نامه های کوفی نوشته سعید بیابانکی | چه روزگار بدی دارد شمر تعزیه!

0 59

مجموعه شعر «نامه‌های کوفی» مجموعه‌ای از غزل‌ها، چهارپاره‌ها و شعرهای سپید سعید بیابانکی است. شعرهای او عاشقانه، اجتماعی، مذهبی و طبیعت‌گرا هستند. این کتاب به علت نام بخش آخر که ۲۳ شعر سپید کوتاه در نقد مراسم‌های ماه محرم دارد، «نامه‌های کوفی» نام دارد.

چرا کتاب صوتی‌  نامه های کوفی  را گوش کنم؟

·         اگر به غزل‌های آیینی و مذهبی علاقه دارید

·         اگر می‌خواهید نگاه انتقادی به مراسم‌های سنتی عاشورا را ببینید

·         اگر شنیدن شعر از زبان شاعر برایتان لذت دارد

کتاب صوتی «نامه‌های کوفی» برای شما لذت‌بخش خواهدبود.

ماجرایش چیست؟

کتاب مکتوب، سه فصل «خیزران» (۷ غزل مذهبی و آیینی)، «شب دنباله‌دار» (۲۷ شعر عاشقانه، اجتماعی، انتقادی و دفاع مقدس) و «نامه های کوفی» (شعرهای سپید انتقادی باورها و سنت‌های عاشورایی) دارد. در بخش دوم بعضی شعرها به افراد تقدیم شده است؛ قیصر امین‌پور، یوسفعلی میرشکاک، جواد زهتاب، استاد صبور و لاله و لادن (دوقلوهای به‌هم‌چسبیده).

کتاب صوتی ۹ فصل دارد. فصل اول مقدمه است. در فصل دوم و سوم، سه شعر ابتدایی کتاب پخش می‌شود، با موسیقی‌های متفاوت. فصل چهارم تا هشتم، غزل‌ها و چهارپاره‌هاست و فصل نهم شامل بیست و سه نامه‌ی انتقادی؛ «نامه‌های کوفی».

بخشی از کتاب:

«این مردم سیاه در آن خانه‌ی سفید

تلفیق ماهرانه‌ای ازنور و ظلمت است»

«در شعر اگر من و رفیقانم

از حافظ و از فروغ می‌گوییم

اما به هوای سکه‌ای زرین

پشت سر هم دروغ می‌گوییم!»

«چیزی عوض نشده

فقط تقویم‌ها شیک‌تر شده‌اند

و سال‌هاست دو روز پشت سرهم سرخ‌اند

می‌گویی نه

مسلمی بفرست

تا از بلندترین برج پایتخت

پرتش کنیم!»

سعید بیابانکی کیست؟

سعید بیابانکی، شاعر و مجری صدا و سیما، متولد ۱۳۴۷ در خمینی‌شهر اصفهان است. مجموعه شعر «ردپایی بر برف» (۱۳۶۹) اولین کتاب او بود. بیابانکی سال ۱۳۷۲ در رشته‌ی کامپیوتر از دانشگاه اصفهان فارغ‌التحصیل شد. سال ۸۸  دانشگاه اصفهان به او نشان درجه‌ی یک طلایی داد. او اکنون ساکن تهران و عضو شورای شعر وزارت ارشاد است. شعر «زنده‌رود» او در کتاب فارسی سوم راهنمایی به چاپ رسید. تا به حال ۱۰ کتاب شعر (جدی و طنز) و یک کتاب نثر از سعید بیابانکی منتشر شده است. بیت شعری از او بسیار مشهور است: «پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر | چون شیشه‌ی عطری که درش گم شده‌باشد»

بیابانکی درباره‌ی «نامه‌های کوفی» می‌گوید: «من در شعرهای عاشورایی خودم سعی کرده‌ام نگاه استعاری و بیان غیرمستقیم داشته باشم چون بیان مستقیم در مخاطب اثر مقطعی دارد و اثر ماندگار ندارد.»

حاشیه هم دارد؟

·         نامه‌های کوفی را اولین بار سال ۱۳۹۰ سوره‌ی مهر چاپ کرد. سال ۹۳ این کتاب با طرح جلد جدید چاپ شد. قیمت کتاب مکتوب از ۲۵۰۰ تومان در سال ۹۰ به ۷۹۰۰ در سال ۹۳ رسید.

·         بخش‌هایی از شعر بی‌خانمان (میان خاک، سر از آسمان درآوردیم) را علیرضا عصار در آلبوم «بازی عوض شده» (۱۳۹۰) با دکلمه خوانده است.

·         کتاب مکتوب با قیمت ۱۱ دلار در سایت آمازون هم به فروش می‌رسد.

·         محمود حبیبی کسبی (شاعر و منتقد) در روزنامه‌ی جام‌جم نوشت: «تشخص در شعر یعنی بدون این‌که شاعر پای شعرش را امضا کند، اسم و امضایش در قالب نحو و لهجه‌ی شعرش در اثر موجود باشد و سعید بیابانکی به این جایگاه دست یافته‌است.»

·         مجید سعدآبادی نوشت: «شاعر با بیان اعتراضی خود به نگارش کتاب پرداخته است. اعتراضی که شاید پیوند عمیقی با معنا واقعی عاشورا دارد»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.