جعلی بودن اثر فروخته شده از سهراب سپهری در حراجی کریستی

107

حراج کریستی، یکی از مهم ترین برنامه های جهانی در زمینه ی آثار هنرمندان است که سالانه دو بار در چندین نقطه از دنیا برگزار می شود. حراج کریستی خاورمیانه توسط “خانه حراج کریستی” در دبی برگزار می شود و آثار هنرمندان معاصر کشورهای این محدوده، در آن عرضه و پیش فروش می شوند.

تاکنون آثار بسیاری از هنرمندان ایرانی در حراجی خاورمیانه به فروش رسیده اند، آثاری که توانسته اند رکورد دار برخی از این حراجی ها باشند. از جمله هنرمندانی که آثارشان وارد کریستی شده اند، کوروش شیشه گران، منیر شاهرودی فرمائیان، شیرین نشاط، آیدین آغداشلو، صادق تبریزی و ..بودند. اما از گران ترین آثار فروخته شده در این حراجی، می توان به اثری از پرویز تناولی هنرمند مجسمه ساز ایرانی با قیمت دو میلیون و ۸۴۱ هزار دلار، تابلوی نقاشی از حسین زنده رودی، نقاش سقاخانه ای ایران با قیمت یک میلیون و ۶۰۹ هزار دلار، تابلوی “باغ اسرار” فرهاد مشیری با قیمت ۹۸۷ هزار و ۷۵۰ دلار و اثری از فرامرز پیلارام با قیمت ۳۸۵ هزار دلار اشاره کرد.

اما پس ار برگزاری حراج بهاری سال ۲۰۱۳، پروانه سپهری (خواهر سهراب سپهری)، اثر به فروش رفته از برادرش که تابلویی بی نام از مجموعه ی آبستره های سهراب سپهری بود را جعلی دانست. این اثر با قیمت ۱۴۷ هزار و ۷۵۰ دلار به فروش رفته بود. او این حرکت را مایه ی تاسف برای خانواده ی هنر ایران دانست و اعلام کرد:

” از قبل شنیده بودم که یک کار کپی از سهراب در این حراج ارائه شده است ولی باور نمی‌کردم که این واقعیت داشته باشد ولی گویا این اتفاق افتاده است. در کمال وقاحت عده‌ای کاری را از سهراب به یکی از حراج‌ها فرستادند که هم قیمت آثار سهراب را پایین آورد و هم آبروی هنر معاصر ایران را بردند. چند سال پیش و در زمان مدیریت آقای سمیعی‌آذر و در زمان اکسپویی که در تالار وحدت برگزار شد نیز یک کار از برادرم روی دیوار رفت و قیمتی میلیونی به خود گرفت که تقلبی بود. همان زمان هم من خواستم با آتش زدن آن در پیش چشم مردم جلوی این کار را بگیرم که با مخالفت مدیریت امور تجسمی آن زمان نتوانستم.”

او در ادامه گفت: “من کارشناس آثار هنری و آثار سهراب نیستم ولی کارهای برادرم را می‌شناسم و می دانم کدام کار تقلبی و کپی است و کدام کار اصل.  متاسفانه از نام سهراب سوء ‌استفاده شد و این هنرمند نامی ایران را بد نام کردند زیرا به هیچ ‌وجه به دنبال این نیستند که جلوی کپی کاری از روی کارهای او را بگیرند و اتفاقا بر این آتش مدام می‌ دمند.”

پروانه سپهری، خواهر این شاعر و نقاش کشورمان پیش از این گفته بود حدود ۴۶۳ تابلو، طرح و لوازم شخصی سهراب را به وزارت ارشاد اهدا کرده است و آنها نیز این آثار را در موزه هنرهای معاصر کرمان نگهداری می‌کنند.

نکته ی جالب که در همین حراجی اتفاق افتاد، این بود که اثر نقاشی – خط “فرامرز پیل آرام” نیز توسط فرزندشش جعلی خوانده شد. علی پیل‌آرام درباره این نقاشی خط فروخته شده، گفت: “عکس‌های اثر را که دیدم کمی شک کردم. آنها را با کارهای پدرم که در خانه داریم مقایسه کردم. این کار از نظر رنگ به هیچ وجه به کارهای پدرم نزدیک هم نیست. مهمترین عنصر در این کارها امضاست. اصلا امضایی که در پایین این اثر است برعکس است و جای درستی نیز کشیده نشده است. پدرم همیشه کارهایش را پایین دست راست تابلو امضا می‌کرد در حالی‌که این اثر امضایش در وسط کار است. این کار کاملا مبتدی کپی شده است. پیل‌آرام با اسم خود یک لوگو درست می‌کرد که حالت یک نعلبکی بود. پدرم در همان دوره اول کارهایش به این امضا رسید… عکس کار را به چند نفر از نزدیکان پدرم نشان دادم که همگی متفق‌القول بودند که اثر تقلبی است.”

 

پس از رخ دادن این اتفاقات و تجربه ای چنین تلخ برای ماندگاری آثار هنرمندان کشورمان،  امید است که اعتبار هنر ایران در سرتا سر نمایشگاه ها و گالری ها همچنان حفظ و لطمه ای به حضور ارزشمند هنرمندان در مجامع هنری بین المللی وارد نشود.

دانلود کتاب صوتی از اهالی امروز،اشعار سهراب سپهری

شعر سهراب سپهری شعری است آهنگین و ملون. کلامی که نبض بسیاری از ما را به تپش واداشته و خون تازه‌ای را با هر بار خوانشش در جانمان به گردش در می‌آورد. کتاب صوتی از اهالی امروز، گزیده‌ای منحصر به فرد از اشعار سهراب سپهری با صدای مهرداد اسکویی است…

دانلود

نظرات بسته شده است.