پادکست ضبط کنید(قسمت اول)

575

پادکست ها دنیای عجیب و گاهی پیچیده‌ای دارند. فروغ فرخزاد زمانی که در شعرش می‌گفت: تنها صداست که می‌ماند. احتمالا خبر نداشت که طی چند سال آینده صدا، تا این حد برای ما مهم می‌شود و اینچنین برای شنیدن صدای پادکست یا موسیقی که دوستش داریم صف می‌بندیم.

هر چند که داشتن پادکست خوب، لزوما ارتباطی به داشتن صدای خوب ندارد. شما می‌توانید با بدترین صدای تاریخ و در کنار بزرگراه کردستان یک پادکست خوب و با کیفیت ضبط کنید. می پرسید چگونه؟ در این مقاله‌ی نوار می‌خواهیم پاسخی به این سوال بدهیم.

۱)آماده باشید‌.

ضبط کردن یک پادکست یا انجام دادن هر کار دیگری نیاز به آمادگی روانی کافی دارد. راستش را بخواهید تولید پادکست خیلی بیشتر از هر کار دیگری این آمادگی را لازم دارد. ممکن است در میانه‌ی راه احساس پوچی و بی‌ارزشی کنید. گاهی از مخاطبان بازخورد مناسب نمی‌گیرید و گاهی به این نتیجه می‌رسید که از ابتدا موضوع اشتباهی را انتخاب کرده‌اید. اگر آمادگی و اراده‌ی لازم را نداشته باشید، همه‌ی اینها باعث می‌شود که بی‌خیال پادکست شوید و سراغ کار دیگری بروید. پس اگر فکر می‌کنید که از آن دسته از آدم‌هایی هستید که نمی‌توانید مدت زمان مشخصی را با اراده‌ای راسخ به چیزی اختصاص دهید، همین اول مسیر باید بدانید که شکست می‌خورید.

پادکست ضبط کنید(قسمت اول)

۲)از کم شروع کنید.

دنیا پر است از کسانی که فکر کرده‌اند برای کاری ساخته شده‌اند اما بعد از شروع آن کار به این نتیجه رسیده‌اند که علاقه‌ی واقعی‌شان چیز دیگری بوده است. اگر اولین بار است که می‌خواهید پادکست ضبط کنید، لازم نیست که بهترین و گران‌ترین تجهیزات بازار را تهیه کنید. هم برای اینکه هنوز تازه‌کارید و ممکن است تجهیزات را به درستی نشناسید و هم برای اینکه ممکن است به هر دلیلی برنامه‌ی پادکست آن طور که می‌خواستید پیش نرود. آن وقت شما می‌مانید و کوهی از تجهیزات بدون استفاده. می‌توانیم تعداد زیادی پادکست موفق معرفی کنیم  که اپیزودهای اولشان را تنها با یک گوشی موبایل ضبط کرده‌اند و حتی در همان گوشی آن را ادیت کرده اند و بعد از گرفتن ایرادات اولیه از تجهیزات بهتر استفاده کرده‌اند. پس از کم شروع کنید و به مرور تجهیزاتتان را قوی‌تر کنید.

۳)مطالعه کنید.

انتخاب تم و موضوع کلی، مهم‌ترین کاری‌ست که باید برای تولید یک پادکست انجام دهید. اگر پادکستتان به اندازه‌ی کافی نو نباشد هیچ کس به گوش دادنش فکر نمی‌کند. برای تولید پادکستتان باید روی موضوعی که انتخاب می‌کنید تسلط کامل داشته باشید و این تسلط به دست نمی‌آید مگر با مطالعه کردن. دنیای داستان‌ها، مجلات، رمان‌ها و کتاب‌های تاریخی را زیر و رو کنید. باید کاری که کنید که اگر مثلا موضوع پادکست شما درباره‌ی چرنوبیل است، به اندازه‌ی یک فوق لیسانس فیزیک اتمی حرف برای گفتن داشته باشید.

پادکست ضبط کنید(قسمت اول)

۴)مخاطبتان را بشناسید.

شاید بهترین سوالی که باید پیش از تهیه‌ی پادکست از خودتان بپرسید این است که پادکست شما را چه کسی می‌خواهد گوش کند؟ مخاطبانتان از چه گروهی از جامعه هستند و چه رده‌ی سنی دارند؟ اگر پادکستی نوجوان پسند تولید کنید نمی‌توانید توجه گروه بزرگسال را به خودتان جلب کنید و همچنین اگر لحنتان زیاد از حد تخصصی باشد، ممکن است حوصله‌ی گروه زیادی سر برود. در دو مرحله باید مخاطبانتان را بشناسید. یک بار پیش از تهیه‌ی پادکست باید روی کاغذ بنویسید که انتظار دارید مخاطبان شما چه گروهی باشند و یک بار هم بعد از تهیه و انتشار پادکست باید بررسی کنید که آیا انتظار شما برآورده شده است و مخاطبان همان گروه پیش بینی شده بوده‌اند یا خیر.

۵) بهتر شوید.

برای تولید یک پادکست خوب، باید هر لحظه آمادگی بهتر شدن را داشته باشید. سکون برای یک تولید کننده‌ی پادکست خطرناک است. در دنیای امروز، هر روز شاهد تولید صدها پادکست جدید هستیم. شما به عنوان یک تولید کننده چاره‌ای ندارید جز اینکه روز به روز برای بهتر شدن تلاش کنید و در دنیای پادکسترها رقابت کنید. از تغییر کردن نترسید. شکست خوردن خیلی بهتر از هیچ کاری نکردن است. منعطف باشید و خستگی را فراموش کنید. هر لحظه آمادگی این را داشته باشید که بفهمید اشتباه کرده‌اید و سعی کنید تا برطرفش کنید.

۶) خوب حرف بزنید.

درست است که با هر صدایی می‌توان پادکست مناسب تولید کرد اما فراموش نکنید که لحن و صدای شما باید برای شنونده، قابل درک باشد. سعی کنید حروف را درست تلفظ کنید. قبل از ضبط پادکست از درست بودن تلفظ کلمات مطمئن شوید. مصنوعی صحبت نکنید. راحت باشید. مراقب فاصله‌تان تا میکروفون باشید و در آن فوت نکنید. بعضی از حروف فارسی هستند که همزمان با بیانشان، حجم زیادی هوا از دهانمان خارج می‌شود و صدای خوش آیندی در فایل ضبط شده ندارند. مانند حروف پ و ت. برای گرفتن این حجم اضافی صدا وسایلی طراحی شده است اما اغلب گرانند. شما به سادگی می‌توانید بایک جوراب زنانه که روی یک حلقه کشیده شده و جلوی میکروفونتان قرار می‌گیرد، از ضبط شدن این حجم اضافی صدا جلوگیری کنید و فایل با کیفیتی داشته باشید.

پادکست ضبط کنید(قسمت اول)

۷)تدوین به دادتان می‌رسد.

از معجزه‌ی ادیت کردن و تدوین فایل صوتی استفاده کنید. بعضی‌ها هستند که پادکست صوتی را یک بار ضبط می‌کنند و با رسیدن به هر اشتباه دوباره از اول شروع می کنند. برخی هم هستند که وقتی اشتباهی می‌کنند همان اشتباه را همان جا اصلاح می‌کنند و دوباره تکرار می‌کنند. برای گروه دوم تدوین وسیله‌ای‌ست که با کمک آن، اشتباهات بیانی‌شان را اصلاح می‌کنند و برای گروه اول، تدوین وسیله‌ای‌ست برای افزودن موسیقی پس زمینه و کم و زیاد کردن حجم صداها. چه از گروه اول باشید چه گروه دوم، تدوین به دادتان می‌رسد.

۸)منتشر کنید.

امروز برای انتشار پادکست‌ها پلتفرم‌های زیادی هستند که با روی خوش پادکستتان را می‌پذیرند. سعی کنید پادکستتان را در تمامی این پلتفرم‌ها منتشر کنید. از قابلیت وقدرت شبکه‌های مجازی هم غافل نشوید. برخی از تولید کنندگان، پادکستشان را در یک سایت اختصاصی هم منتشر می‌کنند. بعد از انتشار چند اپیزود اول، شما هم می‌توانید به این کار فکر کنید.

۹) لذت ببرید.

این آخرین اصل، مهم‌ترین اصل است. مخاطبتان باید علاقه‌ی شما را به موضوع پادکست حس کند. با علاقه و اشتراک هر اپیزود را تولید کنید. بگذارید تا شور و اشتیاقتان به مخاطب منتقل شود. خودتان از کارتان لذت ببرید تا شنونده هم از شنیدن صدای شما، لذت ببرد. تا اینجا درباره‌ی اصول کلی ضبط پادکست صحبت کردیم. در قسمت‌های بعدی راهبردهای عملی تری را برای ضبط پادکست توضیح می‌دهیم.

نظرات بسته شده است.