کتاب‌ صوتی همراه عزاداری‌هایمان

111

ادبیات آیینی، همیشه بخش قابل‌توجهی از تاریخ ادبیات ما را به خود اختصاص داده و این سهم بزرگ در ادبیات ما به‌دلیل پیوند همیشگی مسائل مذهبی و دینی به زندگی روزمره مردم است. حماسه عاشورا و ایام محرم و صفر که یکی از موضوعات دینی و مذهبی‌ است، همیشه توجه اهالی ادبیات و نویسندگان و شاعران زیادی را جلب کرده تا متعهدانه به توصیف بخشی از آن بپردازند. به همین دلیل، هر یک آن‌ها با توجه به منظر و نوع نگاه خود به این مقطع از تاریخ که جنبه حماسی دارد و به آیندگان درس آزادگی می‌دهد، به تولید محتوا (در قالب کتاب شعر، رمان یا حتی کتاب‌های پژوهشی و تاریخی) پرداخته‌اند.

ما نیز به مناسبت فرارسیدن ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان، در این یادداشت، فهرستی از چند عنوان کتاب صوتی مذهبی در قالب‌های متنوع را تهیه کرده‌ایم.

کتاب‌ صوتی همراه عزاداری‌هایمان

 کتاب صوتی نامیرا؛ قصه تردیدها

نامیرا عنوان کتاب صوتی است که صادق کرمیار آن را نوشته و برنده جایزه جلال و کتاب سال بوده است. کتاب صوتی نامیرا روایت تردید آدم‌هاست. این‌بار دو نفر از اهالی کوفه، یکی زن و دیگری مرد، دچار شک می‌شوند؛ شک بین حمایت از امام حسین (ع) و وفاداری به یزید. نویسنده در رمان نامیرا روی مرزی راه می‌رود که همیشه دغدغه همه انسان‌ها در طول تاریخ بوده است؛ دنبال حقیقت بودن!

هفتادوسومین نفر؛ به‌قلم یاسین حجازی

یاسین حجازی نامی آشناست که خیلی‌ها او را با کتاب آه (بازخوانی مقتل) می‌شناسند. او علاقه زیادی به بازخوانی متون کهن دارد تا آن‌ها را با ویرایش جدید برای مخاطبان امروزی آماده کند. کتاب صوتی هفتادوسومین نفر عنوان یکی دیگر از کتاب‌های این نویسنده خوش‌ذوق است که به وضعیت فردی به نام طرماح ‌بین ‌عیدی الطایی در روزهای منتهی به شهادت امام حسین (ع) می‌پردازد. اما همه ماجرا فقط به حضور این شخص و دیدارش با امام حسین (ع) ختم نمی‌شود. موضوع اصلی کتاب «دیر رسیدن است». کسی که دیر به امام برسد، از غم رهایی ندارد و تا همیشه این غم، بلای جانش می‌شود و خاطره تنهایی امام لحظه‌ای از خاطرش نمی‌رود.

این کتاب صوتی مذهبی با موضوع حماسه عاشورا با صدای افرادی مثل حامد بهداد، شهاب حسینی و بهروز رضوی منتشر شده است.

کتاب‌ صوتی همراه عزاداری‌هایمان

کتاب صوتی طوفان‌ البکاء؛ معروف‌ترین مقتل فارسی

مقتل نوعی تاریخ‌نگاری است که در آن، قتل یا شهادت شخصیت‌های مطرح، شرح داده می‌شود. مقتل‌نگاری میان شیعیان، بیشتر برای بیان شرح شهادت امامان معصوم (ع) و شخصیت‌های برجسته شیعه بوده است، اما به‌جهت رواج مقتل‌نویسی درباره واقعه کربلا، استفاده از این اصطلاح به نقل رویدادهای مربوط به شهادت امام حسین(ع) و یارانش اختصاص پیدا کرده است. کتاب صوتی طوفان‌البکاء معروف‌ترین مقتل فارسی است که در سده سیزدهم و اوایل سده چهارم مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. اين كتاب صوتی مذهبی مشتمل بر يك مقدمه و چهارده آتشكده و هر آتشكده در چند شعله و يك خاتمه در احوال مؤلف است. این مقتل به نام مقتل جوهری نیز شناخته می‌شود.

تحریرهای رود؛ روایتی شاعرانه از یک قیام حماسی

انسان امروزی همواره شنونده تاریخ بوده است. تمام درک او از واقعیت و حقیقت برگرفته از مستندات تاریخی است که سینه به سینه به‌صورت شفاهی یا به‌صورت اسناد کتبی به دستش رسیده‌اند. سید حمیدرضا برقعی، شاعر جوان و خوش‌ذوق امروزی، روایتگر حسرت شاعرانه انسانی است که وصف دلاوری‌های یاران سالار شهیدان و مظلومیت او را شنیده اما در آنجا و در آن مقطع تاریخی حضور نداشته است. کتاب صوتی تحریرهای رود با موضوع حماسه عاشورا با صدای خودِ شاعر منتشر شده است.

کتاب‌ صوتی همراه عزاداری‌هایمان

فصل شیدایی لیلاها؛ ماندن یا نماندن

تردید بین دو خواسته، تردید بین دل و عقل و تردید بین ماندن یا نماندن دغدغه همیشگی آدمی بوده است. همین تردید و همین دل‌دل کردن بین ماندن و نماندن موضوع کتاب صوتی فصل شیدایی لیلاها نوشته سیدعلی شجاعی است. نویسنده در این کتاب صوتی روایتگر تردید ۷ نفر است که در ماجرای واقعه عاشورا، نام آن‌ها را کمتر شنیده‌ایم و برایمان آشنا نیستند. داستان این روایت‌ها از زمان خروج کاروان امام تا زمان غروب عاشورا ادامه می‌یابد.

کتاب صوتی ماه به روایت آه؛ روایتی متفاوت از ماه بنی هاشم

کتاب صوتی ماه به روایت آه نوشته مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد است. نویسنده در این کتاب صوتی به زندگی و شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) می‌پردازد و ناگفته‌هایی از قبل و بعد از شعادت پرچمدار کربلا را روایت می‌کند. از ویژگی‌های این کتاب صوتی به‌عنوان یکی از کتاب‌های صوتی مذهبی، امانت‌داری به مستندات تاریخی و روایی مقتل‌هاست. از طرفی دیگر نویسنده در تلاش بوده است تا با پرهیز از اغراق، به جنبه‌های زندگی ایشان بپردازد که کمتر موردتوجه بوده‌اند و برای مخاطب تازگی دارد. شاید جالب باشد که بدانید، نویسنده در این کتاب برای نزدیک‌کردن مخاطب به موضوع کتابش، همه تاریخ‌ها را به‌صورت شمسی ذکر کرده است.

نظرات بسته شده است.