همه چیز درباره‌ رمان غرور و تعصب

0 2,746

کتاب غرور و تعصب یک عاشقانه‌ی کلاسیک

غرور و تعصب رمانی معروف و نام‌ آشنا در ادبیات کلاسیک است که توسط جین آستن نویسنده‌ی انگلیسی نوشته شده است. جین آستن نویسنده شهیر انگلیسی، در سن ۲۱ سالگی این کتاب را نوشت و پس از گذشت هفده سال یعنی در سال ۱۸۱۳ موفق شد تا کتابش را منتشر کند.
به باور بسیاری از افراد این رمان برجسته‌ترین اثر آستین بوده که تا به ‌حال اقتباس‌های ادبی و سینمایی زیادی از آن صورت گرفته است.

تا به امروزه، کتاب غرور و تعصب همواره در لیست پرطرفدارترین کتاب‌ها در سراسر جهان بوده است. در این مقاله با نوار همراه باشید تا به  طور مفصل؛ به توصیف و بررسی  رمان غرور و تعصب بپردازیم.

همه چیز درباره رمان عاشقانه‌ی کلاسیک غرور و تعصب

خلاصه کتاب غرور و تعصب

موضوع داستان، روایت خانواده آقا و خانم بِنِت است که پنج فرزند دارند که از لحاظ شخصیتی با یکدیگر متفاوت هستند. خانواده بنت صاحب پنج دختر هستند که به ترتیب عبارت‌اند از جین، الیزابت، مری، لیدیا و کیتی.

الیزابت، دختری که زیبایی‌اش در چشمان هوشمند و سرزنده‌اش نمایان است و از کلیشه‌های جامعه آن روزگار متمایز است، قهرمان داستان اصلی داستان جین آستن است.

وقتی خانم بنت از آمدن جوانی پولدار به نام آقای بینگلی به شهرشان باخبر می‌شود، همسرش را راضی می‌کند تا به دیدار او برود و بدین ترتیب خانواده بنت در مهمانی رقصی که به مناسبت ورود بینگلی در شهر برگزارشده، دعوت می‌شوند.  در این مهمانی بینگلی به جین دل می‌بازد و موجبات امیدواری خانم بنت را فراهم می‌کند.

از طرف دیگر دوست آقای بینگلی، آقای دارسی، ثروتش دوبرابر بیش از اوست، با الیزابت آشنا می‌شود اما غرور و فاصله طبقاتی میانشان مانع از آن می‌گردد که به او دل ببازد.
خواهر بینگلی چند روز بعد، جین را به مهمانی شام در عمارتشان دعوت می‌کند، اما جین در میانه راه در باران گیرکرده و بیمار می‌شود، به حدی که چند روزی را در خانه‌ی بینگلی‌ها استراحت می‌کند تا قوای خود را بازیابد و…

همه چیز درباره رمان غرور و تعصب

همه چیز درباره رمان عاشقانه‌ی کلاسیک غرور و تعصب

کتاب غرور و تعصب روایت چند داستان عاشقانه‌ی به‌هم‌پیوسته است که در لیست محبوب‌ترین رمان‌های انگلیسی زبان تمام دوران قرار دارد.

غرور و تعصب از نظر عموم مردم قابل قبول بود و در طول زمان به یکی از بهترین رمان‌ها در ادبیات جهان تبدیل شد. این رمان به عنوان شهرت آستین به عنوان نویسنده به شمار می‌رفت. در حالی که بعضی از منتقدان نظر بر این داشتند که کتاب فاقد واقع‌گرایی است، برخی دیگر از گفتمان فمینیسمی رمان در مورد تحصیلات و وابستگی مالی زنان استقبال می‌کنند.

گرچه غرور و تعصب از عدم وجود زمینه تاریخی مورد انتقاد قرار گرفته است، وجود شخصیت‌های آن در یک حباب اجتماعی که به ندرت از وقایع فراتر از آن نفوذ می‌کند، تصویری دقیق از جهان اجتماعی محصور شده‌ای است که نویسنده در آن می‌زیست.

غرور و تعصب داستانی درباره‌ی عشق، تربیت خانوادگی، عرف‌های اجتماعی، ازدواج، ثروت و زنانگی است. داستانی که حتی پس از گذشت قرن‌ها، تکراری نمی‌شود.

سبک رمان، فوق‌العاده کهنه و به شیوه‌ای انگلیسی نوشته شده که متفاوت از روش رایج در قرن بیستم است ولی جمله‌هایش متعادل و متقارن، روشن، دقیق، ساده و در عین حال پالایش یافته و پرنشاط است. ایجاز نویسنده در نقاشی صحنه ها و خودداری از آن در جاهایی که احتمال صحنه پردازی می‌رود، خود دلیل بر مهارت جین آستن در رمان نویسی است.

جین آستن؛ کلاسیک‌نویس جوان

همه چیز درباره رمان عاشقانه‌ی کلاسیک غرور و تعصب
جین آستن

جین آستن (Jane Austen)(1817-1775)، نویسنده‌ قرن 18 و 19 انگلستان و خالق رمان بی‌نظیر غرور و تعصب است.

جین آستن چهار رمان عقل و احساس که با نام حس و حساسیت نیز در ایران شناخته می‌شود (سال ۱۸۱۱)، غرور و تعصب (سال ۱۸۱۳)، منسفیلد پارک (سال ۱۸۱۴) و اِما (سال ۱۸۱۶) را در زمان حیات خودش به ثبت رساند.

از نظر منتقدان، جین آستن هم طنز قدرتمندی داشت و هم اخلاق و روحیات آدم‌ها را خوب می‌شناخت. این دو وجه در نوشته های او نیز متجلی است. او غالبا زنان نویسنده‌ی هم دوره خودش را به خاطر سبک دراماتیک و خسته‌کننده‌ی قصه‌های عاشقانه در رمان‌هایشان دست می‌انداخت.

آثاراو را به عنوان آثار مهم ادبیات کلاسیک می‌شناسند. در تمام آثار آستن رنگ و بوی عدالت‌طلبی برای بانوان احساس می شود.

سبک نویسندگی جین آستن

آستین از سبک گفتمان آزاد در آثارش بهره جسته است. با وجود اینکه او در قرن 18 انگلستان زندگی ‌می‌کرد و سبک رمانتیسیسم سبکی بارز و پرطرفدار بود اما او از نویسندگان سنت‌شکن زمانه خود بود. آثار او چندان با ویژگی‌های ادبیات رمانتیک جور درنمی‌آیند. محور آثار جین آستن عشق همراه با زندگی در طبقات متوسط جامعه است.

او معمولا عشقی نه ‌چندان آتشین را به تصویر می‌کشید؛ عشقی که تفاوت‌های اساسی با عشق در داستان‌های رمانتیک دارد. از طرفی، ویژگی مهمی که آثار جین آستین را از آثار هم دوره خود جدا می‌کند، طنز کلام اوست.
جین علاقه زیادی به خلق طنز کلامی و گاه طنز موقعیت در داستان‌هایش دارد. این ویژگی قلم او، سنت‌شکنی دیگری بود.

رمان غرور و تعصب ؛ اثری ماندگار

همه چیز درباره رمان عاشقانه‌ی کلاسیک غرور و تعصب
تصویری از فیلم غرور و تعصب برگرفته از همین کتاب

تاکنون چند اقتباس سینمایی از رمان غرور و تعصب انجام شده است. اولین فیلم غرور و تعصب در سال ۱۹۴۰ به کارگردانی  رابرت زی. لنرد ساخته شد اما فیلم دیگری که در سال 2005 به کارگردانی  جو رایت در ایالات متحده منتشر شد، همانند کتابش مخاطبان بسیاری داشت.

این اثر سینمایی کلاسیک، جزء بهترین فیلم‌های ژانر درام طی سال‌های اخیر به شمار می‌رود. کایرا نایتلی، بازیگر نقش الیزابت توانست برای بازی در این نقش، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شود.

در این رمان، عشق به معنای کاملا زمینی خود رسیده است. آستین عشق را مفهومی می‌داند که در روندی اجتماعی به‌وجود می‌آید و به انجام می‌رسد، و گاه سرنوشت شومی در انتظار آن است. شاید بتوان گفت که در رمان او عشق یک ارتباط مفید اجتماعی است.

کتاب صوتی غرور و تعصب

این اثر ماندگار، بسیار خواندنی، شنیدنی و ماندنی است.

شما می‌توانید کتاب صوتی غرور و تعصب را با صدای گیرای سارا فیض از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت کنید.

 

  • اگر به رمان‌های عاشقانه‌ی  کلاسیک علاقه‌مندید؛ پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی زیر را در وبلاگ نوار مطالعه کنید:

رمان ‌های عاشقانه کلاسیک ؛ تاریخچه و معرفی بهترین آن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.