‌وقتی برای زندگی یا چگونه با کتاب صوتی دوست باشیم؟

39

برای شما هم پیش آمده است که آرزو کنید کاش وقتتان را جور بهتری می‌گذراندید؟ شما هم در صف طویل ماشین‌هایی که پشت چراغ قرمز بوق می‌زنند و یک قدم، یک قدم جلو می‌روند، حوصله‌تان سر رفته است و آرزو کرده‌اید کاش زمانتان را به شیوه‌ای بهتر می‌گذراندید؟ شما هم با دیدن لیست طویل کتاب‌هایی که دوست دارید بخوانید اما هیچوقت فرصت نکرده‌اید، آه از نهادتان بلند شده است؟

اگر پاسخ‌تان به سوالات بالا بله است، باید بگوییم که نگران نباشید! شما تنها نیستید. کمبود وقت کافی برای مطالعه و به‌طور کلی کمبود زمان برای تفکر کردن و زندگی بهتر از جمله مشکلاتی‌ست که این روزها گریبان‌گیر همه‌مان شده‌است.

انگار که این وقت کم، سرنوشتمان شده باشد و راه فراری از آن نداشته باشیم. انگار که کسی از گوشه و کنار سرک می‌کشد در زندگیمان، زمان‌هایمان را می‌دزدد، در گونی‌اش می‌ریزد و می‌رود. انگار که داشتن زمانی برای خود و برای تفکر، شوخی زشتی باشد که دنیای مدرن آن را تاب نمی‌آورد. بله در زندگی مدرن قرار است که ما بیشتر مصرف کننده باشیم و برای مصرف کننده بودن نیازی به زمانی برای خودمان نداریم. اما این بازی، بازی خوبی نیست. نمی‌خواهیم از انشاهای دوران دبستان و علم بهتر است یا ثروت حرف بزنیم. اما دیگر همه‌ی ما می‌دانیم که کمبود زمان‌هایی برای خودمان،از ما بیشتر یک ربات می‌ساز تا یک انسان.

کتاب صوتی

;همه‌ی این‌ها را گفتیم تا این را هم یادآوری کنیم که هنوز هستند کسانی که راه و رسم استفاده‌ی درست از زمانشان را می‌دانند. ممکن است در مترو، اتوبوس، خیابان و… از کنارشان عبور کنیم.انسان‌هایی که با هدفون‌هایی در گوش‌هایشان، اغلب به دنیا لبخند می‌زنند. اگر روزی روزگاری بهشان برخورد کردید سعی کنید جلوی کنجکاوی‌تان را بگیرید و از آن‌ها نپرسید دارند چه کار می‌کنند. چرا که برای آن‌ها هیچ چیز سخت تر از قطع کردن چیزی که می‌شنوند نیست. ما به شما می‌گوییم آن‌ها چه کار می‌کنند. این هدفون‌های رو گوشی یا تو گوشی یا سیم دار یا بی‌سیم، آن‌ها را به جایی ورای دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم می‌برد. به دنیای عجیب قصه‌ها و داستان‌ها. اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم، به دنیای حیرت انگیز کتاب‌ها.

اگر چه که در دنیای امروز زمان‌های آزاد ما خیلی کمتر از قبل شده است. اما همچنان، راه حل‌هایی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم از وقت‌هایمان بهتر استفاده کنیم. یکی از این راه حل‌ها گوش دادن به کتاب‌ صوتی‌ست. با اینکه زمان زیادی از پیدایش کتاب‌های صوتی نمی‌گذرد و این کتاب‌ها در ابتدا برای نابینایان تولید می‌شد اما دقیقا به همین دلیلِ نیاز همه‌ی ما به استفاده‌ی بهتر از زمان‌های مرده‌مان، با استقبال بی‌سابقه‌ای روبرو شدند. به طوری که امروزه کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که لذت گوش دادن به کتاب‌های صوتی را نچشیده باشد. با همه‌ی فوایدی که کتاب‌های صوتی دارند، باید یادمان باشد که در دنیای کتاب‌های صوتی هم مانند کتاب‌های کاغذی، کتاب‌خوان خوب و بد وجود دارد. برای آنکه یک مخاطب حرفه‌ای کتاب‌های صوتی باشید این نکات کمکتان می‌‌کند:

به گوش‌هایتان احترام بگذارید

هر چیزی ارزش گوش دادن ندارد. وقتی به یک فایل صوتی بی کیفیت گوش می‌دهید که احتمالا بدون رعایت قوانین کپی رایت در اختیار شما قرار گرفته است، نه تنها به گوش‌هایتان توهین می‌کنید بلکه راه را برای گوش دادن به کتاب‌های بیشتر هم می‌بندید. چرا که لذت گوش دادن از کتاب صوتی برای شما از بین می‌رود.

دانلود کتاب صوتی

توصیه کنید

اینجا هم کار گروهی کمکتان می‌کند. اگر کتاب خوبی گوش می‌کنید، احساس مثبتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. با این روش هم میزان مطالعه را در جامعه بالا می‌برید و هم می‌توانید دوستان جدیدی با سلیقه‌ی مشترک پیدا کنید. حتی می‌توانید کتاب‌های صوتی را به دوستانتان هدیه دهید.

از کتاب صوتی همراه بسازید

از کتاب صوتی برای خودتان یک دوست و یک همراه واقعی بسازید. گوش دادن به کتاب صوتی چیزی بیشتر از پر کردن وقت‌های خالی است. کتاب صوتی می‌تواند مانند یک دوست باوفا در بالا و پایین زندگی و در غم و شادی در کنارتان باشد پس آن را دست کم نگیرید. در تمام زمان‌های ممکن می‌توانید روی کمک کتاب‌های صوتی حساب کنید حتی بیشتر از کتاب‌های کاغذی. چرا که هنگامی که به نسخه‌های کاغذی دسترسی ندارید، کتاب‌های صوتی می‌توانند همراهتان باشند.

شنونده‌ی خوبی باشید

مخاطب کتاب صوتی بودن، یعنی تمرینِ گوش دادن و گوش دادن، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی‌ست. پس کتاب صوتی گوش دادن، تمرین زندگی‌ست. با آرامش و صبوری به این تمرین بپردازید و این مهارت را یاد بگیرید. در طول داستان خودتان را به چالش بکشید و با پرسیدن سوالاتی میزان توجه‌تان را اندازه‌گیری کنید.

کتاب‌های صوتی

صبور باشید

ابتدا ممکن است مدام حواستان پرت شود یا حتی خوابتان ببرد. اما صبور باشید و به گوش دادن ادامه دهید. با کمی تمرین کردن تمرکز خود را به دست می‌آورید. این مهارت، در زندگی روزمره هم به کارتان می‌آید.

در پایان باید یادآوری کنیم که زمان‌ ارزشمندترین چیزی‌ست که ما داریم. این نعمت، به اندازه‌ای ارزشمند است که گاهی نمی‌دانیم چطور باید از آن بهترین استفاده را بکنیم. زمان، مانند مشتی شنِ کنار ساحل در دست‌های ماست و تا به خودمان بیاییم از میان انگشتانمان سر می‌خورد و می‌رود. باید قدر زمانمان را قبل از آنکه دیر شود بدانیم. اینکه چگونه از زمانمان استفاده کنیم، بستگی به خودمان دارد اما اینکه کمک کنیم تا از زمان‌هایمان استفاده‌ی مفید کنیم، یک وظیفه‌ی همگانی‌ست به امید آنکه از عهده‌ی آن بربیاییم.

نظرات بسته شده است.