هشت کتاب برتر روانشناسی به انتخاب سایت psychologytoday

0 3,479

کتاب‌های روانشناسی و موفقیت همواره از ژانرهای محبوب میان افراد جامعه هستند؛ تا جایی که امروزه در هر کتابفروشی کوچکی هم بخش قابل توجهی به کتب روانشناسی اختصاص داده شده است و هر ساله انواع مختلف کتاب‌های ترجمه یا تالیف شده در این زمینه منتشر می‌شود. گاهی انتخاب کتاب مناسب در میان این حجم عظیمِ عناوین و نویسندگان دشوار به نظر می‌رسد. یکی از راه‌های شناخت کتاب‌های برتر روانشناسی و خودشناسی اعتماد به کارشناسان و خبرگان در این زمینه است.

سایت روانشناسی امروز (Psychologytoday) سایتی جامع در زمینه روانشناسی است. این تیم از سال ۱۹۶۷ با انتشار نشریه‌ای کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر با همکاری پزشکان و روانشناسان مختلف به اطلاع رسانی و درمان بیماران ادامه می‌دهد. در لیست زیر که توسط یکی از کارشناسان این سایت تهیه شده است، کتاب‌هایی قرار گرفته که هریک ابعاد وسیعی از موضوع موردنظر خود را مورد پوشش قرار می‌دهد و برخی از آنها کتاب‌های کلاسیک روانشناسی به شمار می‌آیند. کتاب‌هایی که زندگی و نوع نگاه به آن را در بسیاری از افراد تغییر داده است. با هم به کتاب‌های این لیست و نویسندگانشان نگاهی می‌اندازیم.

  •  تعبیر خواب، زیگموند فروید(۱۹۰۰)

۱

فروید از روانشناسانی است که نقش او در تحول این علم انکارناپذیر است. کتاب تعبیر خواب او که از کتب کلاسیک روانشناسی و تعبیر خواب شمرده می‌شود، با سایر کتاب‌هایی که با این عنوان دیده‌اید تفاوت بسیاری دارد و خواندن آن هم ساده نیست. او در این کتاب خواب‌ها را بر اساس نظریه خود در مورد ذهن ناهشیار و عقده‌ی اُدیپ تفسیر می‌کند و به رابطه‌ی خودآگاه و ناخودآگاه می‌پردازد. از دیدگاه فروید، رؤیاها گونه‌ای از تحقق آرزو در فرد است، گویی خواب بزرگراهی به درونِ ناخودآگاه انسان است و محتوا و معنای هر خواب در مورد تحقق آرزوها و خواسته‌های سرکوب شده‌ی انسان است.

برای تعبیر خواب خود بر اساس این کتاب نمی‌توانید به سادگی از روی لیستی موضوع موردنظرتان را انتخاب و خوابتان را طبق یک فرمول تعبیر کنید، بلکه لازم است بخش‌های مختلف کتاب را مطالعه کرده و با توجه به شخصیت فرد موردنظر رویا را تعبیر کنید.

نکته جالب این که این کتاب پس از انتشار تا ۸ سال فروشی نداشت، اما ناگهان مشهور شد و چاپ‌های بسیاری از آن به فروش رفت.

این کتاب را محمد حجازی با عنوان “روش تعبیر رویا” به فارسی ترجمه و نشر جامی آن را در سال ۱۳۹۲منتشر کرد. ترجمه دیگری نیز با عنوان “تفسیر خواب” از شیوا رویگریان در سال ۱۳۹۴ توسط نشر مرکز منتشر شده است.

  • قدرت عادت، چارلز داهیگ(۲۰۱۲)

۲

داهیگ در این کتاب با معرفی مفهوم حلقه عادت، فرایند ایجاد عادات و تاثیر آنها در زندگی روزمره را شرح می‌دهد. با خواندن این کتاب می‌توانید عادت‌های خود را در زندگی بشناسید و آنها را ترک کنید. این کتاب پس از انتشار، در لیست تاثیرگذارترین کتاب‌ها برای مدیران از طرف دانشگاه هاروارد قرار گرفت.

کتاب قدرت عادت توسط نشر نوین و با ترجمه مصطفی طرسکی و معصومه ثابتقدم منتشر شده است.

  • شخصیت عصبی زمانه‌ی ما، کارن هورنای(۱۹۳۷)

۳

کارن هورنای روانکاوی آلمانی پیرو مکتب فروید بود، اما بسیاری از نظریات فروید، از جمله نظریه معروف “غریزه‌ی جنسی” او را رد کرده است. وی برخلاف فروید که علت اساسی بیماری‌های روانی را سرکوب نمودن تمایلات غریزی و از همه مهم‌تر غرایز جنسی می‌داند، معتقد است که بیماری‌های روانی حاصل روابط خشن و ناهنجار افراد محیط با کودک است.

در این کتاب، هورنای نظریات خود را در خصوص ساختمان عصبیت بیان می‌کند و به صورتی جامع و دقیق به ترسیم خصوصیات شخصیت عصبی و نحوه‌ی شکل‌گیری و رشد آن می‌پردازد.

با اینکه سالها از انتشار این کتاب می‌گذرد، ویژگی‌هایی که نویسنده در کتاب به آنها اشاره کرده هنوز هم در افراد جامعه وجود دارد. به نظر او، ما برای پوشاندن خشم و احساس ناامنی خود، شخصیتی دروغین از خود می‌سازیم.

کتاب شخصیت عصبی زمانه ما با ترجمه محمد جعفر مصفا توسط انتشارات بهجت منتشر شده است. ترجمه دیگری نیز از سیمین موحد و نشر علم موجود است.

  • پادزهر: شادی برای افرادی که نمی‌توانند مثبت بیاندیشند، الیور برکمن(۲۰۱۲)

اگر از تمرکز بر “شادی مطلق” که امروزه در روانشناسی فراگیر شده خوشتان نمی‌آید، از آشنایی با این کتاب خوشحال خواهید شد. برکمن به منفی‌نگری معتقد نیست، اما به عقیده‌ی او سلامت روانی چیزی بیش از “در لحظه شاد بودن” است.در واقع نباید فقط لحظات موقتی لذت و شادی به عنوان هدف فرد در زندگی قرار بگیرد.  با مطالعه‌ی این کتاب و پیروی از برکمن، یاد می‌گیرید که چطور مثبت اندیشی واقعیت‌گرا می‌تواند از همه چیز مفیدتر باشد.

این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده است.

  • انسان و سمبل‌هایش، کارل یونگ(۱۹۶۴)

۴

یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی است که به‌خاطر فعالیت‌ها و نظریاتش در “روان‌شناسی تحلیلی” معروف است. یونگ را در کنار فروید از پایه‌گذاران دانش نوین روانکاوی قلمداد می‌کنند.

یونگ در این کتاب به نقش فرهنگ و اساطیر هر ملت در شخصیت افراد تشکیل‌دهنده‌ی آن جامعه می‌پردازد و مفهوم “کهن‌الگو” را مطرح می‌کند. او در این کتاب از تصاویر متعددی استفاده کرده تا خواننده تحلیل او از معانی سمبولیک را بهتر دریابد.

این کتاب مشهور یونگ توسط دکتر محمود سلطانیه به فارسی ترجمه شده است.

  • آن سوی ماشین شوک، جینا پری(۲۰۱۳)

۵

“آزمایش میلگرم” آزمایشی برای سنجش میزان اطاعت اشخاص از اتوریته در انجام کارهایی مغایر با وجدان شخصی افراد بود که به ابتکار میلگرامِ روانشناس صورت گرفت.

این آزمایش سه ماه بعد از شروع دادگاه یک سرهنگ نازی به انجام رسید، طراحی این آزمایش برای پاسخ به این سؤال بود که آیا سرکردگان نازی و میلیون‌ها آلمانی دیگر که مسبب هولوکاست بودند، همگی گناهکار بوده‌اند یا اینکه شهروندان عادی تنها از دستورها پیروی می‌کردند. طی این آزمایش میلگرم به این نتیجه می‌رسد که درصد بالایی از افراد حاضرند از هر نوع دستوری پیروی کنند.

آزمایش‌های میلگرم اکنون بخش مهمی از دروس و مباحث روانشناسی محسوب می‌شود و دانشجویان و خوانندگان به این باور می‌رسند که مردم عادی حاضر به قبول هر فرمانی از بالادست‌هایشان هستند. اما جینا پری با مطالعه‌ی مجدد شرایط این آزمایش‌ها و چگونگی انجام آن‌ها، جزئیات بیشتر و جنبه‌های جدیدی از این نظریه را در کتاب خود بیان کرده است و روش‌ها و نتیجه گیری میلگرم را به زیر سوال برده است. با خواندن این کتاب دیدگاهی جدید به انسان‌ها خواهید یافت و از دیدگاه “همه‌ی ما می‌توانیم یک نازی باشیم” خلاص خواهید شد! البته هنوز ترجمه فارسی از این کتاب موجود نیست.

  • هفت اصل در تفکر جادویی، متیو هاستون(۲۰۱۲)

این کتاب که هنوز به فارسی ترجمه نشده است، در مورد نقاط ضعف شناختی شما سخن می‌گوید و کمک می‌کند تا باورهای غیرمنطقی خود را بشناسید.

  • سفر یک دانشمند به دیدن در سه بُعد، سوزان بری(۲۰۰۹)

نویسنده‌ی این کتاب عصب شناسی است که داستان فردی را روایت می‌کند که به دلیل نوعی بیماری نمی‌تواند دنیا را با عمقی مثل سایرین ببیند. اما طی فرایند درمانی او موفق به دیدن در سه بعد می‌شود. با خواندن این کتاب با فرایند جالب درک عمق آشنا می‌شوید و پیچیدگی و قابل تغییر بودن مغز انسان شگفتی شما را برخواهد انگیخت. ترجمه‌ی فارسی این کتاب هم هنوز منتشر نشده است.

منبع: مقاله psychologytoday  برای معرفی هشت کتاب برتر روانشناسی (+)

دانلود کتاب صوتی «وضعیت آخر»

هریس در کتاب صوتی «وضعیت آخر» – که در زبان انگلیسی با عنوان «من خوب هستم – شما خوب هستید» منتشر شده – بر این باور است که این کتاب برای یافتن پاسخ مردمانی است که می‌خواهند بدانند مغز و ذهن آدمی چگونه کار می‌کند و علت رفتارهای مختلف ما چیست…

دانلود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.