پادکست ضبط کنید. قسمت دو ممیز یک!

214

محتوا پادشاه است. شاید زمانی که بیل گیتس این جمله را می‌گفت، هیچگاه فکر نمی‌کرد که این جمله تا این حد و همه‌ جا بر سر زبان‌ها بیافتاد. خوب است بدانیم تولید محتوا اتفاقی ویژه‌ی شرکت‌های بزرگ نیست و تولید کننده‌های محتوا هم نویسندگانی عجیب و غریب نیستند. خود شما هر روز بارها و بارها در شبکه‌های مختلف تولید محتوا می‌کنید. به عنوان مثال وقتی که پستی را در صفحه‌ی شخصی خود می‌نویسید یا وقتی که صدایتان را ضبط می‌کنید و برای دیگران می‌فرستید و همین‌طور هنگامی که یک پادکست ضبط می‌کنید. بله محتوا می‌تواند فرم‌های گوناگونی داشته باشد. محتوا می‌تواند ویدئویی، صوتی، متنی و … باشد. تولید پادکست، تولید یک محتوای صوتی‌ست. همانگونه که برای تولید محتواهای متنی قوانینی وجود دارد، تولید محتوای صوتی برای پادکست هم نیازمند دقت و رعایت چهارچوب‌هایی‌ست.

یکی از مهم‌ترین قوانین آن این است که صدای با کیفیتی را به گوش مخاطب برسانید. حتی اگر بهترین موضوع را برای پادکست خود انتخاب کرده باشید، تا زمانی که کیفیت صدای پادکست شما مطلوب نباشد، مخاطبان خود را پیدا نمی‌کنید. پس با ما همراه باشید تا شما را برای تولید یک پادکست صوتی با کیفیت راهنمایی کنیم.

همان طور که در قسمت قبل (یعنی در اینجا گفتیم) بیش از حد هزینه کردن برای تولید پادکست کار درستی نیست. مخصوصا زمانی که شما یک تازه کار هستید و می‌خواهید امتحان کنید. پس بی‌خیال میکروفون‌ها و نویزگیر‌های گران قیمت شوید.

راهکارهای ضبط پادکست

چی لازم دارم؟

امروزه دیگر همه‌ی ما یک گوشی تلفن همراه داریم. برای ضبط پادکست، به چیزی بیشتر از یکی از همین تلفن‌های همراه نیاز ندارید. شاید بگویید که کیفیت صدای ضبط شده با گوشی کجا و کیفیت صدای ضبط شده با میکروفون کجا! درست است. اما برای شروع همین کافی‌ست. خیلی هم خوب است.

برای ضبط کردن صدایتان اول به صفحه‌ی اصلی گوشی موبایلتان نگاهی بیاندازید: به صورت پیش فرض در همه‌ی گوشی‌ها برنامه‌ای برای ضبط صدا وجود دارد. آن‌ را دیدید؟ به درد ضبط پادکست نمی‌خورد! فراموشش کنید! این برنامه‌ها معمولا برای ضبط مکالمات یا استفاده‌های روزمره کارآمدند. برای ضبط بهتر صدایتان، باید از یک نرم افزار دیگر استفاده کنید. هم برای گوشی‌های اندروید و هم برای گوشی‌های ios، نرم افزارهای رایگان بسیاری وجود دارد که با اندکی جستجو می‌توانید یکی از آن‌ها را که برای این کار مناسب‌تر است پیدا کنید.

یک دو سه یک دوسه امتحان می‌کنیم:

برنامه را نصب کردید؟ حالا یک جمله بگویید و آن را ضبط کنید. فرقی نمی‌کند، مثلا بگویید من عاشق کتاب صوتی هستم! یا چه هوای خوبی! ضبط شد؟ حالا به صدای خودتان گوش کنید.

نود درصد افراد در همین مرحله بوسه‌ای به دستان پرتوان تمام تولید کنندگان پادکست می‌زنند و در اوج، با دنیای پادکست و ضبط صدا و هر چیز صوتی دیگر که صدای خودشان در آن باشد خداحافظی می‌کنند! راستش را بخواهید آن ده درصد باقی مانده هم معمولا اعتماد به نفس بالایی دارند که باقی می‌مانند. چه در دسته‌ی اول هستید، چه دسته‌ی دوم،  نگران نباشید! تقریبا تمام افراد، حتی آن‌هایی که صدای بسیار خوبی دارند، هنگامی که برای اولین بار صدای خودشان را می‌شنوند فکر می‌کنند که بد صدا ترین فرد کره‌ی زمینند. دلیل روانشناسی دارد یا زیست شناسی، نمی‌دانیم. اما اوضاع به آن بدی‌ها هم که فکر می‌کنید نیست. اگر مشکل و ناهنجاری خیلی جدی تارهای صوتی و دستگاه تنفسی نداشته باشید، در درصد خیلی بالایی از موارد صدای شما قابل شنیدن است. با چند بار ضبط کردن و تکرار، به صدای خودتان عادت می‌کنید پس ناامید نشوید و ادامه دهید.

به پیش! شاید کمی هم به عقب!

بعد از تمرین اعتماد به نفس در مرحله‌قبل، به تمرین صبوری در این مرحله می‌رسیم.

در این مرحله شما باید متن بخوانید حداقل به مدت سه تا چهار دقیقه. بخوانید و بخوایند و بخوانید. وقتی تمام شد چند ثانیه صبر کنید و دوباره از اول بخوانید. وقتی حداقل سه بار این کار را کردید حالا چند دقیقه‌ای کلا ضبط پادکست و هرآنچه ضبط کرده‌اید را بی‌خیال شوید. همه چیز را فراموش کنید انگار نه انگار که اصلا پادکستی ضبط کرده‌اید. بعد دوباره برگردید و مانند یک غریبه، هر آنچه ضبط کرده‌اید را گوش کنید. دقت کنید که کجاها چه مشکلی وجود دارد؟ لازم است لحنتان را تغییر دهید؟ لازم است جدی‌تر یا شوخ طبع تر باشید؟ چه حروفی هستند که آن‌ها را خوب تلفظ نمی‌کنید؟ آیا در جاهایی که نیاز به توجه بیشتری برای مخاطب وجود دارد، به اندازه‌ی کافی تاکیید می‌کنید؟

راهکارهای ضبط پادکست

ایراد یابی

حالا که همه‌ی ایرادهای بیانتان را پیدا کردید آن‌ها رفع کنید. و دوباره صدایتان را ضبط کنید. در این مرحله باید ایرادهای ضبط صدا را پیدا کنید. برای اینکه مثلا زاویه‌ی گوشی شما باید چند درجه باشد یا ارتفاع جایی که گوشی را روی آن قرار می‌دهید چقدر باشد، فرمول‌های زیادی وجود دارند که درک اغلب آ‌ن‌ها نیاز به دانش انتگرال گیری و حساب و دیفرانسیل دارد! اما هیچ‌ یک از این فرمول‌ها نمی‌توانند به اندازه‌ی امتحان کردن مفید باشند. پس اول و آخر باید به حدی امتحان کنید که قلق خودتان را پیدا کنید.

حالا که تا اینجا آمده‌اید و هم در اعتماد به نفس و هم در صبوری استاد شده‌اید، می‌رسیم به تمرین تمرکز!

چشمانتان را برای چند لحظه ببندید و در جایی که صدایتان را ضبط می‌کنید بنشینید. چه صداهایی می‌شنوید؟ صدای بازی بچه‌ها در کوچه؟ صدای کولر؟ صدای تلویزیون که بیرون روشن است؟ صدای نفس‌هایتان؟ صدای هوایی که از زیر در اتاق وارد می‌شود؟

تمام این صداها را به خاطر بسپارید. برای ضبط یک پادکست خوب لازم است که تمام آن‌ها را با هر وسیله‌ای که می‌توانید برطرف کنید. هر چه اتاق شما کوچک‌تر و بسته‌تر باشد، صدایی که ضبط می‌کنید کیفیت بالاتری دارد.

راهکارهای ضبط پادکست

تا اینجا همه‌ی نکات لازم را برای ضبط یک پادکست خوب و کار درست با ساده‌ترین شیوه‌ی ممکن گفتیم. در قسمت‌های بعدی باز هم درباره‌ی اینکه چه کار کنیم تا پادکستمان بهتر شود با هم صحبت می‌کنیم.

خلاصه بگو وقت ندارم بخونم:

جای شما خالی! این بالا گفتیم که برای شروع ضبط پادکست به سراغ گوشی موبایلمان برویم. یک برنامه‌ی ضبط صدای خوب روی آن نصب کنیم. بعد شروع کنیم صدای خودمان را ضبط کردن. گفتیم که از شنیدن صدای خودمان ناامید نشویم و اعتماد به نفس چیز خوبی‌ست. بعد هم گفتیم باید پشت سر هم یک متن را بخوانیم و بخوانیم و بخوانیم و صبوری هم چیز خوبی‌ست. در نهایت قرار شد که در سکوت به صداهای اطرافمان گوش کنیم و صداهایی را که می‌شنویم در حافظه‌مان نگه داریم و سعی کنیم آن‌ها برطرف کنیم. بعد کمی (خیلی کم) درباره‌ی این که اتاق خوب برای ضبط پادکست باید چطور باشد صحبت کردیم.

در مجموعه‌ی ضبط پادکست هر ماه می‌خواهیم با هم یک قدم به تولید پادکست نزدیک‌تر شویم. قسمت‌های قبلی را می‌توانید اینجا ببینید. قسمت‌های بعدی هم به زودی منتشر خواهند شد و روی وبلاگ نوار قرار می‌گیرند.

نظرات بسته شده است.