چهل نامه کوتاه به همسرم اثر نادر ابراهیمی

0 163

نامه‌نویسی به معشوق، سابقه‌ای طولانی در ادبیات  جهان دارد؛ اولین تپش‌های عاشقانه‌ی قلبم (نامه‌های فروغ فرخ‌زاد به همسرش پرویز شاپور)، پنج نامه‌ی نیما یوشیج به همسرش عالیه، «نازنین من» (نامه‌های مارتین هایدگر فیلسوف به همسرش الفریده)، «نامه به فلیسه» (نامه‌های فرانتس کافکای داستان‌نویس به نامزدش)، نمونه‌هایی از این سبک نامه‌هاست.

فرزانه منصوری همسر نادر ابراهیمی هم یکی از همین معشوقه هاست، که می گوید:

«وقتی برای اولین بار کتاب چاپ‌شده‌ی چهل نامه‌ی کوتاه به همسرم را دیدم همان حرفی را زدم که موقع نوشتن یکی دو دفعه به نادر گفته بودم. گفته بودم این قبیل مسائل که در زندگی ما مطرح بوده فکر می‌کنی به درد کسی بخورد؟»

نادر ابراهیمی، نویسنده‌ای است که آثار داستانی و عاشقانه اش از جمله محبوب ترین آثار است و همواره مخاطبان خاص خودش را دارد. مانند یک عاشقانه‌ی آرام که روایتی آرام از ابتدای آشنایی و عاشقانه زندگی کردن است. “چهل نامه‌ی کوتاه به همسرم” نیز یکی دیگر از عاشقانه‌های نادر است. آن طور که خودش تعریف می‌کند حدود سال‌های ۶۳ تا ۶۵ وقتی دور از همسرش در فضایی پر از حین تمرین خطاطی، به یاد همسرش می‌افتاده و نامه‌هایی را به خط خوش برای او می‌نوشته است.

نادر در این نامه ها گاهی از مسائل جزئی و روزمرگی‌های زندگی می‌گوید، گاهی نصیحت می‌کند، گاهی فلسفه می‌بافد و گاهی از سادگی عشق حرف می‌زند:

«عزیز من! خوشبختی، نامه ای نیست که یک روز، نامه‌رسانی، زنگ در خانه‌ات را بزند و آن را به دست‌های منتظر تو بسپارد. خوشبختی، ساختن عروسک کوچکی است از یک تکه خمیر نرم شکل‌پذیر… به همین سادگی، به خدا به همین سادگی؛ اما یادت باشد که جنس آن خمیر باید از عشق و ایمان باشد نه هیچ چیز دیگر…»

اما وجه مشترک همه‌ی این نامه‌ها خط نازکی از احساس و عشق است که این چهل نامه‌ی کوتاه و بلند را به هم مرتبط کرده است.

کتاب صوتی چهل نامه کوتاه به همسرم با آهنگسازی ناصر چشم‌آذر ۲۵ آذرماه امسال رونمایی شد. ناصر چشم‌آذر آهنگ‌ساز بسیاری از ترانه‌های دل‌انگیز خوانندگان قدیمی و جدید است. او دو بار نیز برنده‌ی جایزه‌ی بهترین موسیقی متن از جشنواره‌ی فجر شده است. پیام دهکردی که پیش از این کتاب صوتی یک عاشقانه‌ی آرام با صدای او منتشر شده بود، راوی این اثر است. دهکردی را بیش‌تر به عنوان بازیگر تئاتر می‌شناسیم. پیام دهکردی با این که سال ۸۵ دچار بیماری سختی شد، همچنان به زندگی و کار خود ادامه دهد. صدای او را مخاطبان تئاتر و کتاب‌های صوتی، «مسحورکننده، دل‌نشین، گرم، رسا و عاشقانه» توصیف می‌کنند. شما هم اگر کتاب صوتی چهل نامه کوتاه به همسرم را از سایت نوار دانلود کرده و بشنوید، حتما به این ویژگی ها پی می برید.

این نوشته را با ادامه‌ی سخنان فرزانه (همسر نادر) تمام می‌کنم:

«تجدید چاپ‌های این اثر نشان داد که به درد خیلی‌ها خورده و خیلی زیاد هم به درد همسران خورده. یک نامه داشتم که خواننده‌ای نوشته‌بود‌ این اثر چقدر در زندگی‌اش تاثیر داشته. وقتی که جهازش را به خانه‌ی همسرش می‌برده، روی جهازش و قبل از همه یک چهل نامه‌ی کوتاه به همسرم را برده بود.»

 

پی‌نوشت: کلیپ-موسیقی نامه‌ی ۳۶ را با صدای هومن سیدی (در برنامه‌ی صدبرگِ منصور ضابطیان) می‌توانید در آپارات ببینید و بشنوید:

http://www.aparat.com/v/KOD68

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.