نویسنده خلاق شوید (بخش اول)

73

دوست دارید یک نویسنده خلاق و حرفه ای باشید؟ برای مهارت پیدا کردن در نویسندگی باید وقت بگذارید، اما تبدیل شدن به یک نویسنده خلاق به مراتب از ورزشکار یا خواننده شدن آسان‌تر است! و اگر شما رویه‌ای رو به رشد و دائمی را در پیش بگیرید، هیج محدودیتی برای نویسندگی‌تان وجود ندارد.

قدم اول: برای شروع نویسندگی از جملات و پاراگراف‌های ناب استفاده کنید

  • از جملات ساده و شفاف استفاده کنید. یک نویسنده خوب باید جمله‌ای ساده و مختصر بنویسد. جملات بلند و پر از کلمات قلمبه سلمبه را کنار بگذارید و از درازگویی بپرهیزید. یک زبان ساده برای انتقال مفاهیم انتخاب کنید. بهتر است جملات بلند را به ۲ یا ۳ جمله تبدیل کنید.
  • خاص بنویسید. ما انسان‌ها دید بصری داریم و جملات را در ذهن به تصویر می‌کشیم. پس بهتر است آنقدر برای خواننده تصویرسازی کنیم و نوشته‌ها را داستان‌گونه بیان کنیم تا برای خواننده تصویر بسازیم. با ایجاد یکی دو تصویر یا یک حس قدرتمند خواننده را با خود همراه کنید.
  • با خواننده ارتباط بگیرید. اگر می‌خواهید دو تصویر را با یکدیگر مقایسه کنید از تضادها، استعاره و اشاره مستقیم کمک بگیرید. استفاده از همین اشارات، به خواننده ذهنیتی از نوشته و منظورتان را منتقل می‌کند.
  • در نوشته‌ها از قید کمتر استفاده کنید. قیود وزن نوشته شما را از بین می‌برند، آهنگ جملات را یکنواخت و تکراری و تغییرات متن را بی‌فایده می‌کنند. پس بهتر است از این قید و شرط‌ها رها شوید و جملات خود را متفاوت بنویسید.
  • هر جمله، پاراگراف و بخش را مستقل از بخش‌های دیگر آنالیز کنید. یک پاراگراف ناب باید شروع، میانه و پایان داشته باشد. در غیر اینصورت به پیشبرد روند داستان کمک نخواهد کرد. به بیان دیگر یک پاراگراف باید در جایی متفاوت از شروع پاراگراف تمام شود.

قدم دوم: تمرین کنید

  • هر روز بنویسید. شاید ترجیح می‌دهید روزانه یک صحنه یا پاراگراف کوتاه بنویسید یا روی یک داستان بلند کار کنید. به هر روی سعی کنید هر روز بنویسید. اگر در طول روز وقت نوشتن پیدا نمی‌کنید صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شده یا شبها یک ربع دیرتر بخوابید.
  • از قفل‌شدن ذهن نترسید. از بد نوشتن نترسید و هر آنچه به ذهنتان می‌رسد را روی کاغذ بیاورید. از چیزهایی بنویسید که ذهن شما را قفل می‌کند و اجازه نوشتن به شما نمی‌دهد. از جزییاتی که شما را می‌آزارند بنویسید. چند دقیقه نوشتن در اینباره ذهنتان را باز و حس نوشتن را در وجودتان زنده می‌کند. و پس از آن فکرتان را به سمت آنچه دوست دارید و می‌خواهید بنویسید می‌برد.
  • خودتان را به چالش بکشید. اگر زمان کوتاهی است که نوشتن را شروع کرده‌اید، این شانس را دارید که از همین ابتدا بر موضوعات و استایلی خاص تمرکز کنید. تمرکز بر خاص نوشتن از یک موضوع، از راه‌هایی است که باعث علاقمند کردن شما به نوشتن می‌شود، اما سعی کنید نوشته‎هایتان حتما متفاوت از یکدیگر باشند. مقابله و رویارویی با چالش‌های جدید و متفاوت از نکات کلیدی رشد و موفقیت در نویسندگی است.
  • از نویسندگان بنام نظر بخواهید. از دیگران بخواهید نوشته‌های شما را بخوانند. شما هم نوشته‌های دیگران را بخوانید. از انتقادهای سازنده استقبال، اما از انتقاداتی که شما را دل‌زده و بی‌انگیزه می‌کند دوری کنید. چون میان انتقاد سازنده و انرژی‌های ناامید‌کننده تفاوتی بزرگ است.
  • بازنویسی کنید. اولین دست‌نوشته‌ها همیشه جایی برای تغییر دارند و بعد از ایجاد تغییرات معمولا هیچ شباهتی به نوشته اولیه نخواهند داشت. به نوشته‌هایتان از زاویه دید یک خواننده نگاه کنید و آنها را تغییر دهید. طرح نوشته‌ را توسعه دهید و سلسله مراتب وقوع اتفاقات را جابجا کنید.

نوار تولیدکننده کتاب‌های صوتی به شما کمک می‌کند تا یک نویسنده بزرگ شوید.

نظرات بسته شده است.