مروری بر کتاب سلاخ‌خانه شماره پنج، نوشته کرت ونه گات

75

کرت ونه گات جونیور در سال ۱۹۲۲، در ایندیاناپولیس متولد شد و از اعقاب خانواده های آلمانی-آمریکایی خوشنام بود. پدرش معمار بود و مادرش یک مدل زیبایی مشهور و برجسته. هردو سلیس و روان آلمانی صحبت می کردند اما به خاطر گسترش روزافزون عقاید ضد آلمانی در دوره ی بعد از جنگ جهانی اول، تصمیم گرفتند به پسرشان آلمانی یاد ندهند. ثروت خانوادگی به خواهر و برادر ونه گات این امکان را داد که در مدارس خصوصی درس بخوانند، اما رکود بزرگ دهه ی ۱۹۳۰ کشور را تکان داد و خانواده ی ونه گات، کرت را به یک مدرسه دولتی فرستادند و در همین حال، خود نیز به منزلی ساده تر نقل مکان کردند. کورت در دوران دبیرستان، ویراستار روزنامه ی مدرسه اش بود. او کمی بیشتر از دو سال در دانشگاه کورنل تحصیل کرد و پدر و برادرش به او توصیه کردند که در رشته ی شیمی تحصیل کند که در آن موفقیتی کسب نکرد. کورت همچنین برای روزنامه ی «کورنل دیلی سان» مطلب می نوشت. در سال ۱۹۴۳، به ارتش آمریکا پیوست و در سال ۱۹۴۴، مادرش خودکشی کرد و خود کرت نیز بعد از نبرد آردنن – که در آردنس بلژیک به وقوع پیوست- اسیر شد.
پس از جنگ، ونه گات ازدواج کرد و در دانشگاه شیکاگو در مقطع کارشناسی ارشد، به تحصیل در رشته ی انسان شناسی پرداخت. ضمناً به عنوان خبرنگار در مرکز خبری «شیکاگو سیتی نیوز» مشغول به کار بود. پایان نامه ی کارشناسی ارشد او، با عنوان «تغیرات میان خیر و شر در داستان های ساده» پذیرفته نشد، سپس به اسکنکتدی، نیویورک رفت تا در بخش روابط عمومی یکی از شعب آزمایشگاه جامع تحقیقاتی «جنرال الکتریک» کار کند.
ونه گات در سال ۱۹۵۱، از جنرال الکتریک رفت تا تمام انرژی و وقت خود را صرف نوشتن کند. ونه گات در طول دهه ی۱۹۵۰، داستان کوتاه می نوشت و در مجلات ملی به چاپ می رساند. رمان اولش، پیانولا، محصول سال ۱۹۵۲ است. سیرن های تایتان در سال ۱۹۵۹ به چاپ رسید و بعد از آن شب مادر (۱۹۶۲)، گهواره گربه (۱۹۶۳)، خدا خیرتان بدهد، آقای رزواتر(۱۹۶۵) و ستایش شده ترین کارش یعنی سلاخ خانه شماره ۵ (۱۹۶۹) را به چاپ رساند. ونه گات تا هنگام مرگش در سال ۲۰۰۷، پرکار و فعال بود.
سلاخ خانه شماره ۵ با طنزی میان شوخی و جدی در نوسان و موضع آشکار ضدجنگ خود، به بمباران درسدن –شهری در آلمان شرقی- در ۱۳ فوریه ۱۹۵۴ می پردازد که یکی از هولناک ترین قتل و عام های تاریخ اروپاست. بیش از ۱۳۰ هزار نفر در درسدن مردند که این رقم تقریباً با تعداد کشته های بمباران های متفقین و کشته های بمباران اتمی هیروشیما- که هردوی این ها نیز در سال ۱۹۴۵ رخ دادند- یکی است. بمباران تمام اکسیژن موجود در هوا را گرفت و بلعید، و به همین خاطر ساکنان درسدن ظرف چند ساعت ساعت یا به طور کامل در آتش کباب شدند یا خفه شدند و چیزی که به جا ماند، یکی از غیرقابل تصورترین ویرانی های تاریخ است.
پایه و مایه این رمان، تجربیات شخصی ونه گات در جنگ جهانی دوم است؛ در رمان، یک اسیر جنگی شاهد بمباران درسدن توسط متفقین است و جان سالم به درمی برد. همچون قهرمان داستان، یعنی بیلی پیلگرام، ونه گات نیز از یک انبار نگه داری گوشت یک کشتارگاه بیرون می آید و به زمین درسدنی می شود که به خاک یکسان شده. زندان بان های او که زنده مانده اند، او را به کار پیدا کردن، دفن و سوزاندن اجساد می گمارند و تا موقع آمدن روسها و به تبع آن، پایان جنگ، این کار را ادامه می دهد. ونه گات به طور شانسی زنده ماند، به عنوان اسیر جنگی (POW) در یک انبار گوشت- که خوب هم عایق شده-محبوس می شود و به این ترتیب، لحظه ی مهم نبرد را از دست می دهد و روز بعدش، از ویرانه های سوخته ی جایی سردرمی آورد که روزگاری منظره ای زیبا از شهر بود. ونه گات گفته است که همیشه قصد داشته است که درباره ی تجربیاتش بنویسد، اما می بیند که تا بیش از بیست سال قادر به انجام چنین کاری نیست. گرچه وی کوشید شرح ماوقع را به زبانی ساده بیان کند و روایت خطی و سرراست به وجود آورد، اما این روش هیچ گاه به کار وی نیامد. زمان نامنظم بیلی پیلگرام- پرش زمانی- که مکانیزمی است برای دست و پنجه نرم کردن با خشونت غیرقابل درک و ویرانی های عظیمی که وی شاهدشان بوده، تنها راهی است که ونه گات را قادر می سازد تا بتواند داستانی غیرقابل تعریف را بازگو کند.
ونه گات، سلاخ خانه شماره ۵ را به عنوان واکنشی نسبت به جنگ نوشت و در فصل اول کتاب توضیح می دهد که «خیلی کوتاه، آشفته و پرسروصداست؛ چون درباره ی یک قتل و عام نمی توان چیز هوشمندانه ای نوشت. ساختار آشفته ی رمان و تاخیر بسیار میان فکرش و تکاملش به عنوان اعترافاتی به درونی ترین درگیری با موضوعات منقلب کننده ی داستان است. اما زمان انتشار کتاب نیز درخور اعتناست؛ در سال ۱۹۶۹، ایالات متحده در بحبوحه ی جنگ وحشتناک ویتنام بود. ونه گات آشکارا ضد جنگ بود و آن را مورد انتقاد قرار داد. سلاخ خانه ی شماره ۵ حول موضوع قتل و عام عمدی صدهزار در طی جنگی می گذرد که همه معتقدند منصفانه است؛ آن هم در شهروند شهری که قدرت نظامی مشکوکی دارد. سلاخ خانه ی شماره ۵ در زمان چاپش، بیانه ی محکمی درباره ی لشکرکشی آمریکا به ویتنام بود؛ همان جنگی که در آن، بار دیگر، به اسم «دلایل مشکوک»، تکنولوژی جنگی بر علیه غیرنظامیان استفاده شد.

دانلود کتاب صوتی سلاخ خانه شماره پنج اثر کرت ونه گات

سلاخ خانه شماره پنج برای هزارمین بار وادارت می کند که به تجربه های جنگ لعنت بفرستی، به اتفاقات گنده ی ناگزیر، به از دست رفتن ها و آوارگی ها و هزار مسیر کشف نشده…

دانلود

نظرات بسته شده است.