی سوزان تقدیم می‌‌کند. گویا زندگی برای او فقط در سوختن معنا پیدا می‌کند، چرا که این آتش جنگ بود که جان بهترین دوستانش را در مقابل چشمانش از او گرفت. تجربه‌ی بودن در جنگ از او آدمِ‌دیگری ساخت و در جانش آتشی نهان انداخت. آتشی که حتی بعد از مرگش نیز در یاد و خاطره‌ی تمامی اهل محل برافروخته جلوه می‌کرد. با این همه زندگی ادامه دارد. چه برایِ نجف علی یحییِ گُر گرفته و چه برایِ مردمانی که جنگ را پشت سر گذاشته‌اند و مجبور به ادامه‌ی زندگی هستند.

نجف آخرین پسرِ ناخدا علی یحیی، مادرش را در نوزادی از دست داده بود و با پدر و برادرانش زندگی می‌کرد. بعد از گرفتن دیپلم به دانشگاه رفت و به آرزوی خود یعنی خلبان شدن رسید. زمان سربازی او مصادف با جنگ بود و او مدتی در نیروی هوایی خدمت می‌کرد. پس از بازگشت از جنگ به آدمی دیگر تبدیل شده بود. او که زمانی محبوبِ اهالی و باعث افتخار پدر و دوستانش بود، به دام اعتیاد افتاد و بعد از مدتی دیگر کسی نجف علی یحیی را به یاد نمی‌آورد. تا ظهر آن روز داغ (آخرین روز ماه رمضان) که نجف با آتشِ گُر گرفته‌ای که راه انداخته بود همه را متوجه خود کرد..

بخشی از کتاب:

براي نجف علي يحيي، كمتر كسي دل سوزاند، و اگر هم اشكي ريخته شد، يا جيغ و فريادي بيشتر براي عزا گرمي بود. در ناحيه ما رسم اين است كه عزا را هر چه باشكوه‌تر بايد برپا كرد. شايد براي اين كه روح مرده از زندگان راضي باشد. اما اصل مسلم اين بود كه هيچ كس لزومي در اين نمي‌ديد روح نجف علي يحيي از او راضي باشد. عزا گرمي اصل اميرايي در ميان اهل ناحيه بود و هنوز هم هست.

بعد از هفته‌ي نجف بود كه كم كم اين زمزمه در بين اهالي محل شنيده شد كه دليل خودكشي او چه بوده؟

درباره نویسنده و راوی:

محمدرضا مرزوقی، متولد سال ۵۵ در آبادان است. وی بعد از شروع جنگ برای ده سال به بوشهر رفت که از آن ده سال، به عنوان سال‌های مهمی در زندگی‌ش نام می‌برد. دوره دبیرستانش را با چاپ داستان‌هایی در مجله سروش نوجوان شروع کرد و قبل از گرفتن دیپلم نیز اولین رمانش را به چاپ رساند.

عاتکه، تل عاشقون، پسین شوم، بارداری بی‌هنگام آقای میم و بعد از ظهر داغ از مهم‌ترین کتاب‌های چاپ شده‌ی این نویسنده است.

مرزوقی در یادداشتی به ناشرش به مناسبت گویا شدن این کتاب می‌نویسد: «خصوصا موقع خواب، شنیدن برخی از کتب صوتی برایم لذت بخش بود. انگار کسی دارد برایت داستانی می‌خواند تا به خواب بروی. البته برخی کتاب‌ها بیش‌‌تر تو را بیدار نگه می‌دارند و من البته امیدوارم کتاب «پسینِ شوم» هم از این دسته کتاب‌ها باشد. کتابی که خواب از سر می‌پراند به جای اینکه تو را به خواب دعوت کند.

 

 

کتاب صوتی پسین شوم را از سایت نوار دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.