رمان ‌های عاشقانه کلاسیک ؛ تاریخچه و معرفی بهترین آن

تاریخچه مختصری از ادبیات کلاسیک و رمان‌ های عاشقانه کلاسیک

0 3,116

رمان ‌های عاشقانه همیشه جزو پرطرفدارترین آثاری بوده‌اند که توجه افراد زیادی را به خودشان جلب کرده‌اند؛ اما چه چیزی باعث محبوبیت رمان‌ های عاشقانه کلاسیک شده است؟ چه چیزی باعث شده است که آن‌ها در دسته آثار کلاسیک، اما نوعِ عاشقانه‌شان جای بگیرند؟

ما در این مقاله از وبلاگ نوار، ابتدا به سراغ تعریف آثار کلاسیک رفته‌ایم. کمی درباره داستان‌ های عاشقانه صحبت و در آخر هم بهترین رمان های عاشقانه کلاسیک را به شما معرفی کرده‌ایم.

پیدایش مکتب کلاسیک 

در فرهنگ لغت تعریف کلاسیک چنین آمده است: نخستین سبک ادبی که در اروپا پیدا شد و به تقلید از ادبیات یونان وروم پرداختند و آن را ادبیات کلاسیک می‌گفتند. ادبیاتی که باید درس خواند و باید سرمشق قرار داد. به طور کلی، سبک نگارش یا نوشته و اثری که برای دیگران و برای نسل‌های بعد سرمشق باشد.

بذر مکتب کلاسیک در قرن هفدهم در فرانسه پاشیده می‌شود. در آن‌جا جوانه می‌زند و شکل می‌گیرد. برخی مکتب کلاسیک را مکتب فرانسه می‌دانند. نویسندگان و شاعران قرن هفدهم فرانسه به دنبال نهضتی که اومانیسم نامیده می‌شود؛ هنر قدیم یونان و روم را برای خود سرمشق قرار می‌دهند. آن‌ها آثار خویش را به پیروی از قواعد ثابتی که ادبیات یونان و روم و به خصوص از عقاید ارسطو اقتباس شده بود به‌ وجود آوردند.

«كلاسي‌سيسم» اولين سبك ادبي است كه در قرن هفدهم، بعد از دوران باروك در فرانسه به وجود آمد. نهضت اومانيسم (انسان‌گرايي) را كه در قرن چهاردهم در ايتاليا شكل گرفت، تاحدودی مي‌توان زمينه‌ساز مكتب كلاسي‌سيسم فرانسه دانست. به همین خاطر، ازسال 1630 تاسال 1660 ادیبان فرانسوی موفق شدند نظریات ارسطو  را به صورت منظمی درآورده و مکتب جدیدی راروی شالوده ی عقل بناکنند.

كلاسي‌سيسم مكتب قواعد و اصول است كه بايدها و نبايدهاي بسياري را شامل مي‌شود. پيروان اين مكتب، مطابق قواعد و قوانين  پیشینیان عمل مي كنند و در ادبيات به تقليد از ادبيات يونان و روم مي‌پردازند.

رمان های عاشقانه کلاسیک

اصول مهم مکتب کلاسیک عبارت است از:

1ـ ‌تقلید از طبیعت:

كلاسيك ها طبيعت را در آثارخود نه با تمام واقعيت بلكه با جنبه‌هاي خوب و ايده‌های آن ارائه مي‌دهند. يعني طبيعت را نه آن طور كه هست بلكه آن‌چنان كه ميخواهند باشد، همراه با آرزوها وآرمان‌هاي خود نمايش مي‌دهند. آنان با درنظرگرفتن عقل و منطق و بدون دخالت احساسات خود طبيعت رابه تصوير مي‌كشند.

هنرمندان کلاسیک بر این باورند که متن باید به زیبایی توصیف شود و در آثارشان فقط از زیبایی‌ها می‌گویند و از آوردن صفت پست غیر انسانی پرهیز می‌کنند اما نویسندگان امروز بر این باورند که آنچه را که در جامعه موجود است و شاهد آن هستیم در داستان به تصویر کشیده شود زیبایی و زشتی در کنار هم قرار می‌گیرند ومعتقدند حذف هر کدام به ساختا صدمه می زند.

2ـ تقلید از پیشینیان:

هنرمند کلاسیک زیبایی جاودان را در آثار پیشینیان جستجو می‌کند. وقتی آثاری ماندگار می‌شود و سالیان سال مورد ستایش همه قرار می‌گیرد، پس، این آثار به سبک شایسته نوشته شده‌اند و آن‌هایی که می‌خواهند آثاری خلق کنند تا زنده و ماندگار شود، باید از این نوع آثار تقلید کنند. كلاسيك‌ها ایده‌آليست و آرمان‌گرا هستند. يعني در هنر فقط به دنبال زيبايي،كمال و خوبي‌اند.

3ـ اصل خرد:

یکی از مؤلفه‌هایی که در اوایل قرن بیستم بر اصول کلاسیک افزوده شد، اصل خردگرایی بود که نویسندگان (نئوکلاسیک) به پیروی از اصل خردگرایی دکارت به آن پرداختند. در این اصل آورده شده است که به جای احساس و الهام، عقل سلیم باید در مقام قضاوت کننده و آثار ادبی حاکم باشد. كلاسيك‌ها با موضوعات مختلف، عقلاني و منطقي برخورد مي‌كنند. آنان معتقدند احساسات انسان بايد با كنترل عقل و بيان تجزيه و تحليل شود.

4ـ آموزنده بودن:

نویسندگان و شاعران کلاسیک بر این باورند که آثار ادبی باید به دنبال پیام و محتوای اخلاقی و تعلیمی باشند. بنابراین تصویر و زیبایی و شکل تنها در یک اثر کافی نیست. بلکه اثر هنری باید آموزنده و دارای پیام اخلاقی باشد. نویسندگان و شاعران کلاسی‌سیسم، کلاسیک را مکتب پند و اندرز نمی‌دانند. بلکه مکتب اخلاقی می‌دانند و معتقدندكه آثارشان بايد علاوه براينكه مورد قبول و توجه خواننده قرار مي‌گيرد بايد براي او آموزنده باشد وهر دو در کنار هم معنا دارند. اين مسأله هدف نويسندۀ كلاسيك است.

5ـ بیانی واضح وروشن:

زبان در آثار کلاسیک واضح و روشن است و نویسندگان کلاسیک سعی دارند بیشترین مفهوم را در کمترین کلمات بیان کنند و جمله‌ها با دقت و ظرافت هنرمندانه تنظیم می شود و کلمات نامفهوم حذف می‌گردد.

6ـ حقیقت‌نمایی:

نشان دادن اصل حقیقت، یکی از مولفه‌های مهمی است که در آثار کلاسیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. يعني همه چيز بايد نزديك به واقعيت باشد.

7ـ برازندگی، حفظ اصل ادبی، هماهنگی:

به عقيده كلاسيك‌ها انسان بايد از نظراخلاقي و اجتماعي درسطح ايده آل و مطلوب و داراي «هنرزندگي كردن»باشد. رعايت ادب و نزاكت بدون حقيرشمردن خود، رعايت احترام و ادب در برابرخانم‌ها و ايمان بدون تعصب را در زندگي رعايت كند.

8ـ موضوع و مضمون مشخص ادبيات كلاسيک:

معمولاً در آثار كلاسيك، نويسندگان به توضيح و توصيف خصوصيات روحي و اخلاقي و تجزيه و تحليل روانشناسانه انسان مطلوب و آرماني خود مي‌پردازند.

 

رمان های کلاسیک موجودات بی‌قراری هستند؛ فرم‌های جدیدی از بیان را به کار می‌گیرند و دیدگاه‌های ما را به چالش می‌کشند: مثلاً این که چگونه یک فرهنگ درک می‌شود و چگونه نوعی از زندگی شکل می‌گیرد.  سوالاتی مثل «تجربه به چه شکل است؟» و یا «چگونه خود را نشان می دهید؟» از طریق کتاب های کلاسیک در ذهن شکل می‌گیرد. از این رو، این کتاب‌ها به ما کمک می‌کنند تا درک عمیق‌تری از موقعیت خودمان داشته باشیم.

داستان‌ های عاشقانه کلاسیک

چه قدرتی در دل رمان های عاشقانه کلاسیک نهفته است؟ توجه به جزئیات!

مطالعۀ آثار بزرگ‌ترین ذهن‌های ادبی در تاریخ ادبیات، توجه ما را به جزئیاتی جلب می‌کند که سال ها قبل، زمانی که این حجم از اطلاعات به طور گسترده وجود نداشت، مورد بررسی قرار می گرفت. پس با خواندن رمان های عاشقانه کلاسیک به جزئیاتی از رفتار و روابط توجه می‌کنیم که شاید سال‌هاست آن‌ها را مشاهده نکرده‌ایم.

رمان های کلاسیک به ما می آموزند که به خودمان، متفاوت فکر کنیم. تنها کسی که می‌تواند ذهن شما را تغییر دهد، خودتان هستید. پس دریچه  الهام را باز بگذارید و اجازه دهید عاشقانه های کلاسیک، الهام‌بخش زندگی‌تان باشند.

داستان‌های عاشقانه، در کنار سایر قالب های هنری، گونه‌ای زیبا و عظیم از میراث بشر است.

ادبیات عاشقانه را می‌توان جست‌وجویی در مورد انسانیت خوانندگان برشمرد. رمان ‌های عاشقانه کلاسیک، نه‌تنها پنجره‌ای رو به معنای عشق در ذهن بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ در برابر مخاطبین باز می‌کنند، بلکه با ارائۀ داستانی جذاب و سرگرم‌کننده، آن‌ها را با هنجارها، شرایط زندگی و ذهن و ضمیر بدون نقاب انسان‌های دوره‌ای خاص آشنا می‌سازند؛ چراکه آدمی وقتی عاشق است، خودِ واقعی‌اش را بدون هیچ ماسکی نشان می‌دهد.

 شناخته‌شده‌ترین رمان‌های عاشقانه کلاسیک 

  • رویا اثر امیل زولا
  • مادام کاملیا اثر الکساندردوما (پسر)
  • مرد کوچک اثر آلفونس دوده
  • اوژنی گرانده اثر اونوره دوبالزاک
  • دزیره اثر آن ‌ماری سلینکو
  • بلندی‌های بادگیر اثر امیلی برونته
  • ربکا اثر دافنه دوموریه
  • غرور و تعصب اثر جین آستین
  • جین‌ایر اثر شارلوت برونته
  • آناکارنینا اثر لئو تولستوی
  • گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتزجرالد                                                            

1-کتاب صوتی دزیره؛ بهترین رمان عاشقانه فرانسوی

 

کتاب صوتی دزیره، رمانی عاشقانه از دل تاریخ فرانسه، اثر آن‌ماری سلینکو است.

این رمان، زندگی‌نامه دزیره کلاری معشوقه ناپلئون بناپارت است. اثری که شامل چهار دفتر است و در هرکدام نویسنده با مهارت بسیاری در دل حوادث تاریخی از توصیفات بی‌نظیر خود در مورد دزیره و زندگی‌اش استفاده می‌کند.

پوستر کتاب صوتی دزیره با کیفیت بالا

2-کتاب صوتی بلندی‌های بادگیر؛ عشقی قدرتمندتر از مرگ

 

کتاب صوتی بلندی‌های بادگیر نوشته امیلی برونته، شاعر و نویسنده انگلیسی است. این کتاب در سال 1848 منتشر شد.

بلندی‌های بادگیر به خانه‌ای اشاره دارد که روی تپه بنا شده است و در معرض باد قرار دارد. این کتاب تنها رمان امیلی برونته است. موضوع آن عشق آتشین میان دو جوان و ماجراهای مربوط به آن است.

پوستر کتاب بلندی های بادگیر با کیفیت بالا

3-کتاب صوتی ربه کا؛ عاشقانه ای کلاسیک از دافنه دوموریه

 

کتاب صوتی ربه کا یکی از موفق‌ترین آثار دافنه دوموریه، نویسنده انگلیسی به شمار می‌رود که در سال 1938 چاپ شد. کتاب صوتی ربکا پس از گذشت هفت دهه از زمان نخستین انتشارش، همچنان در رده پرفروش‌ترین رمان های عاشقانه کلاسیک قرار دارد.

شخصیت‌پردازی‌های دقیق و با جزییات، سبک نگارش و تصویرسازی‌های هنرمندانه و بی‌نظیر این کتاب باعث شده تا علاقه‌مندان بسیاری داشته باشد. ربکا موضوعی عاشقانه، مهیج و معماگونه دارد. قهرمان اصلی داستان یک زن خدمتکار است و داستان از زبان او روایت می‌شود.

پوستر کتاب صوتی ربه کا با کیفیت بالا

4-کتاب صوتی گتسبی بزرگ؛ میلیونر مرموز

کتاب صوتی گتسبی بزرگ نوشته اسکات فیتزجرالد نویسنده امریکایی است. این کتاب برای اولین بار در تاریخ 10 آوریل 1925 منتشر شد. کتاب صوتی گتسبی بزرگ روایت زندگی مرد ثروتمندی است که مدام در حال خوش‌گذرانی و تفریح است.
این کتاب از جمله آثار برجسته قرن بیستم به شمار می‌رود که حال و هوای آمریکای دهه بیست را به بهترین شکل ممکن روایت می کند.

ویژگی منحصر به ‌فرد کتاب صوتی گتسبی بزرگ که آن را از دیگر رمان‌ها متمایز می‌کند، زبان نگارش کتاب است. گتسبی بزرگ با زبانی ادبی و منحصر به ‌فرد نوشته شده است.

پوستر کتاب صوتی گتسبی بزرگ با کیفیت بالا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.