کتاب صوتی و فیلم بلندی های بادگیر | اثر امیلی برونته

188

کلاسیک ترین اقتباس سینمایی از رمانتیک ترین داستان کلاسیک

 

1939-wuthering-heights

فیلم “بلندی های بادگیر” که اقتباسی از “رمان بلندی های بادگیر” نوشته ی امیلی برونته است، اولین بار در سال ۱۹۳۹ به کارگردانی “ویلیام وایلر” و با داستان تراژیک دوره ی ویکتوریایی با فیلمبرداری سیاه و سفید “گرگ تولند” روی پرده ی سینما رفت. این فیلم فقط شانزده فصل از سی و چهار فصل کتاب را به تصویر کشیده است.

داستان این فیلم، احساس و عشقی بسیار عمیق و نافرجام میان هیتکلیف و کاترین ارنشا است؛ بدین ترتیب که هیتکلیف یک کولی زاده ست که خانواده اش او را رها کرده‌اند و آقای ارنشاو او را نزد خود در روستا پذیرفته است و همچون فرزندان خویش بزرگ می‌کند. پس از مرگ ارنشا، پسرش هیندلی که بسیار پست و بوالهوس بوده است، هیتکلیف را، که همواره مورد تنفرش بوده است، رنج می‌دهد. اما کاترین، دختر ارنشا با او چنین نیست و هیتکلیف با همه شخصیت پرشور و خشن خود عاشق او می‌شود. اما روزی می‌شنود که کاترین می‌گوید هرگز خود را تا آن حد پایین نخواهد آورد که با آن کولی ازدواج کند. غرور هیتکلیف جریحه‌دار می شود و خانه را با ناراحتی ترک می کند تا اینکه سه سال بعد، پس از اندوختن ثروت، بازمی‌گردد. کاترین با مردی به نام ادگار لینتون ازدواج کرده است. برادرش، هیندلی نیز با کمال میل از هیتکلیف ثروتمند استقبال می‌کند. اما هیتکلیف از این پس فقط به انتقام فکر می کند و .. اینکه هیتکلیف تا آخرین لحظه ی زندگی اش با تمام نفرتی که از کودکی به همراه داشت و از او یک آدم انتقام جو ساخته بود، باز هم به کاترین علاقه داشت، فقط بخشی از اتفاقات جذاب و در عین حال تلخ ِ این فیلم است.

William-Wyler-with-Fardin-and-Malek-Motei

وایلر، کارگردان این فیلم، با دریافت سه اسکار “بهترین کارگردانی” جزء رکوردداران است. همچنین او با ۱۲ بار “نامزدی اسکار بهترین کارگردانی”، رکورددار بیشترین نامزدی در این رشته نیز هست. جالب است بدانید ویلیام وایلر در سومین جشنواره بین‌المللی فیلم تهران در سال ۱۳۵۳ که بخشی از آن به بزرگداشت او اختصاص داشت، حضور یافت. در این برنامه ۱۱ فیلم از این کارگردان به نمایش درآمد.

  از سمت راست: فردین، ویلیام وایلر و ناصر ملک مطیعی

2

فیلم “بلندی های بادگیر” در سال های ۱۹۵۴، ۱۹۷۰ و ۱۹۹۸ نیز بازسازی شد اما هیچ کدام گیرایی و تاثیر نسخه ی کلاسیک وایلر با بازی “مرل اوبرن” و “لارنس اولیویه” در نقش‌های ارنشا و هیتکلیف را نداشتند. این فیلم موفق به دریافت دو جایزه ی اسکار در سال ۱۹۴۰، به دلیل بهترین فیلم سینمایی سیاه و سفید، و “بهترین فیلم” از طرف “حلقه ی منتقدان فیلم نیویورک” شد.
بلندی‌های بادگیر اولین و تنها رمان “امیلی برونته” است که بار اول در سال ۱۸۴۷ با نام مستعار الیس بل منتشر شد. ویژگی متمایزکننده ی این رمان در زمان انتشارش لحن شاعرانه و دراماتیک بیان آن، عدم توضیح از نویسنده و ساختار غیرمعمولش بود. این رمان یکی از عجیب‌ترین و شورانگیزترین آثار ادبیات انگلیس است. امیلی برونته، یکی از سه خواهر معروف و نویسنده ی انگلیسی است.

 

 

                                                  خواهران برونته

دانلود کتاب صوتی بلندی های بادگیر اثر امیلی برونته

کتاب صوتی بلندی‌های بادگیر رمانی عاشقانه اثر امیلی برونته است که داستان عشق و انتقام را همراه با شخصيت‌هايی که آميزه لطافت و خشونت‌، مهر و کين و اميد و بيم اند روایت می کند…

دانلود

نظرات بسته شده است.