تنبلی آری یا نه؟

253

تنبل‌خانه‌ی شاه عباس

در زمان شاه عباس. همه‌چیز داشت به طرز عجیبی خوب پیش می‌رفت. همه چیز روی روال بود. روزی شاه عباس یکی از مشاورانش را خواست. دستی به سبیلش کشید و بادی به غبغبش انداخت. گفت بگو ببینم اوضاع مملکت چطور است.

مشاور جواب داد که همه چیز خوب است. و همه‌ی مردم سخت مشغول کارند و وضعیت روز به روز بهتر می‌شود. تنها یک دسته اوضاع چندان خوبی ندارند، آن‌هم تنبل‌ها هستند.

شاه عباس سخت برآشفت و دستور داد تا تنبل‌خانه‌ای در شهر بسازند برای همه‌ی تنبل‌ها تا دیگر هیچ تنبلی ناراحت نباشد.

مدتی گذشت. روزی شاه عباس خواست تا سری به تنبل‌خانه بزند. از چند کوچه آن‌طرف‌تر صفی درست شده بود. مردم برای رسیدن به تنبل‌خانه باید نوبت می‌گرفتند و تنبل‌خانه دیگر گنجایش نداشت.

شاه عباس باز هم ناراحت شد. به دلقک دربار که کنارش ایستاده بود گفت یعنی ما در مملکتمان این همه تنبل داریم؟

دلقک جواب داد: این‌ها تنبل واقعی نیستند. خودشان را زده‌اند به تنبلی.

شاه عباس گفت: چطور سوایشان کنیم.

دلقک جواب داد: آن‌ها را به حمام می‌بریم. تمام درها را می‌بندیم و آب را داغ می‌کنیم. تنبل‌های واقعی حال فرار کردن ندارند و در حمام می‌مانند.

و همین شد. همه‌ی تنبل‌ها و تنبل‌نماها را به حمام بردند و درها را بستند و زیر آتش را زیاد کردند و آب داغ کف حمام ریخت. مردم یکی یکی از حمام فرار کردند. تنها دو نفر باقی ماندند که هر دو کف زمین دراز کشیده بودند. یکی از آن‌ها با صدایی آرام هر چند ثانیه یک بار می‌گفت: آی سوختم! دیگری هم با صدایی آرام‌تر می گفت: تو که حال داری بگو رفیقم هم سوخت!

اینکه واقعا این داستان در زمان شاه عباس اتفاق افتاده را نمی‌دانیم. گناهش بماند گردن راویان. اما این را می‌دانیم که به احتمال زیاد اگر همین امروز تنبل‌خانه‌ای در کشورمان احداث کنیم دیگر کسی در خانه‌ی خودش باقی نمی‌ماند.

گاهی فکر می‌کنیم با اینکه این‌همه از بچگی در گوشمان گفتند: تو کتابا نوشته تنبلی کار زشته!، چرا ما این‌طور شدیم و فقط بخش تو کتابا نوشته را یادگرفتیم و تنبلی کار زشته را گذاشتیم که در کتاب‌ها باقی بماند؟

تنبلی آری یا نه؟

تنبلی خوب یا بد

واقعیت این است که نویسنده‌ی این متن هم، خودش را از اعضای تنبل‌خانه‌ی شاه عباس می‌داند و برای همین نمی‌تواند نگوید که تنبلی خیلی هم خوب است و بسیاری از اختراعات بشر نتیجه‌ی همین تنبلی هستند. یا مثلا شما تا به حال کدام کوالایی را دیده‌اید که سخت زندگی کند؟ یا همین حیات وحش خودمان. لاکپشت‌ها و تنبل‌ها و کوالا‌ها بیشتر عمر می‌کنند یا مورچه و زنبور؟

راستش را بخواهید از خدا که پنهان نیست. از شما چه پنهان، کتاب صوتی یکی از آن اختراعاتی‌ست که برای تنبل‌ها اختراع نشده بود. از ابتدا قرار بود نابینایان از آن استفاده کنند. اما به مرور زمان، جای خودش را در تنبل‌خانه‌‌ی شاه عباس باز کرد. هر چند این‌که در یک بعد از ظهر دل‌انگیز لم بدهی به یک مبل راحت، پتویت را رویت انداخته باشی، باد خنکی از پنجره بوزد و تو به صدای گوینده‌ی مورد علاقه‌ات گوش کنی، نامش تنبلی نیست. نامش خود زندگی‌ست. حالا اگر دیگرانی می‌خواهند نامش را تنبلی بگذارند. بگذارید بگذارند.

اما از این‌ها که بگذریم. آمارها نشان می‌دهد که ما حتی بین تنبل‌ها هم تنبل ترینیم. تعداد زیاد روزهای تعطیل و تعداد بیشتر بین التعطیلین‌ها، همین موضوع را نشان می‌دهد.

تنبلی آری یا نه؟

حالا چه کار کنیم؟

برای مقابله با این تنبلی راهکارهای زیادی پیشنهاد می‌کنند. از قرص و آمپول‌های کاملا گیاهی و تضمینی گرفته تا کلاس‌های آموزشی دکتر پرتلاش که شما را در یک جلسه‌ی سه ساعته از شر تنبلی خلاص می‌کند. در این میان یک سری ویدئوهای انگیزشی هم برای مقابله با تنبلی وجود دارد که در نود درصد آن‌ها یک چقر بدبدنی با هیکلی عضلانی دارد از کوه بالا می‌رود و هر سه ثانیه یک بار، رو به دوربین فریاد می‌کشد: تو می‌تونی! یا مثلا رویاهاتو فراموش نکن! البته فراموش نکنید که روی این ویدئو حتما باید یک موسیقی با ریتم تند از یکی از فیلم‌های سینمایی کریستوفر نولان باشد تا بیشتر تاثیر کند.

باید یادمان باشد که زندگی گاهی آنقدرها هم که فکر می‌کنیم جادویی نیست. و قوانین خاص خودش را دارد. مثلا چه بخواهیم چه نخواهیم. نمی‌توانیم با خواندن یک ورد ساده از شر چربی‌های دور شکم یا تنبلی‌مان خلاص شویم و هر دوی این اتفاقات نیاز به کمی تلاش و ممارست دارد.

شاید بتوان جرقه‌های اولیه‌ی این تلاش و ممارست را در بیرون جستجو کرد مثلا یک کتاب خوب. مخصوصا اگر صوتی باشد!

کتاب صوتی ۲۳ راه برای غلبه بر تنبلی با آن‌ها که در بالا بهشان اشاره کردیم یک تفاوت اساسی دارد. آن هم اینکه به هیچ وجه به دنبال امیدوار کردن ما بدون راهکار عملی نیست و ما را بی‌دلیل به اینکه می‌توانیم آینده‌ای درخشان داشته باشیم امیدوار نمی‌کند. بلکه راه‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که سنگ بنای خداحافظی با تنبلی‌ست و هر کس باید با توجه به زندگی روزمره‌ی خود از آن‌ها استفاده کند.

کتاب صوتی ۲۳ راه برای غلبه بر تنبلی با ما درباره‌ی اینکه تنبلی چیست صحبت می‌کند تا خوب قانع شویم که تنبل هستیم. بعد کمکمان می‌کند که خیلی هم از تنبل بودنمان افسرده نشویم و آن را بپذیریم در پایان هم کمک می‌کند تا دیگر تنبل نباشیم.

از تنبل‌خانه‌ی شاه عباس به کتاب صوتی ۲۳ راه برای غلبه بر تنبلی رسیدیم و این خود نشان می‌دهد که تنبلی مسئله‌ای نیست که مخصوص همین چند سال اخیر باشد و همه‌ی ما در طول تاریخ با آن درگیر بوده‌ایم. اما شاید حالا وقتش باشد که یک بار برای همیشه از خیر زندگی کوالا وارمان بگذریم و زندگی مورچه یا زنبوری را هم امتحان کنیم.

نظرات بسته شده است.