دزیره ؛ روایتی عاشقانه از تاریخِ یک فاتح

1,039

رمان‌های تاریخی همیشه طرفدار خاص خود را داشته‌اند. عمدتا مردم اهل کتاب تمایل دارند داستان‌هایی درباره‌ی تاریخ همه جای دنیا بخوانند، به همین دلیل زیرژانر رمان تاریخی، رمان عاشقانه-تاریخی نیز متولد شد؛ رمانی که در بستری از واقعیت‌های تاریخیِ یک کشور یا یک قوم، داستانی عاشقانه هم روایت می‌کند. داستان تاریخی یک ژانر ادبی است که در آن قصه در یک محیط واقعی طرح می‌شود. “دزیره” یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این دسته از ادبیات است با چاشنیِ ادبیاتی عاشقانه.

دزیره دختر تاجر ابریشم، دل در گرو عشق افسر جوانی دارد که به او وعده‌ی ازدواج داده، افسر که بعدها همان ناپلئون بناپارت نامدار می‌شود با ژوزفین، بیوه‌ای پرنفوذ ازدواج می‌کند و دزیره‌ی دل شکسته عشق خود را از دست می‌دهد. دزیره ۱۴ ساله، کم کم بزرگ می‌شود و بالغ شدنش را در کتاب می‌توان دید تا جایی که روزی ملکه‌ی یک کشور می‌شود. با ژان باپتیست برنادوت آشنا و در نهایت ملکه‌ی سوئد می‌شود. داستان از زبان دزیره و در قالب خاطره نگاری نوشته شده است.

“آن ماری سلینکو” نویسنده‌ی اتریشی-آلمانی که نسبت فامیلی دوری با ژان باپتیست داشت، توانسته علاوه بر واقعیات تاریخی، صحنه‌های احساسی تاثیرگذاری بنویسد و یکی از جالب‌ترین و پرمخاطب‌ترین عاشقانه‌های تاریخی را از خود به جا بگذارد. علاوه بر آن، این رمان وقایع مهم تاریخ معاصر خود را بر می‌گیرد و با سرنوشت شخصیت‌ها ارتباط می‌دهد. شخصیت‌های درخشان و جذابی که آن ماری سلینکو در کتابش گنجانده به تنهایی کافی است تا خواننده، مشتاق خواندن تمام کتاب بشود. او تصویری از ناپلئون، گاهی بی‌رحم و غم انگیز، گاهی کاریزماتیک و حتی دوس داشتنی ارائه می‌دهد. دزیره اما زنی پر قدرت است که احساساتش را کنترل می‌کند و شجاع است و اعتماد به نفس بالایی دارد. در این بین ژان باپتیست نیز شخصیتی جذاب است که ناچار می‌شود حقوق شهروندی فرانسوی خود را رها کند و به کشوری دیگر برود و در جنگهای زیادی حضور به هم برساند.

پایه‌ی داستان تاریخی از ابتدای تاریخ ادبیات بنا شده است اما رمان تاریخی در اوایل قرن ۱۹ با آثار سر والتر اسکات، اونوره دو بالزاک و لئو تولستوی به حد اعلای خود رسید و در قالب بیان سنتهای شفاهی و فولکلور، حماسه، رمان و نمایشنامه بروز کرد. یک عنصر مهم و ضروری در داستان‌های تاریخی توجه به آداب و رسوم و جزئیات شرایط اجتماعی آن دوره است تا به درک خواننده از چگونگی زندگی و محیط آن زمانه کمک کند و واکنش درست نشان دهد. گاهی این آثار به دلیل عدم صحت تاریخی توی ذوق خواننده می‌زنند و اصالت نداشتن آنها از دید مخاطب پنهان نمی‌ماند و دست را برای نقد منفی باز می‌گذارد.

کاری که نویسنده در این رمان انجام می‌دهد، علاوه بر آن جنبه‌های تاریخی رمان که اشاره شد، پاریس زمان ناپلئون و حتی خود ناپلئون، دزیره و تکامل او از یک دختر به یک زن قدرتمند را تبیین می‌کند که همه و همه تصویر نسبتا شفافی از آن دوران به خواننده می‌دهد. داستان در بستر سالهای بعد از جنگ و سالهای سلطنت ناپلئون می‌گذرد و در کنار آن زندگی عاطفی دختری ۱۴ ساله که زمانی معشوقه‌ی ناپلئون بود و بعد به او جفا شد و در نهایت ملکه‌ی سوئد شد.

به هر حال داستان پر است از لحظات امید و ناامیدی. ناامیدی برای از دست دادن چیزی و امید برای به دست آوردن چیزی بزرگتر. از آن گذشته جذابیت این کتاب هم در همین است که شما هم درباره تاریخ انقلاب فرانسه و سلطنت ناپلئون و هم درباره‌ی بازی‌های سیاسی که دزیره را بین آنها و عشقش و زندگی زناشویی‌اش گیر انداخته، اطلاعات کسب می‌کنید.

یک نمونه دیگر از این دست می‌توان به کتاب “خاطرات” مادام ژونوت، دوشس آبرانتس اشاره کرد.

کتاب صوتی دزیره توسط نوار در حال تولید می‌باشد…

 

 

نظرات بسته شده است.