کتاب صوتی اِما اثر جین آستین | من هرگز عاشق نشده ام!

0 56

جین آستین، بانوی ادبیات کلاسیک انگلیس، نویسنده ی نامی و موفق صده ی هشتم میلادی است و حالا بعد از گذشت دو قرن از انتشار آثارش، کتاب های او همچنان در رده ی بهترین کتاب های جهان قرار دارند و خوانندگان از هر سن و با هر سلیقه ای را به خود جذب می کنند.

رمان پیش رو، هفتمین کتاب در لیست “صد کتابی که قبل از مرگ باید خواند” است. رمان “اِما” در سال ۱۸۱۵ میلادی نوشته شده است. از نظر منتقدان، این کتاب “جالب ترین” اثر جین آستین است، که در مورد یک دختر جوان و ثروتمند است (اما) که به دلیل زمان بیکاری بسیاری که در اختیار دارد، تصمیم می گیرد برای تمام اطرافیان خود، دلالی عشق کند و زندگی ای رمانتیک برای آنها به وجود بیاورد. “اِما” یک کمدی اجتماعی و عاشقانه، از قلم شوخ و طنز جین آستن است.

download (7)داستان در مورد دختری غنی و ثروتمند (با همین نام) است، که با پدرش در ملک بزرگی تنها زندگی می کنند. مادر “اما” مدت ها پیش درگذشته است و “اما” و پدرش، به همراه خانمی بنام “تیلور” (که برای اجرای امور آموزشی “اِما”، مانند خواندن و نوشتن در خانه آن ها آمده بود) زندگی می کردند، اما خانم تیلور نیز که دوست “اما” محسوب می شد، به دلیل ازدواجش، به اجبار با خداحافظی ای غمگین “اما” و پدرش را ترک کرده است.

شخصیت اصلی داستان یعنی “اما”، با پدری بیمار و بدون وجود مادر، بزرگ شده است، دختری پر افاده اما دوست داشتنی است، که بزرگترین تفریحش خواستگاری کردن بدون توجه به نتیجه ی آن است!
“اما” دارای اخلاق خاص و البته عجیبی است؛ به گونه ای که لذت زیادی از تنظیم کردن قرارهای عاشقانه برای سایرین می برد و دوست دارد برای تمام افرادی که می شناسد قراری عاشقانه و معشوقه ای مناسب دست و پا کند. برای مثال او دختر یک کشاورز فقیر را زیر پر و بال خود گرفته است، دختری به نام “هریت” که هفده سال دارد و تنها دلیل این کار، این است که بتواند شخصیت هریت را همانطور که دوست دارد پرورش بدهد و از او بعنوان موش آزمایشگاهی در خواستگاری های خود استفاده کند و اگر شد دست آخر برای هریت هم معشوقه ای بیابد.
روزی “اما” فکر می کند که متوجه شده آقای التون (معاون شهر) عاشق هریت شده است. بنابراین “اما” این موضوع را برای هریت بازگو می کند و هریت درگیر فکر به آقای التون می شود. اما با گذشت زمان، آقای التون، به علاقه اش نسبت به “اما” اعتراف میکند و جالب اینکه، در جواب سوال “اما”، نسبت به علاقمند شدنش به هریت، می گویدکه هرگز حتی فکر علاقمند بودن به هریت را هم در سر نداشته است. “اما” خشمگین می شود و دیگر حاضر به صحبت با آقای التون نمی شود! او زمانی که به خانه می رسد، احساس گناه شدیدی می کند از اینکه هریت را بی دلیل خوشحال و نسبت به عشقی که حتی وجود خارجی هم ندارد هیجان زده و امیدوار کرده است. در نهایت هریت با دانستن اصل موضوع، به شدت بیمار و افسرده می شود.
این تنها بخش کوچکی از شروع داستان “اما” بود. او در تمام داستان، از دلباختگی برداشتی نادرست دارد. حس کنجکاوی برای دانستن ادامه داستان، در سطر سطر کتاب وجود دارد و این رمان تا ثانیه آخر نفس را در سینه هر خواننده ای حبس می کند.
آستین در این داستان به دغدغه‌ها و مسائل زندگی زنان در انگلستان نیز می پردازد.
این رمان را رضا رضایی به فارسی برگرداننده است و نشر نی آن را به چاپ رسانده است.
کتاب صوتی اِما را می توانید از سایت نوار دانلود کنید.

فیلم زیبایی نیز با همین نام در سال ۱۹۹۶ میلادی ساخته و با استقبال خوبی مواجه شد.

51iIuU+ulIL

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.