چگونه در یک سال بیش از پنجاه کتاب بخوانیم؟

53

بگذارید همین اولین کاری تکلیفمان را با هم مشخص کنیم: اینکه من در طول یک سال صد کتاب بخوانم و شما صد و ده تا، هرگز نمی‌تواند نشانه‌ای از این باشد که من فرد باسوادی هستم. این مقاله هم قصد ندارد تا به شما در باسوادتر شدن کمک کند. چرا که باسوادی را خودتان باید یاد بگیرید. تنها هدف این مقاله این است که به شما کمک کند از وقتتان به عنوان یک کتابخوان، بهتر استفاده کنید و در زمانی کوتاه‌تر به کتاب‌های بیشتری دسترسی داشته باشید. پس اگر شما هم با ما هم هدف هستید، نکات زیر به کارتان می‌آید.

کتاب کتاب است!

جملاتی از قبیل کتاب صوتی که کتاب نیست یا کتاب باید کاغذی باشه را فراموش کنید. کتاب کتاب است! ما هم در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم. امروزه کتاب‌های صوتی یا الکترونیکی به ما کمک می‌کنند تا در زندگی صنعتی‌مان جایی برای مطالعه باز کنیم. جملاتی مانند پس تکلیف بوی کاغذ و رنگ جوهر روی آن چه می‌شود هم از همان جملات مناسب برای فراموش کردن هستند. ما هم دلمان برای خورش قورمه سبزی جا افتاده با کره‌ی حیوانی در ظرف‌های روحی که بعد هم در بقچه‌های گلدار مادربزرگ‌ها پیچیده شده باشد تنگ شده است. در این صورت باید در انتظار یک مادربزرگ مهربان که روزی شاید برایمان قرمه سبزی بپزد، گرسنگی بکشیم؟

لیست تهیه کنید:

همان قدر که خریدن کتاب ممکن است به مطالعه تشویقتان کند، تهیه‌ی یک لیست از کتاب‌هایی که می‌خواهید مطالعه کنید هم  شما را به مطالعه‌ی بیشتر نزدیک می‌کند. پس دست به کار شوید. همراه داشتن یک دفترچه‌ی کوچک، هم در این مرحله و هم در مرحله‌ی بعد به کارتان می‌آید. لیستی از کتاب‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید تهیه کنید. برای این کار حتما از فردی که فکر می‌کنید سلیقه‌ی مطالعاتی اش به شما نزدیک است، کمک بگیرید. نام کتاب‌ها را یادداشت کنید و بعد از خواندن هر کتاب با ماژیک مخصوصی رویش خط بکشید. شاید به نظر ساده بیاید اما لذت زیادی در این کار هست و شما را به مطالعه‌ی کتاب‌های دیگر تشویق می‌کند.

ثبتش کنید

درست خوانده‌اید. در همان دفترچه یادداشت بالا هر چقدر که می‌خوانید یادداشت کنید. اینکه در روز چند ساعت کتاب صوتی گوش می‌کنید یا چند صفحه کتاب چاپی یا الکترونیکی مطالعه می‌کنید را یادداشت کنید. حتی می‌توانید برای آنکه بیشتر خودتان را تحت فشار قرار دهید(!) میزان مطالعه‌تان را در یک نمودار ثبت کنید.

مغزتان را عادت دهید

شاید این جمله را شنیده باشید که: تنها راه ترک کردن اعتیاد، یک اعتیاد جدید است. و شاید این جمله در نگاه اول به نظر عجیب برسد اما با کمی تعمق، به صحت آن پی می‌بریم. این جمله را می‌توان به صورت برعکس هم گفت. یعنی تنها راه ایجاد یک عادت جدید، حذف یک عادت قدیمی است. باید عادت کتابخوانی را به مرور جایگزین عادات قدیمی کنید. این کار اگرچه آسان نیست، اما امکان‌پذیر است. کافی‌ست در لحاظاتی که شرایط مساعدی دارید کتاب بخوانید. با این روش مغز شما، مطالعه را به عنوان امری لذت‌بخش می‌شناسد و به مرور زمان به آن عادت می‌کنید و لذت بیشتری می‌برید. پارک‌های سرسبز و مکان‌های خوش‌آب و هوا، بهترین مکان‌ها برای ساختن عادت کتابخوانی هستند.

قبل از خواب هم مطالعه کنید

از هر وقت خالی برای مطالعه کردن استفاده کنید. در دنیای امروز زمان‌های مرده‌ی زیادی پیدا می‌کنید که ممکن است در نگاه اول به نظر نیایند. اما اگر در آن‌ها دقیق شوید می‌بینید که میزان‌ آن‌ها اصلا کم نیست. زمانی که سوار اتوبوس هستید، تمام زمان‌هایی که برای رفت و آمد صرف می‌کنید، زمان‌های استراحت، هنگام تمیز کردن خانه و… زمان‌هایی هستند که می‌توانید با مطالعه از آن‌ها بهترین استفاده را ببرید. از این زمان‌های مرده هر طور شده برای گوش دادن به کتاب‌های صوتی یا مطالعه‌ی آن‌ها استفاده کنید.

اعتیادتان به تلفن همراه را ترک کنید

تلفن همراه این روزها بلای جان خیلی از ما شده است. هر کدام از ما زمان زیادی را برای گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی مجازی صرف می‌کنیم. بخشی از این زمان باعث رشد ما می‌شود اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، درمی‌یابیم که بخش زیادی از این زمان تلف می‌شود. با هر وسیله‌ای که می‌توانید اعتیادتان به تلفن همراه را کم کنید. نه فقط برای مطالعه، برای حفظ جانتان!

دوست کتاب‌خوان پیدا کنید

یکی از چیزهایی که از شما یک کتاب‌خوان درست وحسابی می‌سازد و شما را به سمت مطالعه‌ی بیشتر سوق می‌دهد، بودن در جمع‌هایی‌ست که کتاب‌خوانند. گروه‌های کتاب‌خوانی و حتی پیدا کردن یک دوست اهل مطالعه، به شما کمک می‌کند تا بیشتر درباره‌ی کتاب‌ها مطلع شوید. گپ و گفتگو با کتابفروش‌ها هم قبول است!

به حواشی هم بپردازید

پرداختن به حواشی در هر کجای دنیا که اشتباه باشد، در دنیای کتاب‌ها بهترین کار است. وقتی یک کتاب صوتی گوش می‌کنید، حتما بعد از پایان ÷آن درباره‌ی نویسنده، سایر آثار او واینکه در چه شرایطی آن کتاب را نوشته‌است هم مطالعه کنید. این‌کار دو فایده‌ی بزرگ دارد: اولا به مطالعه‌ی شما عمق می‌بخشد و از شما انسان عمیق‌تری می‌سازد، دوما باعث می‌شود با سایر آثاری که ممکن است از آن‌ها لذت ببرید آشنا بشوید و یک کتاب به لیست کتاب‌هایتان اضافه می‌کند.

لذت ببرید

این آخرین نکته مهم‌ترین نکته است. بلاخره بعد از این همه سختی و مرارت و بکن نکن، می‌رسیم به لذت بردن. خودتان را رها کنید. سوار بر قایق کتاب‌ها، بر دریای شناور زندگی پارو بزنید و لذت ببرید. به خودتان سخت نگیرید قرار است کتاب بخوانید تا فردی مهربان‌تر و دلسوزتر شوید. کتاب‌ها قرار است کمکتان کنند که به دیگر موجودات عشق بورزید و رذیلت‌های اخلاقی‌تان را کنار بگذارید. پس دوست داشتن زندگی را با آن‌ها تمرین کنید، با صدای بلند بخندید و تمام تلاشتان را بکنید که چشم‌هایتان با شنیدن هر سطر، بیشتر از قبل، از شادی برق بزند!

نظرات بسته شده است.