الهی قمشه‌ ای، معلم مهربانی

269

استاد حسین الهی قمشه‌ ای، از آن دسته استادانی است که همه او را با لبخند و لحن مهربان و صبرش در آموزش می‌شناسیم. استادی که مسیر را مهم می‌داند و به ما یادآوری می‌کند و یاد می‌دهد که هدف چیست و چگونه در راه رسیدن به آن از مسیر لذت ببریم.

الهی قمشه‌ ای

گاهی پیش می‌آید که در زندگی آنقدر جلو می‌رویم که خودمان را گم می‌کنیم و این حلقه‌ی گمشده هیچگاه پیدا نمی‌شود. راه‌های مختلفی را برای خود انتخاب می‌کنیم؛ برخی به دنبال دین و مکتب‌های مختلف می‌رویم، برخی فلسفه و عده‌ای هم به سراغ ادبیات می‌رویم. کشور ما ایران، منبع غنی از زیبایی‌ها و استعاره های ادبی، اجتماعی و زیبایی شناختی می‌باشد، اما شاید چون خیلی وقت است از این منابع به درستی استفاده نکرده‌ایم، آن‌ها را فراموش کرده یا فهمشان برای ما سخت شده‌است. همانطور که شنیدن شعر برای ما دلنشین‌تر از خواندن‌ آن است  در مشغله‌های روزمره و دنیای پر هیاهوی امروزی، نیاز داریم تا معلمی مهربان این آموزه‌ها را به ما یاد بدهد.  نگاهی به زندگی و آثار استاد الهی قمشه ای ما را با یکی از این استادان آشنا می‌کند.

دوران کودکی استاد الهی قمشه‌ ای

در سال ۱۳۱۸ خورشیدی استاد حسین الهی قمشه‌ ای از پدری علامه و مادری فرهیخته به‌دنیا آمد.   تحصیلات حوزوی را در کنار پدرش و اساتید بزرگ دیگر در کنار دروس عادی مدرسه گذراند و دکترای خود را از دانشکده‌ی الهیات و معارف دانشگاه تهران گرفت.

استاد حسین الهی قمشه ‌ای از همان ابتدا ذهنی پرشور داشت و علاقه‌مند بود تا دنیا را جای بهتری برای زندگی کند. شیرینی ادبیات فارسی و تصوف اسلامی هم او را مجذوب خود کرده بود و همیشه این دو را همراه خود داشت. همین ذهن پرشور باعث شد تا هم داخل و هم خارج از دانشگاه به آموزش عرفان، ادبیات و زیبایی‌شناسی بپردازد. شاید همین علاقه به زیبایی‌شناسی باعث شد تا او به فلسفه و ادبیات قانع نشود و در حوزه‌ی خوشنویسی و نقاشی هم نمایشگاه‌هایی را برای علاقه‌مندان برگزار کند.

 دوره‌های برگزار شده توسط استاد الهی قمشه‌ ای

دوره‌های او با اقبال بسیاری از سوی مخاطبان مواجه شد. تا جایی که در سال ۱۳۸۱ استاد الهی قمشه‌ ای به همراه همسر خود اقدام به تاسیس موسسه فرهنگی هنری الهی قمشه‌ ای کردند تا آثار صوتی و تصویری ایشان با سرعت بیشتری به دست علاقه‌مندان برسد.

فعالیت‌های الهی قمشه  ای فقط به ایران و زبان فارسی محدود نمی‌شوند. او تعداد بسیار زیادی دوره‌ی بین المللی در مراکز معتبر دنیا از جمله دانشگاه‌های کمبریج، آکسفورد، پرینستون، هاروارد و استنفورد برگزار کرد.

از استاد الهی قمشه‌ ای تا کنون بیش از سی اثر مکتوب و تعداد بسیار زیادی فایل‌ها و کتاب صوتی و تصویری منتشر شده‌اند که تاکید بیشتر آن‌ها بر روی ادبیات و شعر‌های اصیل ایرانی، فلسفه، و زیبایی‌شناسی ست. از محبوب‌ترین دوره‌های ایشان می‌توان به حافظ‌شناسی، شرح گلشن راز، شرح مثنوی،اخلا اسلامی، موسیقی در آیینه ادبیات، شادی در زندگی و خلاقیت اشاره کرد.

او هدف خود را آشنایی بیشتر و روز افزون افراد و به ویژه جوانان و نوجوانان با لذت‌های متعالی که از زیبایی، دانایی و نیکویی سرچشمه می‌گیرند معرفی می‌کند. و این لذت‌ها را باعث جلای روح انسان و دوری او از بدی‌ها و پلیدی‌ها می‌داند.

لحن و زبان الهی قمشه‌ ای گرم و صمیمی‌ست با شنیدن سخنان او با ابعاد جدیدی از زندگی‌مان آشنا می‌شویم و می‌توانیم دوباره خود واقعی‌مان را از بین اشعار کهن و ادبیات غنی ملل مختلف پیدا کنیم. فایل‌های صوتی ایشان برای دوستی دوباره با خودمان شدیدا پیشنهاد می‌شود.

نظرات بسته شده است.