کتاب‌های صوتی مناسب کودکان و نوجوانان

175

کودکان و نوجوانان امروز با کودکان و نوجوانان دیروز زمین تا آسمان فرق می‌کنند. اگر تا پیش از این فرزندمان از ما سوالی می‌پرسید و ما بعد از کلی فکر هم نمی‌توانستیم جوابش را بدهیم و مجبور می‌شدیم سر ته ماجرا را جوری هم بیاوریم. امروز کودکمان با یک جستجوی ساده در اینترنت جوابش را پیدا می‌کند. حالا گوشی و تبلت شده‌اند عزیز ترین اسباب بازی بچه‌ها و دیگر نه از عروسک‌های پارچه‌ای خبری هست و نه از دوچرخه‌های رنگی. حالا دیگر کودکانمان به حرف هیچ‌کس به اندازه‌ی موتورهای جستجوی اینترنتی اعتماد نمی‌کنند و همین می‌شود دلیلی بر اینکه جواب هر سوالی که داشته باشند در لحظه پیدا می‌کنند. که این یعنی از بین رفتن کنجکاوی کودکان و از آن بدتر، یعنی بلوغ زودرس برای فرزندانمان.

کتاب صوتی مناسب کودک

شاید این اتفاق و پیشرفت تکنولوژی، سایه‌های تاریک و مضرات و آسیب‌هایی داشته باشد اما باید بدانیم که نمی‌توانیم تمام و کمال جلوی ورود تکنولوژی را به خانه‌هایمان بگیریم. بلکه این هنر ماست که هر تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و از همین تکنولوژی با همه‌ی ایرادات و آسیب‌هایش، بهترین استفاده را ببریم.

چگونه از تکنولوژی درست استفاده کنیم؟

یکی از راه‌های کاهش این خطرات و آسیب‌ها آشنا کردن کودکانمان با استفاده‌ی درست از تکنولوژی است. این آموزش می‌تواند از طرق بسیاری اتفاق بیافتد. یکی از کارهایی که می‌توانیم برای کودکان بکنیم، افزایش میزان مطالعه‌ی آن‌هاست. زیرا از این راه میزان آگاهی کودک نسبت به جهان اطراف تغییر می‌کند و به سراغ انتخاب‌های بهتری می‌رود. علاوه بر این، نمی‌توان گوشی تلفن یا تبلت را از بچه‌ها گرفت و چه بهتر که کاری کنیم که با استفاده از همان تبلت یا گوشی که دوست دارند، مطالعه کنند.

با این روش آن‌ها را متوجه کاربردهای مثبت فضای مجازی هم می‌کنیم. به همین دلیل کتاب‌های صوتی کودک و نوجوان یکی از بهترین راه‌های آشتی کودکان با دنیای کتاب و کتاب‌خوانی هستند. کودکان با گوش دادن به کتاب‌های صوتی هم با کاربردهای مفید و سازنده‌ی تکنولوژی آشنا می‌شوند و هم پا به دنیای عمیق و زیبای مطالعه می‌گذارند. اما چه کتاب صوتی برای کودکان و نوجوانان مفید است؟ در ادامه‌ی این مقاله تعدادی از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان را به شما معرفی می‌کنیم.

کتاب صوتی کودک

قصه‌هایی برای خواب کودکان

تصویر زیبای والدینی که قبل از خواب برای کودکان داستان ‌می‌خوانند، برای همه‌ي ما تصویری آرام‌بخش و آشناست. اما کودکان و نوجوانان امروز چقدر از داستان‌های قبل از خواب بهره می‌برند؟ اغلب والدین شب‌ها در حالی خسته به خانه می‌رسند، که فرصت هیچ کاری غیر از رسیدگی به امور اولیه‌ی خانه را ندارند. اگرچه این اتفاق، رخداد خوبی نیست اما مجموعه کتاب‌های صوتی قصه‌هایی برای خواب کودکان، کمک می‌کند تا این با این مشکل بهتر برخورد کنیم. داستان‌های این مجموعه بر حسب ماه‌های سال نوشته شده‌اند و هر کتاب صوتی، مناسب یک ماه از سال است. کودکان می‌توانند هر شب قبل از خواب و به مدت یک ماه، هر شب به یکی از داستان‌ها گوش کنند. در داستان‌های این کتاب صوتی از المان‌های خشونت‌زا یا ناراحت کننده استفاده نشده است و این مسئله کمک می‌کند تا کودکانی آرام‌تر و شادتر داشته باشیم.

کتاب صوتی آنه‌ شرلی در گرین گیبلز

آیا کسی هست که داستان آنه شرلی را خوانده باشد و از شنیدن داستان دختری با موهای قرمز و قلبی پر از امید، غرق در لذت نشده باشد؟ داستان آنه شرلی از آن دسته کتاب‌های صوتی کودک و نوجوان است که شنیدنش، هیچگاه تکراری نمی‌شود. با شنیدن این کتاب صوتی با ارزش‌های اخلاقی مانند دوستی‌، امید و هم‌دلی آشنا می‌شویم. آنه شرلی به ما می‌فهماند که مهم نیست که در چه شرایطی زندگی کنیم، با کمک تخیل، همواره می‌توان روزهای بهتری داشت.

قصه های مثنوی مولوی

مهدی آذریزدی همواره به عنوان یکی از موثرترین نویسندگان کودک و نوجوان شناخته می‌شود. او دنیای شیرین و آموزنده‌ی داستان‌های قدیمی را با زبانی ساده و جذاب برای کودکان بازگو میکند. در کتاب صوتی قصه‌های مثنوی مولوی با داستان‌های مثنوی آشنا می‌شویم. این داستان‌ها با همان مهارت مهدی‌آذریزدی که در کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب دیده‌ایم، نوشته‌شده‌اند و با صدای شاهین علایی نژاد حتی از قبل هم شنیدنی‌تر شده‌اند. این کتاب صوتی، راه خوبی برای آشتی دادن کودکان و نوجوانان با داستان‌های اصیل ایرانی‌ست.

کتاب صوتی کودکان

کتاب صوتی مانولیتو

مانولیتو از آن دست کتاب‌هایی‌ست که مشابه آن را نمی‌توان به‌ راحتی پیدا کرد. بزرگترین ویژگی این کتاب صوتی این است که در آن شخصیت مانولیتو به عنوان شخصیت اصلی داستان، هم ویژگی‌های بد دارد و هم ويژگی‌های خوب، از این نظر او به زندگی واقعی نزدیک‌تر است و کودکان را برای همیشه از شر تله‌های عالی بودن و کمال گرایی راحت می‌کند. ماجراهای مونولیتو کتابی‌ست که به کودک می‌آموزد برای یاد گرفتن اینکه چطور باید زندگی کرد، تنها مدرسه کافی نیست بلکه باید باهوش بود و در دنیای واقعی به دنبال درس‌های زندگی گشت.

این کتاب‌ها در برابر تمام کتاب‌های خوبی که صوتی شده‌اند، تعدادی انگشت شمارند. بعد از گوش دادن به تعدادی از آن‌ها بهتر می‌توانید در انتخاب بهترین کتاب صوتی برای فرزندتان تصمیم بگیرید. در پایان نکته‌ای که باید حواستان به آن باشد این است که کتاب‌های صوتی با تمام خوبی‌هایی که دارند، ابزاری برای حضور موثرتر شما در کنار فرزندان هستند و نمی‌توانند حضور شما را در کنار آن‌ها جبران کنند، پس در کنار یکدیگر از گوش دادن به کتاب‌های صوتی و پا گذاشتن به جهان شیرین کودکی لذت ببرید.

نظرات بسته شده است.