توسعه فردی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

0 897

توسعه فردی چیست؟

توسعه فردی یک راه و روش برای افراد است، تا بتوانند با توجه به اهداف و انتظارات خود از زندگی، مهارت‌ها و استعدادهای نهفته خود را کشف کنند و آن‌ها را عملی نمایند. مهارت توسعه فردی یک اتفاق لحظه‌ای نیست؛ بلکه یک فرآیند همیشگی است، که فرد تا آخر زندگی برای رشد فردی و شکوفایی مهارت‌های خود تلاش می‌کند. برای توسعه فردی، داشتن یک برنامه ریزی ضروری و مهم است.

جنبه های مختلف بهبود فردی و توسعه فردی

بهبود و توسعه را می‌توان به دو جنبه اصلی جسمی و ذهنی تقسیم‌بندی کرد. البته واضح است که جنبه‌های روانی و روحی نیز باید مورد توجه قرار بگیرند، ولی این جنبه‌ها به صورت کاملا تخصصی توسط روانشناسان مورد کاوش و بررسی قرار می‌گیرند.

توسعه فردی

اهمیت توسعه‌ شخصی چیست؟

  • ما را مجبور می‌کند که از منطقه امن خود خارج شویم: به این معنا که اگر در زندگی شخصی یا شغلی ما موقعیت‌هایی وجود دارد که آن‌ها را دوست نداریم یا در انجام کاری قوی نیستیم، در واقع نقاط طلایی بهبودمان را بدست آورده‌ایم؛ اینها نقاط بهبودی هستند که از طریق برنامه توسعه فردی، کمک شایانی به بهبود آنان در خودمان خواهیم کرد. روبرو شدن با این موقعیت‌ها و تلاش برای بهبود آن‌ها، ما را به خروج از منطقه‌ی امن خودمان سوق می‌دهد. خارج شدن از منطقه امن به ما اجازه می‌دهد رشد را تجربه کنیم و مهارت‌های خود را ارتقا بخشیم.
  • نقاط قوت ما را توسعه می‌بخشد: یک برنامه توسعه شخصی علاوه بر کمک به نقاط بهبود، به ما کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را توسعه دهیم. اگر زمانی را برای تمرکز بر غنی کردن نقاط قوتمان اختصاص دهیم، پس از مدتی دیگر در این موارد تنها خوب نخواهیم بود بلکه این نقاط، جایگاهی برای درخشیدن ما به وجود می‌آورند. در این صورت به تمام پتانسیل‌های خود دست خواهیم یافت و رشد چشمگیری را در مهارت‌هایمان تجربه خواهیم کرد.
  • قدرت اعتماد به نفس را در انسان افزایش می‌دهد: تصمیم برای بهبود مهارت‌هایمان گامی به سوی اعتماد به نفس بیشتر است. زمانی که ما به یک هدف از پیش تعیین شده می‎رسیم، یک مهارت جدید کسب می‌کنیم و یا در بخشی از زندگیمان توسعه پیدا می‌کنیم، احساس خوشایندی نسبت به خودمان پیدا می‌کنیم. هر چه بیشتر در بخش‌هایی از کار و زندگی خود که در آن‌ها احساس قدرت نداریم توسعه پیدا کنیم، اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت.
  • باعث افزایش خودآگاهی انسان می‌شود: توسعه‌ی شخصی ارتباط نزدیکی با خودآگاهی دارد زیرا ما را وادار می‌کند نگاه صادقانه‌ای به زندگی و کار خود و مواردی که نیازمند بهبود هستند داشته باشیم. طی این فرآیند درک می‌کنیم  که هستیم؟ ارزش‌های ما چیست؟ می‌خواهیم در زندگی به کجا برسیم؟ زمانی که این فرآیند را طی کنیم، خودآگاهیمان را افزایش داده و یک تجربه‌ی درونی هدفمند برای شناخت بهتر خودمان بدست می‌آوریم.

“تغییر مثبت یعنی هر چه بیشتر به سمت شخصیتی که فرد باید به آن تبدیل شود حرکت کنیم و به هر آنچه که فرد قابلیت تبدیل شدن به آن را دارد، تبدیل شویم.” 

اهمیت توسعه فردی

به عبارت دیگر، احساس نیاز برای تبدیل شدن به بهترین حالت خودمان، بخشی از مسیری است که برای خود شکوفایی و دستیابی به پتانسیل‌های کامل خودمان باید پشت سر بگذاریم. .

توسعه فردی فرآیند پیوسته‌ای است که هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد. این فرآیند در مراحل اولیه زندگی توسط والدین، معلم‌ها و مربی‌ها شکل داده می‌شود. با وارد شدن به مرحله بزرگسالی، خودآگاهی ما افزایش پیدا می‌کند و به شکل فعالانه‌تری می‌توانیم با برداشتن گام‌های صحیح، قدم در راه توسعه خود بگذاریم.

تلاش؛ اصل اساسی

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد توسعه فردی این است که هیچ کس نباید به دنبال اهدافی برود که به راحتی قابل دسترسی هستند؛ بلکه باید غریزه تلاش در مسیر دستیابی به اهدافی را در خود تقویت کند که خیلی سخت و با تلاش فراوان به دست می‌آیند.
اینکه بتوانید خودتان را بپذیرید یک نعمت و بعد از آن نوعی ورود به مسیر آرامش است. پذیرش اینکه شما لیاقت تحول را دارید اولین اصل توسعه شخصی است.

از تمام تجربه‌هایی که در زندگی داشته‌اید درس بیاموزید. در هر رویدادی که در زندگی شما افتاده، خوب یا بد، شکست یا موفقیت، قطعا نوعی تجربه وجود دارد.

برای اینکه بتوانید رو به جلو حرکت کنید لازم است مسئولیت هر چیزی که در زندگیتان رخ می‌دهد را قبول کنید و باور داشته باشید شما می‌توانید در هر مسیری که برایتان مهم است توسعه پیدا کنید.

 

در ادامه به معرفی چند کتاب‌ پرفروش این حوزه که از مهم‌ترین‌ها در توسعه شخصیت فرد هستند، می‌پردازیم:

 

1- کتاب صوتی خودت باش دختر

دانلود کتاب صوتی خودت باش دختر با کیفیت بالا

کتاب صوتی خودت باش دختر، نوشته ریچل هالیس است. این کتاب از جمله کتاب‌های موفق و پرفروش در زمینه توسعه فردی و رشد شخصیتی است که در سال 1396 در ایران منتشر شد.

سبک نگارش کتاب با آن لحن طنز و گیرا، خواننده را با خود همراه مى‌کند. گاهى مطالب در عین سادگى به حدى جذاب است که احساس مى‌کنید در حال خواندن مطلب یکى از پست‌هاى اینستاگرام نویسنده هستید.

موضوعات با روزمرگى ما گره خورده‌اند و همین سادگى باعث شده تا مخاطب با هالیس همراه شود. خنده‌ از سر آشنایى یا گریه‌ همدردى.
این نویسنده پرانرژی و باهوش راه درستی را به سمت موفقیت فردی باز کرده‌است یعنی پرداختن به خود و تمرکزروی توسعه فردی خود.

2- کتاب صوتی تختخوابت را مرتب کن

دانلود تصویر کتاب صوتی تخت خوابت را مرتب کن با کیفیت بالا

کتاب صوتی تختخوابت را مرتب کن، نوشته دریاسالار ویلیام اچ. مک‌ریون – بازنشسته‌ی نیروی دریایی آمریکا – است که در آن به نکات کوچک ولی مهمی اشاره می‌کند و اعتقاد دارد که ممکن است زندگی شما و حتی دنیا را تغییر دهد.

کتاب صوتی تختخوابت را مرتب کن شامل ده درس کوتاه است که دریاسالار در تمرینات نیروی دریایی یاد گرفته است و اساس کتاب را نیز تشکیل می‌دهد.
او در هر فصل یک درس را در کنار خاطره‌های دوران آموزش، خدمت و عملیات‌های جنگی به طور خلاصه بیان می‌کند.

علاقه‌مندان به داشتن نظم بیشتر در زندگی که منتظر شنیدن راه مهمی برای مداومت بر نظم و توسعه فردی هستند این کتاب صوتی راهگشای بسیار خوبی برای آنان است.

3- کتاب صوتی کلید را بزن

دانلود تصویر کتاب صوتی کلید را بزن با کیفیت بالا

کتاب صوتی کلید را بزن نوشته‌ی چیپ هیث و دن هیث، استادان دانشکده علوم بازرگانی و دانشکده توسعه کارآفرینی اجتماعی است. آن‌ها در این کتاب صوتی نتایج ده‌ها سال تحقیق در حیطه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی را جمع‌آوری کرده‌اند.

در این کتاب پرفروش و بسیار کارآمد این دو نویسنده خلاق، با سه روش به بررسی مدیریت تغییر فردی پرداخته‌اند.
این سه عامل عبارتند از جنبه منطقی، جنبه احساسی و هیجانی و شرایط محیطی تغییر.

این کتاب در تغییر مثبت به سمت توسعه رفتاری و اجتماعی فرد کتابی بسیار کاربردی و مهم است. کتاب کلید را بزن کلید تغییر فردی را به دست شما می‌سپارد.

4- کتاب صوتی کار عمیق

دانلود تصویر کتاب صوتی کار عمیق با کیفیت بالا

کتاب صوتی کار عمیق، نوشته‌ی کال نیوپرت، قوانینی برای تمرکز در این دنیای آشفته است.

مهارت کار عمیق، شما را به یکی از معدود افراد بسیار ارزشمند در کسب و کار و زندگی شخصی‌تان تبدیل می کند. پس تمرکز عامل بسیار مهمی است که در زندگی شخصی، کار، ارتباطات اجتماعی و… مهم است.

این کتاب در سال 2016 منتشر شد و به سرعت وارد لیست کتاب‌های پرفروش دنیا شد که راه و روش تمرکز و توسعه فردی را به مخاطب آموزش داد. دیدگاه نویسنده بسیار عمیق و بادقت است و شنونده از شنیدن این کتاب لذت خواهد برد.

5- کتاب صوتی هنر خوب زیستن

دانلود تصویر کتاب صوتی هنر خوب زیستن با کیفیت بالا

کتاب صوتی هنر خوب زیستن نوشته‌ی رولف دوبلی، شامل ۵۲ میان‌بر شگفت‌انگیز به شادکامی، ثروت و موفقیت است.
همین عنوان فرعی کتاب خودش جای بحث بسیار دارد!

در عنوان اصلی کتاب به خوب زیستن اشاره شده است و در عنوان فرعی به شادکامی، ثروت و موفقیت!

کتاب صوتی هنر خوب زیستن، کتابی بسیار کارآمد و مهم و پرفروش است. نویسنده در این کتاب به شما آموزش و تعلیم می‌دهد تا شما با فراگرفتن راه‌های انتخابی هوشمندانه و ابزار و استفاده از آن‌ها در زندگی خود به موفقیت و پیشرفت برسید.

این کتاب از منظر رولف دوبلی، اثری فلسفی برای قرن 21 به حساب می‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.