قصه هایی برای خواب کودکان مرداد

0 31

چیست؟

مجموعه کتاب‌های «قصه‌هایی برای خواب کودکان» مجموعه‌ای از قصه‌های ایرانی و غیرایرانی هستند که برای کودکان پیش‌دبستانی و با هدف خواندن قصه‌ها برای کودکان، هر شب پیش از خواب تهیه شده اند. تعداد قصه‌ها متناسب با تعداد شب‌های سال‌اند.

چرا کتاب صوتی‌اش را گوش کنم؟

  • صدای راوی قصه‌ها، صدایی مهربان و گرم است. ژیلا اشکان (گوینده‌ی کتاب) از دوبلورهای قدیمی ایرانی است. محمدرضا کلانتر نویسنده‌ی روزنامه‌ی جام‌جم صدای اشکان را «نرم، قابل انعطاف و مهربان و مناسب با زن خانه‌دار و خانه‌دوست» توصیف می‌کند.
  • راوی، قصه‌ها را شمرده و آرام می‌خواند. درست همان طور که باید برای کودکی پیش از خواب خواند.
  • دیالوگ شخصیت‌های انسان و حیوان کتاب با صدای مخصوص به خودشان بیان می‌شود و این کار را جذاب می‌کند.
  • اگر می‌خواهید کودک‌تان خوابی خوش داشته‌باشد و خواب‌هایی کودکانه و آرامش‌بخش ببیند
  • اگر می‌خواهید کودک‌تان مفاهیم اخلاقی را با زبانی کودکانه بیاموزد
  • و اگر می‌خواهید قوه‌‌ی تخیل کودک‌تان فعال شود.

کتاب صوتی «قصه‌هایی برای خواب کودکان (مرداد)» برای شما و کودک‌تان مناسب است.

ماجرایش چیست؟

در این کتاب، ۳۱ قصه با موضوعات مختلف وجود دارد که هریک بین ۴ تا ۱۳ دقیقه‌اند (در مجموع ۲۷۸ دقیقه). قصه‌ی اول، حکایت آغاز مرداد در طبیعت است و قصه‌های دیگر، قصه‌های متنوع ایرانی و خارجی که شخصیت‌های آن‌ها حیوانات یا کودکان‌اند و در هر یک، داستان ساده و آموزنده‌ای نقل می‌شود. برخی قصه‌ها از افسانه‌های قومیت‌های ایرانی یا دیگر کشورهای جهان‌اند. در این قصه‌ها ابتدای کار، توضیحی درباره‌ی آن منطقه (مانند آذربایجان ایران) یا آن کشور (مانند سوئیس، اتیوپی، آفریقا و…) هم داده می‌شود.

بخشی از کتاب

«یکی بود یکی نبود. غیر از خدا هیچ کس نبود. در کنار رودخونه‌ای بزرگ و پرآب قورباغه‌ای زندگی می‌کرد که بسیار ساده بود و همیشه حرف دیگران را خیلی زود باور می‌کرد و فکر می‌کرد که آن‌ها راست می‌گویند. قورباغه‌ی ساده هر روز روی تنه‌ی درختی می‌نشست و به دوروبرش نگاه می‌کرد. یک روز وقتی آقاگنجشکه از بالای سر قورباغه پرواز می‌کرد با خودش فکر کرد که قورباغه را اذیت کند.»

تهیه‌کننده، گوینده و نویسنده‌هایش چه کسانی هستند؟

تهیه‌کننده: موسسه‌ی پژوهشی کودکان دنیا، سازمانی پژوهشی است که از سال ۱۳۷۳شروع به کار کرد. کمک به زندگی سالم و شایسته برای کودکان از جمله هدف‌های این موسسه است. موسسه‌ی فرهنگ و هنر رها فیلم، موسسه‌ای است که علاوه بر کتاب‌های گویا، مجموعه‌های ویدئویی با موضوع‌های مختلف هم تولید می‌کند.

گوینده: ژیلا اشکان، در سال ۱۳۳۹ به دنیا آمد. او را به عنوان یک دوبلور (صداپیشه) می‌شناسند. مشهورترین کار او صداپیشگی کودکی و بزرگسالی «هاتسوکو» (Hatsuko) در سریال مشهور «اوشین» (سال‌های دور از خانه) بوده‌است. با این حال ژیلا اشکان سابقه‌ی بازیگری در دو فیلم سیمای زنی در دوردست (۱۳۸۲) و بچه‌های طلاق (۱۳۶۸) را هم دارد.

تهیه‌ی داستان‌ها: ناصر یوسفی (متولد ۱۳۳۹) که خود دو داستان این مجموعه را نوشته، رئیس موسسه‌ی کودکان دنیا است. او چندین کتاب برای کودکان یا درباره‌ی کودکان نوشته است. محله‌ی شکرخانوم از معروف‌ترین داستان‌های اوست. یوسفی معتقد است: «باید به بچه‌ها بگوییم که دنیا و آدم‌ها خیلی متنوع‌اند. یک آدم ممکن است زمانی خیلی خوب باشد و گاهی هم بد.»

گیتا گرکانی (متولد ۱۳۳۷) از ۳۶ سالگی کار ترجمه‌ی داستان‌های کودکانه را شروع کرد. علاوه بر این او مترجم داستان‌های بزرگسالان (از جمله «کافکا در ساحل» از موراکامی) و نویسنده‌ی داستان‌های کودکان و بزرگسالان هم هست. فصل آخر (برنده‌ی جایزه‌ی پروین اعتصامی) رمان معروف اوست. گرکانی می‌گوید: «من حتی عروسک و اسباب بازی هم دوست دارم و هنوز برای خودم از این چیزها می‌خرم و برایم هم مهم نیست چقدر به نظر بقیه مسخره باشد. دنیای بچه‌ها خیلی آزادتر و جذاب‌تر از دنیای آدم بزرگ‌هاست. بچه ها متحیر می‌شوند، علاقمند می‌شوند، رویا دارند و رویاهای‌شان مرز ندارد.» و «قصه‌های کودکانی که می‌نویسم قصه‌هایی است که برای بچه‌های خودم در دوران کودکی‌شان می‌گفتم. شاید مادر بودن در نوشتن داستان‌های کودکان خیلی تاثیرگذار باشد.»

به جز این دو نویسنده، بقیه ی نویسنده ها از داستان نویسان قدیمی و جدید ایرانی و همچنین نویسنده های خارجی هستند.

حاشیه هم دارد؟

  • کتاب‌های مکتوب این مجموعه را انتشارات پیدایش منتشر کرد. در ۱۲ جلد برای هر ماه. که ۳۰ یا ۳۱ قصه دارند. این کتاب‌ها در قالب کتاب‌های فصل‌های سال هم تدوین شده‌اند.
  • اولین بخش کتاب گویای مجموعه، در فروردین ۹۳ منتشر شد. از آن وقت تا آبان سال ۹۳، هر ماه قصه‌های دیگر آن ماه منتشر شد.

 

کتاب صوتی قصه هایی برای خواب کودکان مرداد را می توانید از نوار دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.