تغییر مسیر و پیشرفت زنان در زندگی شغلی چقدر مهم است؟

354

شریل سندبرگ، مدیر ارشد اجرایی فیس بوک زنی هنجار شکن یا عادی؟!

۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار؛ این رقم به خودیِ خود زیاد است؛ حالا اگر این رقم به عنوان دارایی زنی بیوه با دو فرزند و ۴۷ سال سن به ثبت برسد به این معناست که آن زن باید فردی خاص و متفاوت باشد. این زن شریل سندبرگ است؛ زنی که موفق شده در دنیای کاری و حرفه‌ای مردان جایی برای خود به عنوان یک زن باز کند. او سال‌هاست که به عنوان مدیر ارشد اجرایی فیسبوک مشغول به کار است و در سال ۲۰۱۲ جزو ۱۰۰چهره برتر مجله تایم بود. این زن امریکایی در بنیاد خیرخواهانه گوگل و همچنین وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا فعالیت داشته‌است و با همه فعالیت‌های خود ثابت کرده که زنان می‌توانند در دنیای حرفه‌ای و کاری جایگاهی بالا و رسمی داشته باشند. سندبرگ را به عنوان یکی از موفق‌ترین و موثرترین زنان در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین یکی از معماران عصر دیجیتال می‌شناسند. یکی از نکات جالب در مورد سندبرگ این است که علاقه‌ای به برنامه‌ریزی ندارد. او معتقد است برنامه‌ها به درد خندیدن می‌خورند؛ شریل همچنین به زنان توصیه می‌کند که هیچ‌گاه نترسند. او می‌گوید: «اجازه ندهید ترس‌ها، آرزوهای‌تان را نابود کنند.» او به عنوان زنی بیوه موفق شد مسیر پیشرفت زندگی شغلی خود را تغییر بدهد؛ سندبرگ با ظرافتی زنانه موفق شد هنجارهای مرسوم در رابطه با زنان بیوه و همچنین شغل‌های مردانه را بشکند و به دنیایی حرفه‌ای راه پیدا کند؛ موفقیت‌های او تا جایی ادامه پیدا کرده که کتابی در مورد زندگی و پیشرفت‌هایش نوشته  و به دیگران آموخته که چطور مانند خود مسیر پیشرفت را در زندگی پیش بگیرند؛ اما این تغییر مسیر چگونه انجام شد؟ از اینجا (+) می‌‌توانید کتاب صوتی مسیر پیشرفت در زندگی را گوش کنید.

فروپاشی شغل‌هایی با چهره‌های مردانه و زنانه

چندی پیش یونیسف در گزارشی اعلام کرد ۲۰۰ میلیون ساعت از زمان زنان از بدو تاریخ تا کنون در جست‌وجوی آب سوخته‌است. بر اساس این گزارش، در مالاوی زنان به طور متوسط ۵۴دقیقه در روز صرف تهیه آب می‌کنند در حالی‌که مردان به طور میانگین تنها ۶دقیقه صرف این کار کرده‌اند. گویی زنی از ابتدای عصر حجر سطل آبی را در دست گرفته و به جست‌وجوی آب رفته و تا سال ۲۰۱۶ هنوز به خانه نیامده‌است و در این مدت فرصت‌های بسیار زیادی را برای پیشرفت و توسعه از دست داده‌است. حال تصور کنید زنان که حتی برای تهیه آب نیز شرایطی نابرابر نسبت به جنس مخالف خود داشته‌اند بتوانند به جایی مثل شریل سندبرگ برسند. امروز قطعاً جایگاه زنان در زمینه بیکاری نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌است. بسیاری از زنان امروز، در مشاغلی کار می‌کنند که مادرها و مادربزرگ‌های‌شان رویای آن را در سر داشتند. در امریکا که همه سخن از آزادی و برابری زنان و مردان می‌گویند، در سال ۲۰۱۱ برای نخستین بار زنان نیمی از نیروی کار را تشکیل دادند. حالا زنان بسیار زیادی به عنوان مدیرعامل مشغول به کار هستند؛ آن‌ها کارهایی را انجام می‌دهند که زمانی نه چندان دور تنها از مردان انتظار می‌رفت آن را انجام بدهند. حتی زنانی که در کارخانه‌ها به عنوان کارگر مشغول به کار هستند نسبت به گذشته حقوق و استقلال بیشتری دارند. هرچند هنوز چهره صنعت و دولت مردانه است، اما زنان موفق شده‌اند دست خود را به این مقام‌های شغلی نیز برسانند و انقلابی در دنیای کار به پا کنند.

زن‌ها زن زاده نشدند

«زنان توانایی انجام کارهای بالادستی را ندارند»، «زنان تمایلی ندارند که در مقام‌های بالا کار کنند»، «زنان به لحاظ فیزیکی موانعی دارند که نمی‌توانند در برخی شغل‌ها کار کنند»؛ این‌ها بخشی از دلایل و پیش‌فرض‌های اشتباه و در عین‌حال رایجی است که در مورد زنان و کار حرفه‌ای وجود دارد. همین که زنانی در طول تاریخ پیشرفت کرده و به مقام‌های بالایی دست یافته‌اند نشان می‌دهد که این پیش‌فرض‌ها اشتباه هستند. آنچه باعث عدم پیشرفت شغلی زنان در طول تاریخ شده، شرایط فیزیکی یا وضعیت ذاتی آن‌ها نیست. مشکل ریشه در بیرون و محیطی خارج از درونِ زن دارد. به همین خاطر است که سیمون دوبووار نویسنده فمینیست می‌گوید: «یک انسان زن زاده نمی‌شود بلکه تبدیل به زن می‌شود.» او به نقشی که دختران از سنین کودکی در بخش‌های مختلف جامعه به عهده می‌گیرند اشاره می‌کند و اینطور استنباط می‌کند که زن‌ها در حقیقت در متن جامعه زن می‌شوند. البته قطعاً هیچ‌کس تا این اندازه مقهور محیط بیرونی خود نیست اما در مورد فشارهای محیطی که روی زنان بوده، می‌توان اینطور استنباط کرد که زنان در حقیقت به واسطه محیط بیرونی خود با موانعی برای پیشرفت روبه‌رو شده‌اند. زنانی که با این موانع محیطی روبه‌رو نبوده‌اند، با استعدادی که مثل مردان داشته‌اند راهی برای پیشرفت خود پیدا کرده‌اند. به هر حال امروز زنان ثابت کرده‌اند که می‌توانند به غیر از نگهداری از خانه و فرزند، مسئولیت‌های بزرگ دیگری نیز در جامعه بپذیرند و مشغول به کار بشوند. شریل سندبرگ یکی از هزاران زنی است که این را با موفقیت خود به جهانیان ثابت کرده‌است. او ثابت کرده که زن‌ها هیچ‌گاه ناتوان زاده نشده‌اند و توانایی پذیرش هر شغلی را دارند.

 

نظرات بسته شده است.