کتاب صوتی سامسای عاشق اثر هاروکی موراکامی

0 104

چیست؟

«گریگور سامسا یک روز صبح از خوابی آشفته بلند شد و پی‌برد که به حشره‌ای بزرگ تبدیل شده است.» این آغاز داستان مشهور «مسخ» نویسنده‌ی کافکا است. اما این بار داستانی می‌خوانید با این آغاز: «از خواب بیدار شد و فهمید به گریگور سامسا تبدیل شده است.» داستانی که مثل مسخ کوتاه است و حتی عجیب‌تر.

چرا گوش کنم؟

  • دوست دارید یک بار دیگر به حرکات بدیهی خودتان، مثل راه رفتن، گرسنه شدن، چشیدن، بو کردن، پوشاندن بدن با لباس و… فکر کنید؟ آیا این حرکات کاملا بدیهی هستند؟ اگر یک روز حشره‌ای از خواب بیدار شود و ببیند تبدیل به یک انسان شده است، آیا همین قدر بدیهی به این چیزها نگاه می‌کند؟

«سامسای عاشق» شرح کاملی از این ماجراست. ضمن آن که این کتاب برای کسانی که به «مسخ» کافکا علاقه دارند، داستان جذابی است.

ماجرایش چیست؟

موجودی که نمی‌دانیم چیست، صبح وقتی از خواب بیدار می‌شود می‌فهمد به «گریگور سامسا» تبدیل شده است. او به زحمت و به مرور، خودش، بدنش و احساساتش را می‌شناسد و سعی می‌کند با استدلال، سعی و خطا و مقایسه‌ی خود با دیگر موجودات مشابه، گرسنگی‌اش را برطرف کند، راه برود، لباس بپوشد و… اما قصه از وقتی شروع می‌شود که سامسا احساس می‌کند دارد عاشق می‌شود…

بخشی از کتاب

« سامسا، نه می‌دانست کجاست و نه می‌دانست چه باید بکند؛ فقط می‌دانست یک انسان است، انسانی به نام گرگور سامسا. اما چطور نفهمیده بود؟ شاید وقتی که خوابیده‌بود، کسی این را در گوشش زمزمه کرده باشد؟ او قبل از این‌که گرگور سامسا شود، که بوده است؟ چه بوده است؟

اما همین که او این سوال را از خودش پرسید، انگار دسته‌ای پشه‌ی سیاه رنگ به دور سرش چرخیدند و وزوزکنان با حرکت به سمت بخش‌های نرم‌تر مغز، بزرگ‌تر و متراکم‌تر شدند. سامسا تصمیم گرفت از فکر کردن دست بردارد چرا که هر چیز مرتبط با این موضوع، از ظرفیت او خارج بود.»

«سامسا، در کمد بزرگ‌ترین اتاق، ربدوشامبری پیدا کرد که اندازه‌اش بود و به نظر می‌رسید که قادر به پوشیدنش است. هیچ سرنخی از این‌که چه‌طور می‌شود دیگر لباس‌های کمد را پوشید، نداشت. پیچیدگی آن‌ها بیش از حد بود:‌ هرکدام تعداد زیادی دکمه داشت و سامسا نمی‌دانست که چطور بالای لباس را از پایینش و یا روی لباس را از پشتش تشخیص دهد و این‌که کدام طرف لباس باید رو به بیرون باشد و کدام رو به داخل. اما ربدوشامبر، ساده و سودمند و بی‌پیرایه بود و پارچه‌ی نرم و سبکش حس خوبی را به پوستش القا می‌کرد.»

نویسنده‌اش کیست؟

هاروکی موراکامی متولد۱۲ ژانویه‌ی ۱۹۴۹ در ژاپن است. هر سال او به عنوان یکی از بخت‌های برنده شدن نوبل ادبیات مطرح می‌شود. «کافکا در ساحل» مشهورترین اثر اوست.

رضا عُمرانی، راوی این کتاب صوتی، یکی از گویندگان، کارگردان و بازیگر رادیو است که کار بازیگری در تئاتر هم انجام داده است.

حاشیه هم دارد؟

  • Samsa in Love اولین بار در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۳ در «نیویورکر» چاپ شد. «تد گاسن» آن را از ژاپنی به انگلیسی ترجمه و طرح جلد زیبای آن را «خاویر ژائن» طراحی کرده بود. متن این داستان به شکل رایگان در سایت نیویورکر قابل دسترسی است. (این جا)
  • داستان سامسای عاشق هم مانند داستان مسخ در شهر پراگ (محل تولد و زندگی کافکا) می‌گذرد.
  • نسخه‌ی کاغذی کتاب «سامسای عاشق»، ۳۹ صفحه است.
  • سامسای عاشق را آرزو مختاریان هم به‌طور جداگانه به فارسی برگردانده است و نشر افق (در مجموعه‌ی کتاب‌های ۵ میلی‌متری و قطع جیبی) به چاپ رسانده است. عزیز حکیمی نیز دیگر مترجم این کتاب بوده که نسخه‌اش به شکل الکترونیک منتشر شده است.

کتاب صوتی سامسای عاشق را می توانید از سایت نوار دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.