اروین یالوم روانکاو قصه‌گو

487

در سال‌های اخیر نام اروین یالوم در ایران بیشتر از قبل شنیده می‌شود و این مسئله از جهاتی باعث خوشحالی‌ست. کتاب‌های اروین یالوم جزو آثار فاخر و باکیفیت حوزه‌ی روانشناسی هستند و استقبال مخاطب ایرانی از آن‌ها نشان می‌دهد که کتاب خوب هنوز هم می‌تواند جای خودش را در بین مخاطب باز کند.

اروین یالوم در کتاب‌هایش برایمان قصه می‌گوید. قصه‌ی مراجعانش را و قصه‌ی تمام کسانی را که از رنج عظیمی کلافه شده‌اند و روانشان برای لحظاتی تاریک شده است. در دنیای واقعی اگر بشنویم که ایرادی داریم یا مشکلی هست که باید حل شود، ممکن است مقاومت زیادی بکنیم یا اینکه نتوانیم به خوبی درباره‌ی مشکلمان صحبت کنیم. اما وقتی قصه‌ای را می‌شنویم و بین خودمان و شخصیت اصلی داستان مشابهت‌هایی می‌بینیم، مقاومتمان کمتر می‌شود و می‌فهمیم که تنها نیستیم. این دقیقا کاری‌ست که قصه‌های اروین یالوم با ذهن ما می‌کند. در این مقاله‌ دو کتاب‌ صوتی اروین یالوم را بررسی می‌کنیم که به دو مورد از شایع‌ترین مسائل زندگی روزمره می‌پردازند.

 کتاب صوتی وقتی نیچه گریست:

یالوم در کتاب صوتی وقتی نیچه گریست ، از تاریخ بهره می‌برد تاریخی که با تخیل نویسنده پیوند می‌خورد. دکتر ژوزف بروئر مدتی‌ست که نمی‌تواند فکر یکی از بیمارانش را از سر بیرون کند و این مسئله او را آزار می‌دهد. او مشغول آزمون و خطای اولین قوانین روانپزشکی‌ست و فکر می‌کند که می‌تواند با صحبت کردن و تغییر ذهن بیماران آن‌ها را معالجه کرد. تا اینکه در اتفاقی عجیب با نیچه آشنا می‌شود. نیچه هم سخت بیمار شده‌است و نیاز به مراقبت دارد. این دو نفر تصمیم می‌گیرند به هم کمک کنند و داستانی جدید و کنجکاو کننده شکل می‌گیرد. برای همه‌ی ما پیش آمده که نتوانستیم فکری را از ذهنمان بیرون کنیم و از این بابت رنج بردیم. این کتاب صوتی برای خلاص شدن از همین رنج‌هاست.

اروین یالوم روانکاو قصه‌گو

کتاب صوتی خیره‌ به خورشید:

احتمالا این مسئله برای شما هم اتفاق افتاده یا لااقل آن را در فیلمی دیده‌اید که کودکی باید در اتاقش تنها بخوابد اما از تاریکی می‌ترسد. اینجور وقت‌ها پدر یا مادر به اتاقش می‌روند و کنار تختش می‌نشینند و توضیح می‌دهند که تاریکی ترسناک نیست و هیچ فرقی با روشنایی ندارد. کودک هم معمولا به ترسش غلبه می‌کند و خوابش می‌رود.

اروین یالوم در کتاب صوتی خیره به خورشید مثل پدری مهربان به کنار بسترمان می‌آید و با ما درباره‌ی ترسمان از مرگ صحبت می‌کند. او خیالمان را راحت می‌کند که طبیعی‌ست که از مرگ بترسیم اما این ترس نباید جلوی لذت بردنمان از زندگی را بگیرد. با این کتاب صوتی یاد می‌گیریم که مرگ را مانند اتفاقی ناگزیر در زندگی‌مان و چیزی که به زندگی معنا می‌دهد بپذیریم.

دو کتاب صوتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دو مورد از بهترین آثار اروین یالوم هستند هر چند که یالوم کتاب‌های خوب بسیاری دارد. کتاب‌هایی مثل هنر درمان و مخلوقات یک روز.

اروین یالوم ، نزدیک یک قرن خدمت برای سلامت روان:

یالوم حالا در آستانه‌ی ۹۰ سالگی‌ست و می‌توانیم بگوییم که او یک عمر را برای بهتر شدن سلامت روانی مردم سراسر دنیا صرف کرده است.

این متن دارد به انتها می‌رسد و حیف است اگر یادآوری نکنیم که سلامت روان به اندازه‌ی سلامت جسمانی و شاید بیشتر دارای اهمیت است. همانطور که وقتی سرما می‌خوریم باید به دکتر مراجعه کنیم و زمانی را برای بهتر شدن وضعیتمان صرف کنیم، روان ما هم نیاز به توجه و مراقبت دارد. امیدواریم که روانتان همیشه سالم بماند و ابرهای تیره هرگز بر زندگی‌تان سایه نیندازند و اگر هم انداختند برای بارش بهاری و رشد بالندگی باشد.

نظرات بسته شده است.