نگاهی به یک عاشقانه‌ی آرام

0 341

رمان‌های زیادی در ستایش عشق نوشته‌ شده‌اند تا جایی که عشق به یکی از کلیشه‌ای‌ترین موضوعات در ادبیات داستانی تبدیل شده‌است. نادر ابراهیمی در کتاب صوتی یک عاشقانه‌ی آرام ، از عشقِ کلیشه‌ای داستان‌های عاشقانه حرفی نمی‌زند؛ بلکه با نثری خاص تعریفِ تازه‌ای از عشق را ارائه می‌دهد و داستانی روایت می‌کند که در عین رویایی و عاشقانه بودن کاملا ملموس و باور پذیر است. اما چطور می‌شود با همه سختی‌های روزمره ی زندگی عاشق بود و عاشق ماند..؟

کتاب صوتی یک عاشقانه‌ی آرام ، داستانِ گیله مردی معلم و پر شور است که به یادِ عسل‌هایِ ناب دوران کودکی‌، به دامنه‌های ساوالان رفته و در انبوهی از گل‌ها، عسل، بانویِ آذری‌ را می‌بیند. با دیدن او دوباره طعمِ خوشِ عسل‌های ناب را می‌چشد. همان نگاه، برای شروعِ عاشقانه‌ای آرام و گفتگوهایی فیلسوفانه‌ در تمام سال های عمرشان کافی‌ست. آن‌ها در کتاب صوتی یک عاشقانه‌ی آرام از هر بها‌‌نه‌ای، هر چند کوچک، برای شادی زندگی‌شان بهره می‌برند. قدرِ لحظات عاشقانه و آرامشان را می‌دانند و در عین حال، از هیچ تلاشی برای بهتر کردن آن دریغ نمی‌کنند. هفته را از روزی که دوست دارند آغاز می‌کنند و با اینکه گذشته‌شان را از یاد نبرده‌اند با نگاهی رو به جلو قدم‌های استواری برمی‌دارند.

یک عاشقانه‌ی آرام برای عاشق ماندن

نادر ابراهیمی در کتاب یک عاشقانه‌ی آرام ، از سختی‌های زندگی و سیاهی‌های روزگار می‌گوید و از عاشق ماندن در همین سختی‌ها با ساده‌ترین بهانه‌‌ها. عشق را حادثه‌ای غریب، سخت و ناملموس تلقی نمی‌کند بلکه جلوه‌های عشق را در لبخندی ساده، در بویِ گل‌های دامنه‌ی کوه و در شیرینی عسل جستجو می‌کند.

زندگینامه‌ی نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار و فیلمساز ایرانی در سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد. ابراهیمی که از دوران نوجوانی اهل نوشتن بود، در تمام ۷۲ سال زندگی خود دست از تلاش و کوشش برنداشت به گونه‌ای که از او ده‌‌ها کتاب در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال به یادگار باقی مانده‌است. ابراهیمی در رمان‌‌هایش از زندگی واقعی خود و انسان‌های اطرافش الهام گرفته است. او در کتاب صوتی یک عاشقانه‌ی آرام نکاتِ ساده و ظریفِ زندگی عاشقانه‌ی خود و همسرش فرزانه منصوری را در قالب گیله مردی معلم و شاعر مسلک و عسل بانویی آذری بیان کرده است. نادر ابراهیمی در ابتدای کتاب در یادداشتی کوتاه کتاب را به همسرش تقدیم کرده‌است:

«به همسرم فرزانه، كه با مِهر بي‌حدم به او، تنها كسي بوده‌ام كه پيوسته عذابش داده‌ام.

و افسوس كه نمي‌توان بازگشت و از نو ساخت؛ اما دست كم، به آنها كه در آغاز راهند می‌توان يادگار كوچكي داد؛ شايد به كارشان بيايد.»

کمال تبریزی و نادر ابراهیمی

«از نادر ابراهیمی یاد گرفتم که ساحت هنر و هنرمند، یافتن باطن و خلوت و پنهان است در بستر ظاهر و خلوت و آشکار. یاد گرفتم آنچه به چشم می‌آید مرا نفریبد! و همیشه به دنبال رازهای پنهان جستجو کنم. این سرمایه‌ی عظیمی بود که استاد بی هیچ چشم‌ داشتی در کف من نهاد. از او یاد گرفتم که اخلاق در کار به اندازه خودِ کار اهمیت دارد. فروتنی و اعتماد به نفس، در کار هنرمند، هم ارزِ هم‌اند و تجربه شکست و پذیرفتن آن به اندازه شادی ناشی از پیروزی، هنر را صیقل می‌دهد»

احمدرضا احمدی و نادر ابراهیمی

«او از نخستین کسانی بود که در قلمرو ادبیات کودکان طبع آزمایی کرد. این قلمرو مدعیانی داشت که خالق بودند و فقط آماده بودند هر خلقی را به زیر چتر خویش درآورند و مطیع افکار ورشکسته سیاسی خویش کنند. اما نادر همه عمرش را به طغیان گذرانده بود. او تسلیم این مدعیان نشد و به جنگ این مدعیان رفت. او پس از هر مصاف لباس رزم تازه ای بر تن می‌کرد و آماده مصاف دیگری می‌شد.»

بخش‌هایی از کتاب یک عاشقانه‌ی آرام

«يك بار، يك بار، و فقط يك بار مي‌توان عاشق شد. عاشق زن، عاشق مرد، عاشق انديشه، عاشق وطن، عاشق خدا، عاشق عشق…. يك بار، فقط يك بار. بار دوم ديگر خبري از جنس اصل نيست.»

«وقتی زندگی مان را به یک حفره ی سیاه بسیار گود تبدیل کردیم نباید انتظار داشته باشیم که در ته این حفره، عشق، مشغول پایکوبی و شادمانی باشد.»

گفتم: عشق، نمی‌دانم چیست. بی‌تجربه‌ام. تازه‌کارم. نمی‌دانم اینطور خواستن، اسمش عشق است یا چیز دیگر. فقط، سخت می‌خواهمش.
– سخت خواستن، می‌تواند عشق باشد.
– گفته‌اند: «به شرط آنکه سخت بماند و نرم.»

«مگذار كه عشق به عادت دوست داشتن تبديل شود .

مگذار كه حتي آب دادن گلهاي باغچه به عادت آب دادن گل هاي باغچه تبديل شود!

عشق به دوست داشتن و سخت دوست داشتن ديگري نيست. پيوسته نو كردن خواستني‌ست كه خود پيوسته خواهان نو شدن است و دگرگون شدن.»

دیگر فعالیت‌های نادر ابراهیمی

شهرت نادر ابراهیمی، بیشتر به خاطر کتاب های “یک عاشقانه آرام” ، “چهل نامه کوتاه به همسرم”، “بار دیگر شهری که دوست می داشتم”، “آتش بدون دود” و .. است. جالب است بدانید نادر ابراهیمی علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه (بزرگسال و کودک)، در زمینه‌های فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت داشته است.

با گوش دادن به کتاب صوتی یک عاشقانه‌ی آرام، می توانیم عشق از دست رفته را به زندگی‌مان برقردانیم. این کتاب تنها درباره‌ی عشق زمینی نیست بلکه به ما کمک می‌کند تا عشق را در تمام لحظات زندگیمان پیدا کنیم. گویندگی خوب پیام دهکردی این کتاب صوتی را شنیدنی‌تر هم کرده‌است.

کتاب صوتی “یک عاشقانه آرام”، توسط موسسه نوین کتاب گویا تولید شده است. این کتاب را می توانید با صدای پیام دهکردی، از سایت نوار، دانلود و به آن گوش کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.