قاتل جان لنون : همه اش تقصیر ناتور دشت بود !

471

درباره ناتور دشت

ناتور دشت یا ناطور دشت رمانی است اثر جی دی سلینجر نویسنده آمریکایی که در زمان انتشارش مورد تحسین ارنست همینگوی و ویلیام فاکنر قرار گرفت. از این کتاب تا کنون ۶۵ میلیون نسخه فیزیکی و قانونی به فروش رفته است که رقم قابل توجهی می باشد.
هولدن کالفید شخصیتی که کتاب ناتور دشت از زبان او بازگو می شود و اتفاقا دومین شخصیت معروف دنیای رمان ها نیز هست، پسر نوجوان هفده ساله ایست که در یک مدرسه شبانه روزی در پنسی درس می خواند و قبل از کریسمس به خاطر وضعیت بحرانی درس هایش از دبیرستان اخراج می شود و از آنجا که می داند حتما تا سه روز دیگر نامه احراجش به دست پدر و مادرش خواهد رسید، تصمیم می گیرد که تا یک روز بعد از آن نیز به خانه برنگردد. هولدن سه روز وقت پیدا می کند که در جامعه شلوغ آمریکا، تنهایی وقت گذرانی کند و این شروع ماجراست…
دیدگاه‌ های روانکاوانه و ظریف سلینجر در ناتور دشت و زبان کوچه بازاری که هولدن  برای بیان حالات روحی و توصیف محیط زندگیش استفاده می کند بسیار مناسب است. مثلا: “مشخصه یک مرد نابالغ این است که میل دارد به دلیلی باشرافت بمیرد و مشخصه یک مرد بالغ این است که میل دارد به دلیلی با تواضع زندگی کند”.
ناتور دشت چارچوبی روایی، ساختار تک‌ پرده‌ ای، سبک محاوره‌ ای و انتقاد اجتماعی دارد. تمام رخداد های داستان از طریق دیالوگ شخصیت‌ ها به ما انتقال می‌یابد. از نظر نوع روایت، روایت سلینجر دایره دایره است. بر فرض وقتی دارد صحبت می‌کند لابه‌لای حرفهایش حرف پدرش پیش می‌آید. اینجا شروع می‌کند از پدرش گفتن و یک دایره اتفاق می‌افتد.
شخصیت هولدن کالفیلد به همین دلایل جز معدود شخصیت های دنیای ادبیات است که علاوه بر جذاب بودن، واقعا توانسته از کتاب بیرون بیاید و با خواننده زندگی کند. به نظر دیوید لویتان نویسنده وال استریت ژورنال: “ما فکر می کنیم که نسل جوان می خواهد با نویسنده ها در فیس بوک و توییتر در ارتباط باشد. اما این صحیح نیست. اگر قصه به اندازه کافی حقیقی باشد. اگر به اندازه کافی منطبق بر واقعیت باشد. نویسنده به سادگی محو می شود. و اینگونه شخصیت ها به سادگی حیات می یابند و باعث می شوند ادبیات جان بگیرد”.

قاتل جان لنون : همه اش تقصیر ناتور دشت بود !

بعد از جنگ ِ جهانی دوم ٬هیچ نویسنده ای به شهرت جروم دیوید سلینجر نرسیده است. او شهرتش را بیشتر به شخصیت هولدن کالفیلد در ناتور دشت مدیون است. او یکی از جنجال برانگیز ترین نویسنده های قرن حاضر است و آنهایی که اثارش را درک نمی کردند به مخالفت با او برمی خاستند. هیچ نویسنده ای از دهه ی ۱۹۲۰ به بعد ـ یعنی دوران فیتس جرالد و همینگ وی ـ همانند او نتوانست اذهان عمومی و منتقدین را چنین تحریک کند. همچنین تاثیر عمیق این کتاب بر جامعه آن روز آمریکا نیز شگفت انگیز است. که فقط اشاره به یکی دوتای آن ها می تواند نمایانگر عمق تاثیر گذاری آن باشد. از آن میان می توان به علاقه شدید «مارک دیوید چپمن»، قاتل موسیقی دان و خواننده بزرگ گروه بیتلز، یعنی جان لنون اشاره کرد. چپمن بارها ادعا کرده که ایده اصلی ترور جان لنون پس از خواندن ناتور دشت از ذهنش عبور کرده است. همچنین هولدن کالفیلد دومین شخصیت محبوب رمان ها در دنیاست.

دانلود کتاب صوتی ناتور دشت

کتاب ناتور دشت (یا ناطور دشت) قصه پسر نوجوان هفده ساله ای است به اسم هولدن کالفیلد. این نوجوان آمریکایی که در یک مرکز درمانی بستری است، قصد دارد ماجراهایی که او را تا اینجا کشانده برای کسی تعریف کند و شروع می کند…

دانلود

نظرات بسته شده است.