دست در دست فیلسوفان با آلن دوباتن

253

در ۱۹۶۹ متولد شد. آلن دوباتن جوان، هنگامی که در سن هشت سالگی با خانواده‌اش به انگلستان می‌رفت، حتی روحش هم خبر نداشت که قرار است نگاه جهان به فلسفه را برای همیشه تغییر دهد.

در دانشگاه کمبریج تاریخ خواند، هر چند شاگرد چندان حرف گوش کنی نبود و فکر می‌کرد کلاس‌های دانشگاه باید بیشتر درباره‌ی خود زندگی باشند تا مباحث تئوریک و چیستی‌ها. همین فکر باعث شد تا از دکترای فلسفه در دانشگاه هاروارد انصراف دهد و برود تا مدرسه‌ای برای زندگی احداث کند.

دوباتن علاوه بر کار نویسندگی، در روزنامه‌ها و مجلات فراوانی تیتر زد و در تولید تعداد زیادی مجموعه‌ی تلویزیونی همکاری کرد.

دست در دست فیلسوفان با آلن دوباتن

در بین آثار متنوعی که منتشر کرده سه رمان وجود دارد که یکی از دیگری محبوب‌تر است. محبوب‌ترین آن‌ها، “پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند” به حدی پر‌فروش شد که حتی توانست روی فروش آثار پروست هم تاثیر بگذارد.

چند خطی که خواندید نگاهی کوتاه به زندگی این نویسنده‌ی سويسی و یکی از بهترین نویسنده‌های قرن بیست و یکم بود. در این نوشتار سعی می‌کنیم تا بیشتر این نویسنده‌ی خوش‌سلیقه را بشناسیم و با نگاهی نو به آثارش با او آشنا شویم.

آلن دوباتن در لندن زندگی می‌کند. آخرین کتاب‌های او شامل: خوشی‌ها و مصایب کار، یک هفته در فرودگاه، دین برای خداناباوران و هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند هستند.

او در ساخت مستند‌های تلویزیونی بسیاری همکاری کرده است. و هم‌چنین مدرسه‌ای به نام «مدرسه‌ی زندگی» را پایه‌گذاری کرده تا مفاهیم پیچیده‌ی آکادمیک را به صورت ساده و قابل استفاده در زندگی روزمره بیان کند.

نوشته‌های آلن دوباتن دارای مشابه‌های قبلی در ادبیات اروپا و فرانسه هستند اما در بریتانیا به جرئت می‌توان گفت که او پایه گذار سبکی جدید در نوشتن است. سبکی که به خواننده می‌فهماند برای درک فلسفی حتما نباید عینک‌های ته‌استکانی داشت و تنها با کمی توجه به دنیای اطراف، همه‌ی ما می‌توانیم فیلسوف زندگی خودمان باشیم.

علاقه‌ی اصلی دوباتن، فلسفه، سفر و معماری ست اما در همه‌ی آثار او توجه زیادش به طبیعت انسانی به چشم می‌خورد. او معمولا سوالاتی می‌پرسد: چگونه زندگی کنیم، چگونه عاشق شویم و چگونه شادی را پیدا کنیم و پاسخ هایی ارائه می‌دهد تا خواننده بتواند خودش را بدون کمک دیگران یاری دهد و به درک جدیدی از زندگی برسد.

اما شاید بارز ترین ویژگی دوباتن جاه طلبی او باشد. به طوری که تنها نوشتن کتاب را برای رساندن منظور خود کافی نمی بیند و مدرسه‌ای تاسیس می‌کند تا محلی باشد برای زندگی کردن عملی کتاب‌ها: مدرسه‌ی زندگی. جایی که تک تک مطالبی که در کتاب‌های فلسفی آکادمیک می‌خوانیم در زندگی‌مان نمود پیدا می‌کند. این مدرسه به قدری  طرفدار پیدا کرد که فایل‌های صوتی و تصویری و همچنین کلاس‌های آن در غالب کتاب در سراسر دنیا ترجمه شده و طرفداران خاص خود را دارد. طرفدارانی از عامه مردم، تا یک دانشجوی دکترای فلسفه.

مدرسه ی زندگی آلن دوباتن

نگاهی به کتاب های صوتی آلن دوباتن

کتاب صوتی جستارهایی در  باب عشق، ترکیبی عالی از تخیل و سوالات فلسفی ست. که به روایت عشق بین یک معمار و یک طراح گرافیک جوان می‌پردازد. عشقی که بخش‌هایی از آن در لندن و بخش‌هایی در پاریس اتفاق می‌افتد.تسلی بخشی‌های فلسفه، راهنمایی فلسفی برای خوانندگانی ست که اطلاعات فلسفی چندانی ندارند، پس از انتشار این کتاب، یک مجموعه‌ی تلویزیونی پر بازدید هم از روی آن ساختند. کتاب صوتی هنر سیر و سفر دروغ‌هایی  که درباره‌ی سفر کردن به خودمان می‌گوییم و نمی‌گذارند تا یک مسافر خوب باشیم را کشف می‌کند و کمک می‌کند تا با شناختن آن ها بتوانیم دنیای پیرامونمان را بهتر ببینیم. کتاب های آلن دوباتن به حدی از محبوبیت رسیدند که حتی مسئولین فرودگاه هیثروی انگلستان از او خواستند تا یک هفته به صورت رایگان در این فرودگاه بماند و خاطرات خود را ثبت کند. خاطراتی که حاصل آن،  کتاب یک هفته در فرودگاه شد تا هم کتابی فلسفی و روانشناسی باشد و هم تبلیغی باشد برای این فرودگاه بزرگ.

توضیحِ حتی مختصر درباره‌ی همه‌ی کتاب‌های او به صفحات زیادی نوشتن نیاز دارد اما اگر بخواهیم در یک جمله تمام کتاب‌های او را توضیح دهیم و شما را هم به یکی دیگر از طرفداران او تبدیل کنیم باید بگوییم آلن دوباتن نویسنده‌ایست که دست ما را در دست فیلسوفان بزرگی قرار می‌دهد که همه‌ی عمر از آن‌ها ترسیده‌ایم زیرا پیچیده صحبت می‌کردند و درک حرف‌هایشان برایمان دشوار بود.
او زحمت ترجمه‌ی صحبت‌های این فیلسوفان را برعهده می‌گیرد و با زبانی ساده ما را با جهانشان آشنا می‌کند. اگر شما هم همیشه کنجکاو بودید تا از دریچه‌ی چشم نیچه، شوپنهاور، ویتگنشتاین و دیگر فیلسوفان به دنیا نگاه کنید کتاب‌های دوباتن منتظر شما هستند.

نظرات بسته شده است.