ترغیب اثر جین آستین

0 98

من نیمی دردم، نیمی امید

آیا تا به حال شده در اثر تشویق و اعمال نظر اطرافیانتان تصمیم مهمی بگیرید و بعدها پشیمان و حسرت زده شوید؟  اگر پاسخ مثبت است بدون شک با “آن” قهرمان این کتاب همذات پنداری خواهید کرد.

“آن” دختری ست از خانواده ای اشرافی متعلق به انگلستان اوایل قرن نوزدهم. وی که عقاید و رفتاری متفاوت از سایر اعضای خانواده اش دارد با گونه ای از تنهایی و مورد بی انصافی واقع شدن در محیط خانه مواجه است بااین وجود مهربان، صبور، منطقی و مودب است و احترام همگان را نگه می دارد.
“آن” سال ها قبل به درخواست ازدواج “کاپیتان ونت ورث” (در اثر مخالفت اطرافیان و ترغیبش به رد کردن این پیشنهاد به بهانه اختلاف طبقاتی) پاسخ منفی می دهد و حالا بعد از گذشت سال ها نتوانسته درگیر رابطه ی عاطفی دیگری بشود و ثروت خانوادگیشان هم در اثر ولخرجی ها رو به زوال رفته. اما در عوض ،کاپیتان ونت ورث در اثر پشتکار و استعدادش، ثروتی به هم زده است. طی اتفاقاتی، سرنوشت “آن” و کاپیتان ونت ورث را دوباره سر راه هم قرار می دهد. روزگار برگشته، اوضاع تغییر کرده و هر کسی با کوچک ترین مقایسه ای می تواند متوجه شود که “آن” در این مورد ضرر کرده است ولی آدمیزاد باخبر از حال که از آینده باخبر نیست. هست؟ اینجاست که سوالات ودغدغه ها و همچنین عذاب وجدان قدیمی دوباره به ذهن “آن” هجوم می آورند.

آیا اشتباه کردم؟ در این امر تا چه حد باید نظر دیگران را جویا می شدم و احترام می گذاشتم؟ آیا با وجود ابراز عشق و دلدادگی، پاسخ منفی من به پیشنهاد ازدواج کاپیتان ونت ورث نشانه ی سست عنصری و نامردی من نبود؟ قاطعیت و سرسختی در تصمیم مهم تر است یا انعطاف و نرمی؟ در دوراهی “عشق” و “احترام” به طبقه خانوادگی و راضی نگه داشتن خانواده ام؛ ” کدام یک مهم تر بود؟” خوشبختانه این سوالات ذهنی قهرمان داستان، بی جواب نخواهند ماند و تا پایان ماجرا ، مرز درستی و نادرستی این مسئله با قلم رسای آستین معلوم خواهند شد.

فراموش نکنیم در انگلستان قرن نوزدهم دو عامل اصالت خانوادگی و ثروت، نقش اصلی را در تعیین مرتبه اجتماعی ایفا می کرد و در این دوره مقام زن کاملا به مقام مرد بستگی داشت. در اثر ازدواج خوب، مقام زن تا طبقه اجتماعی همسرش بالا می رفت و در اثر ازدواج با مردی از طبقه پایین تر (صرف نظر از مرتبه ی اجتماعی قبل از ازدواج زن) این مرتبه تا مرتبه ی اجتماعی همسر کاهش پیدا می کرد. پس طبیعی است که انتخاب همسر برای دختران با این میزان از دقت و وسواس انجام شود.

حماقت های خانم بنت در رمان غرور و تعصب را به یاد دارید؟ در این کتاب هم با چنین خانواده ای رو به رو هستیم. “سر والتر” پدر “آن” مردی کوته بین، ظاهر بین، بی عقل و متعصب در باورهای کهنه و “ماری” خواهر “آن” زنی سطحی نگر، همیشه شاکی و ناراضی از زندگی است.

آستین بانوی نویسنده ماهری است که با وجود این که همواره فضای کلی داستان هایش رنگ و بویی از رمانس را دارا می باشند اما هرگز به دام ادبیات رمانتیک سطحی و سخیف نمی افتد. وی نویسنده مقتدری است که هرگز نقد و تحلیل جامعه را از نگاه تیزبینش دور نگه نمی دارد. برای مثال تاکید آستین روی ارزش گذاشتن به توانایی ها، علائق، دستاوردها و رفتار افراد در کنار ثروت و اصالت خانوادگی، به عنوان یک بانوی نویسنده اهل انگلستان در قرن نوزدهم، با تفکرات و باورهای رایج و خلاف او، جای ستایش دارد.

حتی این گونه به نظر می رسد که آستین برای بزرگنمایی و جا انداختن این اندیشه در نظر مخاطب، خانم اسمیت فقیر و ساده را همان دوست “آن” انتخاب می کند که با هشدارش راجع به شخصیت واقعی و نقشه های شوم “سر الیوت”، نقش حیاتی را برای نجات “آن” بازی می کند. همچنین داستان پر است از کاپیتان های نیروی دریایی و آستین با محترم شمردن و حتی گاها برتر از اشراف قرار دادن این گروه به عنوان قشری از جامعه که لزوما دارای ثروت و اصالت نیستند اما با علاقه و تلاش مسیر ترقی را طی می کنند، روی این نظر خود تاکید ورزیده است .

اگر مدتی است که شور کتابخوانی تان در ناکجاها گم شده، اگر به دنبال داستانی پرکشش هستید تا این شور را از نو بیابید، اگر عاشق کلاسیک خوانی هستید و حتی اگر از کلاسیک ها واهمه دارید و تصورتان این است که پاسخگوی نیازهای مخاطب جامعه مدرن نیستند، پیشنهاد من به شما “ترغیب” نوشته جین آستین بانوی نویسنده ی شهیر انگلیسی است.

 

کتاب صوتی ترغیب را می توانید از سایت نوار دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.