قانون 80/20 ؛ قانون مدیریت زمان و زندگی

0 2,964

قانون 80/20 ؛ برای تمامی کسانی که می‌خواهند در کمترین زمان بهترین نتیجه را بگیرند!

قانون 80/20 ، یکی از مهم‌ترین مفاهیم موجود در مدیریت زمان و زندگی افراد است.
با نوار همراه شوید تا در این مقاله بیاموزید که چگونه با استفاده از روش 80/20، زمانتان را به بهترین شکل مدیریت کنید.

قانون 80/20؛ قانون مدیریت زمان و زندگی

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان یعنی فرآیند نظم‌دهی و برنامه‌ریزی برای تقسیم زمان خود بین فعالیت‌های خاص.
به نظر می‌‌رسد که زمان کافی در طول روز وجود ندارد. اما، از آن‌جا که همه‌ی ما ۲۴ ساعت زمان داریم، چرا برخی از افراد بهتر از دیگران به کارهایشان می‌ رسند؟

جواب شما در مدیریت زمان نهفته است.
افراد موفق به بهترین نحو مدیریت زمان می‌نمایند یعنی مدیریت زمان را به خوبی فرا گرفته‌اند.

آیا از زمان‌بندی خود راضی هستید؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود ما دچار کمبود زمان شویم و مدیریت زمان خوبی نداشته باشیم این است که در هنگام هدف‌گذاری خود، زمانبندی معقولی را در نظر نمی گیریم و به عبارت دیگر برای اهداف بزرگ خود یک زمان غیرواقعی در نظر می‌گیریم ضعف در اولویت بندی اهداف سالانه، ماهانه، هفتگی و روزانه از دلایل مهم کمبود زمان و شکست در مدیریت زمان است.

رضایت از زمان بندی در زندگی و برنامه های آن در صورتی به وجود می آید که منجر به ایجاد احساس رضایتمندی فردی شود، باعث افزایش موقعیت‌ها برای پیشرفت شود، وجه‌ی حرفه‌ای بهتری ایجاد می کند و منجر به بهره‌وری و کارایی بیشتر شود.

قانون 80/20؛ قانون مدیریت زمان و زندگی

قانون 80/20 را بشناسید!

قانون 80/20 به احترام پایه گذار آن ویلفردو پارتو، اصل پارتو هم نامیده می شود.
این قانون در سال ۱۸۹۶ و در دانشگاه لوزان مطرح کرد. ویلفردو پارتو در نظریه خود بیان کرده بود که ۸۰% زمین‌ها در ایتالیا، تنها در مالکیت ۲۰% از جمعیت کشور است.

این قانون،یکی از مفیدترین مفاهیم موجود در مدیریت زمان و زندگی افراد است. این قانون حاکی از آن است که 20 درصد از فعالیت‌های شما، 80 درصد نتیجه برای شما در بر خواهد داشت.

مدیریت زمان به روش 80/20، در اصل مدیریت زندگی است که به معنی تسلط بر فعالیت هایی است که پیش رو دارید. شما به راحتی می‌توانید فعالیت های بعدی خود را انتخاب کنید، ولی نکته مهم در تعیین موفقیت شما در زندگی و کار، میزان توانایی شما در انتخاب بین چیزهای مهم و چیزهای کم اهمیت است. افراد موفق خود را موظف می‌دانند تا هر روزشان را با مهمترین وظیفه‌ای که پیش رو دارند آغاز کنند.

در زندگی اجتماعی چگونه از قانون 80/20 استفاده کنیم؟

فرض کنیم که تعداد دوستان ما به 10 عدد می‌رسد. حال تصور کنیم که مشکلی برای ما پیش می‌آید و از میان 10 دوست، فقط 2 نفر از آن‌ها به کمک ما می‌آیند. پس بهتر است به جای سرمایه گذاری روی 8 دوستی که فقط در زمان خوشی در کنار ما هستند، تمام زمان، انرژی و رفاقت خود را صرف دوستانی کنیم که در بیش از 80 درصد مواقع در کنار ما خواهند ماند.

این قانون به حدی جالب و مفید است که از آن برای سالم‌تر کردن عادات مربوط به خوردن غذا و خوراکی نیز می توان از آن استفاده کرد.

قانون 80/20 در زندگی روزانه

برای مدت یک هفته، اسم غذاها و خوراکی‌های مصرفی را جایی یادداشت کنید. پس از آن، مجموع میزان کالری هر غذا را مقابلش یادداشت کنید.
غذاهای بسیاری هستند که کالری زیادی دارند، اما ارزش غذایی چندانی ندارند و در سوی دیگر، غذاهایی هم هستند که با وجود کالری بسیار کم، خوشمزه و سالم هستند.
پس از شناسایی ارزش غذایی آن‌ها می‌توانید عادات مربوط به خوردنتان را بهتر کنید.

به نظر شما، دانستن قانون 80/20 چه کمکی به ما می‌کند؟ این قانون در مدیریت و اولویت‌بندی تصمیمات در هر زمینه‌ای کاربردی و مفید است. برای نمونه در ادامه قانون 80/20 را بر روی کسب و کار بررسی می کنیم.

ارزش اصل پارتو در مدیریت کسب و کار با یادآوری و اهمیت توجه افراد بر لزوم حفظ تمرکز بر ۲۰% مهم کسب و کار خود را تثبیت می‌کند.
برای مثال یکی از موضوعات مهمی که باید در کسب و کار مورد دقت قرار گیرد این است که از مجموعه کارهایی که در یک روز در محیط کار انجام می‌گیرد تنها ۲۰% آن‌ها مهم بوده و آن ۲۰%، ۸۰% نتایج را برای ما و سازمان ما نتیجه دارند.
بنابراین بسیار مهم است که آن ۲۰% کار را شناخته و تمرکزمان نیز کاملا بر آن‌ها متمرکز باشد.

قانون 80/20؛ قانون مدیریت زمان و زندگی

چگونه می توان از اصل پارتو یا قانون 80/20 برای مدیریت کارمندان استفاده کرد؟

یکی دیگر از تفسیرهای اصل پارتو در محیط کار چنین بیان می‌کند که «بیشتر مشکلات در یک سازمان توسط تعداد کمی از کارکنان ایجاد می‌شود». به زبان ساده، آن‌ها کار نمی‌کنند یا کم کاری می‌کنند و یا اشتباهات زیادی را مرتکب می‌شوند. همین موضوع سبب از بین رفتن زمان، انرژی و منابع می‌شود.

اما راه کار حل این معضل چیست؟ تشویق کارکنان به رشد، مسئولیت‌پذیری و مشارکت در کارها یکی از دستاوردهای بزرگ استفاده از قانون 80/20 در محیط کار است. در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه می‌توانید با استفاده از اصل پارتو در محیط کار عملکرد کارکنان خود را بهبود بخشید. قانون 80/20 یکی از مفاهیم مدیریتی است که امروزه بیش از هر زمانی اهمیت پیدا کرده است. پیرو این قانون، در یک شرکت سه نکته اساسی وجود دارد که عبارتند از:

  1.  کارمندان بایستی 80 درصد از تصمیمات یک مجموعه را بگیرند.
  2. بایستی  فرآیند مدیریت بر عملکرد را بازنگری کرد.
  3.  کارمندان بر روی 20 درصد مهمترین تصمیم‌گیری‌ها تمرکز کنند.

 

کپسول صوتی قانون 80/20

خلاصه کتاب صوتی قانون 80/20

خلاصه کتاب صوتی قانون 80/20، می‌گوید 80 درصد نتیجه‌ها، تنها با 20 درصد تلاش، حاصل می‌شوند.
ریچارد کخ، نویسنده این کتاب مشاور مدیر بوده است و قانون 80/20 را با موفقیت، در زندگی خودش به کار برده است.

با شنیدن این خلاصه کتاب صوتی، یاد می‌گیرید چگونه با موثرترین روش ممکن، از زمان خود استفاده کنید.

شما می توانید با تهیه اشتراک، این کپسول (خلاصه کتاب صوتی) را به ‌صورت رایگان از نوار دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.