طاعون اثر آلبر کامو، صاحب جایزه نوبل ادبیات

93

چیست؟

اثری داستانی درباره‌ی یک بیماری همگانی که به مرور در یک شهر منتشر می‌شود. واکنش مردم چیست؟ واکنش مسئولان؟ آلبر کامو، نویسنده‌ی مشهور فرانسوی، این کتابِ واقع‌گرا و در عین حال نمادین را حدود ۷۰ سال پیش (۱۹۴۷ میلادی) در ۳۴ سالگی نوشت.

ماجرایش چیست؟

ریو، دکتر شهر اُران الجزایر، می‌فهمد که بیماری مرموزی در شهر منتشر شده است. با بررسی بیش‌تر او و همکارانش، نام هولناک این بیماری مشخص می‌شود: طاعون. شهر قرنطینه می‌شود و هیچ کس حق ورود به شهر یا خروج از آن را تا مشخص شدن وضعیت بیماری ندارد.

بخشی از کتاب

«تلگراف به عنوان یگانه وسیله‌ی ارتباطی در دست ما باقی ماند. موجوداتی که از راه فکر و قلب و چشم به هم مربوط بودند، مجبور شدند نشانه‌های این وابستگی قدیمی را در حروف درشت یک تلگرام ده کلمه‌ای جستجو کنند و چون فرمول‌هایی که در تلگراف‌ها به کار می‌روند، زود تمام می‌شوند، زندگی‌های مشترک طولانی یا شور و عشق‌های دردناک به زودی در مبادله‌ی پیاپی عبارتی از این قبیل خلاصه شد: حالم خوب است. به یاد توام. قربانت.»

نویسنده کتاب کیست؟

آلبر کامو داستان‌نویس و متفکر بزرگ فرانسوی بود که فقط ۴۶ سال عمر کرد (۱۹۱۳ تا ۱۹۶۰) و در یک تصادف رانندگی کشته شد. او سه سال پیش از مرگش توانست برنده ی جایزه‌ی نوبل شود. کامو را به عنوان فیلسوف نیز٫می‌شناسند. مشهورترین اثر او «بیگانه» است. او علاوه بر داستان، نمایش‌نامه و مقاله هم می‌نوشت.

حاشیه هم دارد؟

  • گرچه آلبر کامو همیشه «اگزیستانسیالیست» بودن را رد می‌کرد اما منتقدان می‌گویند طاعون بر اساس بخشی از همین اندیشه نوشته شده است؛ زندگی هدف و معنایی ندارد مگر این که خود انسان برای آن هدف و معنایی بسازد.
  • آندره موروا درباره‌ی طاعون می‌نویسد: «طاعون در زندگی جمعی، همان است که بیگانه در زندگی فردی بود. توصیف «اُران» در آغاز کتاب، بهترین کارهای بالزاک را به خاطر می‌آورد. درآمیختن آرام خیال با واقعیت، واقعا شاهکار تکنیک است. در طاعون، آن چه برای کامو جالب است واکنش‌های انسان است در برابر ویرانی هر آن چه پایدارش انگاشته بود: ارتباطات، معاملات، سلامت و.. طاعون یک کتاب انسان‌دوستانه است که نمی‌خواهد بی‌عدالتی جهان را بپذیرد. انسان باید در کنار انسان قرار گیرد، شاید از سر قهرمانی، شاید از سر تقدس، اما به ویژه با آگاهی از احساس‌های اولیه: عشق، دوستی، هم‌دردی.»
  • ایوب بهرام، منتقد ادبی، می‌گوید: «کامو با تیزبینیِ خاصی دویست‌و‌سی صفحه، از طاعون می‌گوید. همه‌جوره از طاعون می‌نویسد و در نهایت از انسان می‌گوید که سرآمد تمام طاعون‌ها در تمام دوران بشریت است و به درستی نمی‌شود گفت نام طاعونی که بر سینه‌ی کتاب نشسته، کدام طاعون است. طاعون به معنای اخص یا انسان؟»
  • آلبر کامو می‌گوید یکی از مسائل کتاب «طاعون»، مقاومت اروپا در برابر فاشیسم بوده است اما این فقط یکی از ابعاد کتاب است: «طاعون شهادت‌نامه‌ای است بر آن چه می‌بایست صورت پذیرد و آن چه بی‌گمان مردمان باید در آینده، در مبارزه با وحشت و سلاح کُندناشدنی‌اش، به‌رغم جدایی‌های فردی‌شان، باز هم به انجام رسانند.»
  • علی صدوقی (۱۳۴۰)، پرویز شهدی (۱۳۸۸)، اقدس یغمائی (۱۳۸۹)، حسین دهخدا (۱۳۸۹) و حسین کاظمی یزدی (۱۳۹۳) و سیدرضا حسینی  این کتاب را ترجمه کرده‌اند.

 

دانلود کتاب صوتی طاعون

تا به حال شهری را متصور شده اید که گرفتار بیماری  واگیردار مهلکی باشد و به همین سبب مجبور به قطع ارتباطش با فضای خارج بشود؟ فکر می کنید عکس العمل ساکنین شهر نسبت به هم چه خواهد بود؟ رنج اسارت و هراس دائمی و مرگ اطرافیان را چگونه تاب خواهند آورد؟

دانلود

نظرات بسته شده است.