چارلز دیکنز؛ رمان‌نویس شاهکار عصر ویکتوریا

0 1,070

درباره‌ی چارلز دیکنز نویسنده‌ی دغدغه‌مند و مشهور

چارلز دیکنز (1870-1812)، رمان‌نویس، روزنامه‌نگار، سردبیر، تصویرگر و تحلیلگر اجتماعی اهل بریتانیا بود که به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نویسنده‌های قرن نوزدهم در ادبیات انگلیس شناخته می‌شود.

به اعتقاد جیمز جویس، از زمان ویلیام شکسپیر به این سو، دیکنز تاثیرگذارترین نویسنده در زبان انگلیسی است.

دلخوری و رنجش چارلز از موقعیتی که در آن زندگی می‌کرد، درون مایه‌ی اصلی آثار او را شکل داد.

 در این ارتباط چارلز دیکنز در رمان خود با نام  “دیوید کاپرفیلد ” که به روشنی به شرح زندگی نویسنده می‌پردازد – نوشته است:

«برای من هیچ گونه پند، تشویق، دلداری، یاری و حمایتی از سوی هیچ کس وجود نداشت، به گونه‌ای که امیدوار بودم زودتر به بهشت بروم.»

چارلز دیکنز؛ رمان‌نویس شاهکار عصر ویکتوریا
چارلز دیکنز

مروری بر اندیشه‌های چارلز دیکنز

قرن نوزدهم نویسندگان مشهور دیگری مثل توماس هاردی یا جورج الیوت هم دارد ولی هیچ کدام به اندازه‌ی چارلز دیکنز در ذهن ما ماندگار نشده‌اند، در واقع اولین آشنایی ما با نویسندگان غربی قرن نوزدهم با دیکنز رقم خورد.

 یکی دیگر از دلایل خاص بودن دیکنز تنوع شخصیت‌ها در رمان‌های اوست.

ویلیام تاکری، نویسنده هم عصر دیکنز گفته‌است: «من تمام شخصیت‌هایی که می‌توانستم را خلق کرده‌ام و به قولی تمام ورق‌هایم را بازی کرده‌ام ولی دیکنز هر لحظه که اراده کند می‌تواند یک شخصیت جدید خلق کند.»

یکی از دغدغه‌های دیکنز، جوانان بودند. او، مرتبا به مسئله بیکاری می‌پردازد و از آثار منفی آن که فقر مهم‌ترین آن‌هاست، می‌نوشت. فقری که به فحشاء و گسترش جرم و بزهکاری می‌انجامد و تمام جامعه را به لحاظ روانی و جسمانی درگیر می‌کند.

چارلز دیکنز؛ رمان‌نویس شاهکار عصر ویکتوریا

شیوه نگارش چارلز دیکنز

دیکنز در آثارش، تصویری واقعی از روابط اجتماعی انگلستان قرن نوزدهم، دوران اوج شکوفایی صنعتی و استعماری انگلستان، ترسیم می‌کند و به ویژه به وضع فلاکت بار و غیر انسانی قشرهای پایین جامعه در آن روزها می‌پردازد.
بیشترین توجه دیکنز به گزندهایی است که وجود نازک کودکان چنین قشرهایی را می‌آزارد و دیکنز، چون خود کودکیِ سختی را گذرانده بود، در شرح مشقت‌های زندگی آنان چیره‌دست است.

از جمله بزرگ‌ترین ویژگی‌های قهرمانان آثار دیکنز، حالت بسیار زنده و واقعی آنان و پیوند بسیار نزدیکشان با زندگی همه ی انسان‌هاست. چارلز دیکنز در بیشتر داستان‌هایش با استفاده از شخصیت‌های آرمان‌گرا و عاطفی که در تضاد با واقعیت‌های زشت جامعه است، به توصیف رویدادها پرداخت.
برای مثال، صحنه مرگ نِل کوچک در رمان «فروشگاه عجایب قدیمی» به طور باور نکردنی، خوانندگان معاصر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چسترتون نویسنده انگلیسی در این مورد می‌گوید:
«این مرگ نل کوچک نیست، بلکه زندگی اوست، چیزی که من به آن اعتراض دارم»

آثار برجسته‌ی چارلز دیکنز

از معروف‌ترین آثار چارلز دیکنز که شهرت جهانی دارند عبارتند از:

یادداشت‌های پیکوییک(1837)، الیور توییست(1838)، مغازه‌ی عتیقه‌فروشی(1840)، سرود کریسمس(1843)، دامبی و پسر(1848)، دیوید کاپرفیلد(1853)، خانه متروک(1853)، دوران مشقت(1854)، داستان دو شهر(1859)، آرزوهای بزرگ(1861) و… .

از آثار برجسته‌ی چارلز دیکنز که به صورت کتاب صوتی در سایت یا اپلیکیشن نوار موجود است؛ می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:

1- کتاب صوتی داستان دو شهر؛ گرماگرم آتش انقلاب

پوستر کتاب صوتی داستان دو شهر

ماجرای کتاب داستان دو شهر اثر چارلز دیکنز، در لندن و پاریس، قبل و در طول انقلاب فرانسه رخ می‌دهد. این داستان، به شرح حال چند نفر متفاوت می‌پردازد که مهم‌ترین آن‌ها چارلز دارنه و سیدنی کارتن هستند. دیکنز در این کتاب مفاهیم شورش و طبیعت آدمى را به نحو دقیق باز مى‌نماید.

در این اثر دیکنز برخلاف باقی آثار او خبری از طنزهایی که باعث جا خوردن مخاطب می‌شوند نیست ولی همچنان مانند تمامی آثار قبلی‌اش از خشونتی که در زیر پوست جامعه جریان دارد مایه می‌گذارد.

شما می‌توانید کتاب صوتی داستان دو شهر را با صدای تایماز رضوانی از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

2- دیوید کاپرفیلد؛ کودک مورد علاقه‌ی دیکنز

پوستر کتاب صوتی دیوید کاپرفیلد

رمان دیوید کاپرفیلد روایت زندگی شخصی دیکنز است. داستانی که از کودکی دیوید آغاز می‌شود و تا بزرگسالی او ادامه می یابد. دیکنز، دیوید کاپرفیلد را «کودک موردعلاقه خود» می‌نامد و منتقدان آن را زیباترین توصیف دیکنز از دوران کودکی می دانند.

در این کتاب تاثیرات کودک و حالات روحی او و عدم سازگاری‌اش با محیط‌های تازه و در خویش فرو رفتن‌های دیوید به طرز ماهرانه‌ای توسط چارلز دیکنز شرح داده شده و به تصویر کشیده می‌شود.

شما می‌توانید کتاب صوتی دیوید کاپرفیلد را با صدای  نورالدین جوادیان از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

3- کتاب صوتی آرزوهای بزرگ؛ آرزوهای پیپ

پوستر کتاب صوتی آرزوهای بزرگ

کتاب آرزوهای بزرگ یکی از مشهورترین آثار چارلز دیکنز، داستان زندگی پسری 7 ساله به نام پیپ را روایت می‌کند که با خواهر و شوهرخواهرش در کلبه‌ای روستایی زندگی ناچیز و فروتنانه‌ای دارد. پیپ در طول داستان با آدم‌های مختلفی مواجه می‌شود که روی تصمیمات و آینده او تأثیر به سزایی می‌گذارند.

کتاب صوتی آرزوهای بزرگ درواقع داستان و نوعی زندگینامه شخصی و خود نوشت از آقای چارلز دیکنز است که دقیقه مانند آثار زیبا و جذاب دیگرش تجربیات و اتفاقات تلخ و شیرین، شاد و غم‌انگیز او از زندگی در کنار دیگران و مردم را به نمایش می‌گذارد.

شما می‌توانید کتاب صوتی آرزوهای بزرگ را با صدای مرآت بهنام از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

4- سرود کریسمس؛ روایت خواب عجیب آقای اسکروج

پوستر کتاب صوتی سرود کریسمس

سرود کریسمس، در میان همه‌ی داستان‌ها و رمان‌های چارلز دیکنز اثری خوشبخت و خوش‌اقبال است. چارلز دیکنز انگلیسی آن را در سال ۴۳، زمانی نوشت که شهرتی جهانی یافته بود.
اقبال و خوشبختی کتاب یکی ناشی از همین شهرت نویسنده بوده و دیگر از آن‌ رو که تا امروز فیلم‌ها و کارتون‌ها و نسخه‌های مصور بسیاری براساس آن تولید و به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

شخصیت اصلی داستان، ابنزر اسکروج  تاجر ثروتمند ولی خسیس اهل لندن، در خواب با روح شریک مرده‌اش، جیکوب مارلی که به دیدن او آمده، رو‌به‌رو می‌شود. روح مارلی در حالی که غل و زنجیر سنگینی را با خود حمل می‌کند، در جهان پرسه می‌زند.

فیلم سرود کریسمس با اقتباس از همین داستان با بازی جیم کری و گری اولدمن در سال ۲۰۰۹ توسط رابرت زمکیس کارگردان آمریکایی برنده‌ی جایزه اسکار ساخته شد.

شما می‌توانید کتاب صوتی سرود کریسمس را با صدای الیاس گرجی از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.