تن تن و سندباد

163

ظهور تن تن؛ ناجی جهان:

سال ۱۹۲۹ ژرژ رمی نویسنده ی بلژیکی اولین جلد از مجموعه  ماجراهای تن تن را منتشر کرد. تن تن خبرنگار کنجکاو و زیرک در این جلد به همراه سگ خانگیش میلو، در بحبوحه ی جنگ سرد،  راهی شوروی می شود و این ماجراجویی ها در جلدهای بعدی این مجموعه با هربار سفر تن تن  به یک نقطه از جهان برای گشودن گره از معمایی جدید ادامه می یابد.

حال تن تن در قالب سفرهای ماجراجویانه ، سیاسی و علمی – تخیلیش به راحتی خشونت کمونیست های شوروی را به مردم نشان می داد، از توحش قبایل بدوی کنگو می گفت، تصویری ناپسند از سیاهپوستان امریکا به تصویر می کشید و نژادهای جنوب شرق آسیا را به دلخواه خود به جهانیان عرضه می کرد. محتوای غالب ماجراهای تن تن یعنی طرفداری از ” نژادپرستی ”  و “استعمار”  و نمایش شکار بی رحمانه ی حیوانات به سرعت انتقادات و مخالفت های گسترده ای را علیه تن تن ایجاد کرد.

۱-۰

انتشار کتاب های تن تن و میلو تا سال ۱۹۸۳ و در قالب ۲۴ جلد با خلق چهار شخصیت دائمی دیگر به عنوان همراهان و دوستان تن تن در سفرهایش  ازجمله  کاپیتان هادوک  و پروفسور تورنسل  ادامه یافت. تن تن و دوستانش به هر جا سفر می کردند با مردمی مواجه می شدند که دچار مشکلاتی هستند و سپس همچون بیشتر کتاب ها و فیلم های کلیشه ای غربی، تن تن در نقش ناجی ظاهر شده و آن مشکل را از سر راه بر می داشت. شخصیت باهوش و جذاب تن تن با آن مدل موی خاص که به سرعت طرفداران خود را در میان نوجوانان جهان یافت خیلی زود تبدیل به نمادی از نوجوان غربی  شد که ترویج دهنده ی حس برتری غرب نسبت به شرق بود.

از داستان های مصور تن تن، انیمیشن های زیادی ساخته شده است. جدیدترین آنها فیلمی سه بعدی است که استیون اسپیلبرگ در سال ۲۰۰۵ کارگردانی کرد.

۲-۰

سندباد:

سندباد دریایی (بحری) از چهره های کهن داستان های ایرانی در زمان ساسانیان است که با ورود به مجموعه  قصه های هزار و یک شب نزد اعراب شناخته شد. محققان بر این باورند که ماجراهای سندباد اولین بار توسط مولفی ناشناس براساس شرح سفرهای دریایی دریانورد ایرانی سلیمان تاجر به خاور دور نگاشته شد.

انیمه ای ۵۲ قسمتی نیز بر اساس ماجراهاس سندباد در سال ۱۹۷۵  در ژاپن تولید شد.

۳-۰

قسمت بیست و پنجم : تن تن در مقابل سندباد در سفر به شرق

کتاب تن تن و سندباد را می توان جلد بیست و پنجم از مجموعه ماجراهای تن تن دانست. این بار تن تن به همراه یاران همیشگیش از غرب راهی شرق شده تا با تسلط بر افسانه های شرق ، خود را به مردم شرق بشناساند بی آنکه بداند برای حذف قهرمانان شرقی راه دراز و سخت و چه بسا ناممکنی پیش روی خود دارد.

تن تن و همراهان همیشگیش توان مبارزه با سندباد و یارانش، علی بابا، نخودی و پهلوان پنبه را ندارند و برای رسیدن به پیروزی دست به دامن نقشه های شوم خود و توان اعجاب انگیز سوپرمن ، کینگ کنگ و گله ی فیل های تارزان می شوند هرچند باز هم توان مقاومت دربرابر زکاوت سندباد، جادوی غول چراغ جادو و قدرت بدنی رستم را نمی یابند.

 

چرا این کتاب را بخوانم؟

نوجوان امروز ما که این قدر مجذوب ماجراهای هیجان انگیز تن تن می شود آیا اصلا نامی از سندباد و علی بابا و سفرهای دریایی خیال انگیزشان شنیده است؟ او آن قدر که شیفته ی توان بدنی سوپرمن، بتمن و اسپایدرمن است، تصاویر آنها را روی نوشت افزار و لباس خود می پسندد و لباسشان را به تن می کند تا خود را با قدرتی نظیر توان آنان تصور کند آیا اصلا نامی از هفت خان رستم و دلاوری ها و قهرمانی های او به گوشش خورده است؟ کودک امروز ما در مقابل شناخت کاملی که از افسانه ها و شخصیت های والت دیزنی و هالیوود دارد تا چه حد اسطوره های وطنی را می شناسد؟

کتاب محتوای ماجراجویانه ای دارد، داستان به طور نمادین جدال شرق است با هجوم غرب . در این کتاب قهرمانان وطنی  به عنوان نمادی از فرهنگ شرق در تلاشند تا در یاد مردم شرق بمانند، از خاطر این مردم نروند و  دربرابر هجوم راه و روش غربی ایستادگی کنند و در مقابل پذیرش فرهنگ غربی که هرگز از آن ما نبود و نیست مقاومت بورزند.

 

نظرات بسته شده است.