کتاب صوتی آرش کمانگیر نوشته میرجلال الدین کزازی

0 134

داستان از جایی آغاز می شود که ایران از سویی  مورد هجوم لشکریان افراسیاب جهان خواه قرار گرفته و از سوی دیگر دچار خشکسالی شده است. در این میان افراسیاب پس از نبردهای بسیار با لشکر ایرانیان و در پی از دست دادن توان خود و سپاهیانش، در پی راه حلی برای نجات میگردد. او به ایرانیان پیشنهاد می کند که با پرتاب تیری، مرز ایران و توران را مشخص کنند. این نیرنگ او برای آن است که بتواند از این طریق آن چه که از خاک ایران می خواسته و تا به حال به آن دست نیافته است را زیر فرماندهی خود بگیرد و به خاک توران پیوند بدهد. پس از پذیرش چنین سرانجامی برای این جنگ، ایرانیان به دنبال پهلوانی می گردند که از عهده ی پرتاب این تیر سرنوشت ساز بربیاید. پهلوانی سپید موی و سالمند به نام آرش، انجام این کار را برعهده می گیرد. سپس ایرانیان در جست و جوی تهیه ی تیری شگرف برمی آیند. چوبه ی تیر از درختی در جنگلی ویژه آماده می شود و پر آن از پر یک شاهین و آهنش نیز از فلزی سخت تهیه می گردد. بعد از آن تیر را به دست آرش می سپارند و او پس از ادای احترام به منوچهر  پادشاه ایران و پیمان بستن برای این که تمام توانش را در راه عملی کردن این اتفاق بگذارد، راهی می شود. به کوه رویان می رود تا همان طور که افراسیاب تورانی خواسته،  تیر را مقابل چشمان او، بی هیچ نیرنگی به هوا بیندازد. آرش با یادآوری این نکته به خود که امید تمام ایرانیان و سرنوشت این مرز و بوم به او بسته است، تمام نیرویش را به کار می گیرد. او همه ی هوش و هستی خود را در تیر می دمد و زه را می کشد. تیر با سرعت آسمان را می شکافد و آرش دیگر نفس نمی کشد. او خودش را فدای هدفش می کند. تیر با شتاب در طول روز دشت ها، کوه ها، دره ها و کوهساران را می پیماید تا آن که شامگاه در خُلم در تنه ی درخت گردویی می نشیند. جست و جوگران تیر را می یابند و خبر را به افراسیاب می رسانند…

داستان شگفت انگیز آرش کمان‌گیر، نوشته ی دکتر میرجلال الدین کزازی است و در کتاب “در آستان جان” منتشر شده. این داستان بیانگر ماجرای آرش، قهرمان اسطوره ای ایرانی است که نام و سرگذشتش در اوستا آمده. علاوه بر این در شاهنامه نیز چند بار از آرش نام برده شده اما داستانش به تنهایی در شاهنامه موجود نیست.

این کتاب صوتی برگرفته شده از آلبوم موسیقی آرش کمان‌گیر با آهنگسازی حسین نیستان است. موسیقی اصیل ایرانی به تاثیر عمیق تر این روایت پارسی کمک بسیاری کرده. اوج و فرودهای موسیقی متناسب با متن، مخاطب را با روح اثر همراه می کند.

کتاب صوتی آرش کمانگیر را از سایت نوار دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.