ادبیات کلاسیک جهان برای نوجوانان

0 1,954

چندخطی درباره‌ی رمان کلاسیک نوجوانان

رمان های کلاسیک نوجوانان همانند سایر آثار کلاسیک آثاری هستند که از آزمون زمان، سربلند بیرون آمده و جاودانه شده‌اند و به سبب درون‌مایه‌ی انسانی و فراگیر بودن جنبه‌ی ادبی و دارا بودن ارزش هنری، همواره تازگی خود را حفظ و با کودکان و نوجوانان نسل‌های سرزمین‌های گوناگون ارتباط برقرار کرده‌اند.

نوجوانان در سنینی زندگی می‌کنند که از دوران کودکی خارج شده و به بزرگسالی چشم دوخته‌اند.
آینده‌ای که نمی‌دانند چگونه است و دوست دارند آن را بشناسند و با دیدی کامل و آگاهانه وارد آن دنیا شوند تا بتوانند آرزوهای خود را تحقق بخشند.
به همین دلیل اگر سرمشقی مناسب از زندگی به آن‌ها داده شود قطعا بر شخصیتشان تاثیر می‌گذارد و راه را از چاه خواهند شناخت.

رمان کلاسیک نوجوان با موضوعات متنوع و آموزنده به عنوان یک سرمشق خوب، در تحقق بخشیدن آرزوهای نوجوانان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

در این مقاله از نوار قصد داریم تا ۱۰ رمان برتر کلاسیک جهان برای نوجوانان را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

1- کتاب صوتی بینوایان؛ اثر جاودان ویکتور هوگو

پوستر اختصاصی نوار برای کتاب صوتی بینوایان با کیفیت بالا

کتاب صوتی بینوایان  اثری بی‌نظیر و جاودانه از ویکتور هوگو است که در سال 1862 منتشر شد.

این کتاب، به روایت قهرمانی‌های ژان والژان، مرارت‌های کوزت و شرارت‌های خانواده تناردیه_ در بستری از حوادث اجتماعی و سیاسی _ در قرن نوزدهم می‌پردازد.

دوران محکومیت 19 ساله ژان والژان (شخصیت اصلی داستان)، که به دلیل سرقت تنها یک قرص نان و البته چندین بار اقدام به فرار افزایش یافته بود، سرانجام به پایان می رسد و او از زندان آزاد می شود.

والژان پس از آزادی به دنبال غذا و سرپناه این در و آن در می‌زند اما هر بار، وقتی مردم متوجه می‌شوند مدتی در زندان بوده به او پشت می‌کنند تا این که با اسقف مهربانی آشنا می‌شود.

اسقف به او جا و غذا می‌دهد اما والژان ظروف نقره‌ای‌اش را می‌دزد و در نهایت به جرم دزدی دوباره دستگیر می‌شود اما اسقف می‌گوید خودش آن‌ها را به والژان هدیه داده است و او را نجات می دهد.

این رمان کلاسیک با بررسی ماهیت قانون و بخشش، تاریخ فرانسه، معماری و طراحی شهریِ پاریس، سیاست‌ها، فلسفه‌ی اخلاق، ضداخلاقیات، قضاوت‌ها، مذهب، نوع و ماهیت عشق را برای نوجوانان شرح می‌دهد.

2- کتاب صوتی کنت مونت کریستو؛ مبارزه به سوی رهایی

پوستر اختصاصی نوار برای کتاب صوتی کنت مونت کریستو با کیفیت بالا

کتاب صوتی کنت مونت کریستو از پرحادثه‌ترین داستان‌های الکساندر دوما است که در سال 1844 نوشته و در سال 1845 منتشر شده است.

موضوع اصلی این کتاب، نشان دادن رویارویی انتقام و بخشش و از سویی قدرت و ضعف است. زمان روایت این داستان به زمان سلطنت ناپلئون بازمی‌گردد، درواقع داستان از سال 1815 آغاز شده و در نهایت در سال 1844 پایان می‌یابد.

دوما، از پر آوازه‌ترین نویسندگان قرن 19 فرانسه است که به خاطر رمان‌های ماجراجویانه و تاریخی‌اش مانند سه تفنگدار و کنت مونت کریستو به شهرتی به سزا دست پیدا کرد.

از  این رمان کلاسیک نوجوانان بارها اقتباس سینمایی نیز شده است.

3- کتاب صوتی شاهزاده و گدا؛ شباهت در دنیای فقر و ثروت

پوستر کتاب صوتی شاهزاده و گدا

کتاب صوتی شاهزاده و گدا، نوشته‌ی مارک تواین نویسنده‌ی آمریکایی است. این کتاب تاریخی و جاودانه، برای اولین بار در سال 1881 میلادی به چاپ رسید.

موضوع داستان در مورد دو نوجوان به نام‌های تام  از یک خانواده فقیرو ادوارد یک شاهزاده است که به علت شباهتی که در چهره دارند؛ سرنوشت آن دو را در جایگاه دیگری می‌نشاند تا زندگی‌های متفاوت یکدیگر را تجربه کنند.

این رمان، نابرابری‌های طبقاتی و سیستم قضایی ناعادلانه انگلستان را در زمان خاندان تئودورها نشان می‌دهد.

مارک تواین، از زبانی طنزآلود و درعین‌حال تلخ و گزنده برای روایت داستان استفاده کرده است.

4- کتاب صوتی ماجراهای هاکلبری فین؛ قصه‌ی نوجوانی با جدال‌های درونیپوستر کتاب صوتی ماجراهای هاکلبری فین

کتاب صوتی هاکلبری فین، نوشته‌ی مارک تواین که به نوعی جلد دوم کتاب تام سایر است، داستان نوجوانی به نام هاک است که سعی دارد تا برده‌ای فراری را به رهایی از اسارت برساند.

هاکلبری فین، نوجوانی کم سواد و فقیر است که پدری الکلی دارد و زندگی سختش به او آموخته است که سیاهان انسان‌هایی فرومایه و درجه دو هستند.

محور داستان، همین تفکر اشتباه پست بودن سیاهان است. اما در نهایت هاک که در طول زندگی‌اش هیچ دوست واقعی نداشته، درمی‌یابد که نژاد و رنگ پوست نمی‌تواند سبب برتری و کمال افراد شود.

برای همین مردی سیاه پوست نزدیک‌ترین و بهترین دوست او شده و ماحصل این دوستی ماجراها و اتفاقات جذابی است که برای این دو شکل می‌گیرد.

این اثر کلاسیک جذاب، سرشار از اتفاقات خواندنی در طول داستان است و دغدغه‌های نوجوانی ماجراجو را نشان می‌دهد که در پی کشف حقیقت با درون خود در حال مبارزه است.

5- کتاب صوتی آلیس در سرزمین عجایب؛ سفری رویایی در زمان

پوستر کتاب صوتی آلیس در سرزمین عجایب

کتاب صوتی آلیس در سرزمین عجایب، نوشته‌ی لوئیس کارول است که در سال 1865 نوشته شده است.

ماجرای کتاب صوتی آلیس در سرزمین عجایب از این قرار است که دختری به نام آلیس به دنبال خرگوش سفیدی وارد سوراخی در زمین می‌شود و در آنجا با دنیای عجیب‌وغریبی روبرو می‌گردد.

مدت ها قبل از این که تکنولوژی لازم برای نقشه برداری از سرزمین عجایب مغز در اختیارمان باشد، کارول با آزمایش های فکری جذاب خود، مشغول انجام این کار بوده است.

این کتاب تخیلی بی‌نظیر در دسته‌ی رمان های کلاسیک نوجوانان قرار دارد که به ایده‌های زیادی می‌پردازد؛ این که آیا یک خویشتن پیوسته وجود دارد، و این که ما چگونه چیزهایی از گذشته را به خاطر می آوریم و درباره‌ی آینده فکر می‌کنیم.

 در این کتاب، غنای زیادی در ارتباط با دانسته‌های ما درباره‌ی ادراک و علوم شناختی وجود دارد.

تردیدی نیست که این داستان، باعث برانگیختگی حالت‌هایی در ذهن می‌شود که یادگیری را بهبود می‌بخشند.

کتاب صوتی آلیس در سرزمین عجایب شما را با ماجراها و اتفاقات عجیب ‌و غریب این دنیای شگفت‌انگیز همراه می‌کند.

6- کتاب صوتی دیوید کاپرفیلد؛ ردپایی از زندگی چارلز دیکنز

پوستر کتاب صوتی دیوید کاپرفیلد

کتاب صوتی دیوید کاپرفیلد، نوشته‌ی چارلز دیکنز نویسنده انگلیسی است. این کتاب برای اولین بار در سال 1850 منتشر شد. خود نویسنده این کتابش را از سایر کتاب‌هایش برتر می‌دانست.

چارلز دیکنز، دیوید کاپرفیلد را کودک مورد علاقه خود می‌نامد و منتقدان آن را زیباترین توصیف دیکنز از دوران کودکی می‌دانند. یکی از علل علاقه دیکنز به این رمان شاید این است که حوادث و وقایع این داستان متاثر از رخدادهای زندگی خود اوست.

در این کتاب تاثیرات کودک و حالات روحی او و عدم سازگاری‌اش با محیط‌ های تازه و در خویش فرو رفتن‌های دیوید به طرز ماهرانه‌ای توسط چارلز دیکنز شرح داده شده و به تصویر کشیده می‌شود.

تاثیر آثار دیکنز در ادبیات داستانی انگلیس چنان است که بزرگان و منتقدان ادبیات داستانی؛ انگلستان را از نظر فرهنگی به دوران قبل از دیکنز و بعد از آن تقسیم نموده‌اند.

7- کتاب صوتی فرانکشتاین؛ پرومته‌ی مدرن

پوستر کتاب صوتی فرانکشتاین

کتاب صوتی فرانکشتاین، نوشته‌ی مری شلی است که روایتی است تخیلی در رابطه با سرگذشت زندگی هیولایی ترسناک که به وسیله‌ی دانشمندی برجسته اما جاه طلب از اجزای بدن مردگان درست شده است.

فرانکشتاین، با تاثیری بسیار زیاد بر روی جامعه زمان خود سبب شد تا بعدها کلمه‌ی فرانکنشتاین به شکل سرواژه‌ای در فرهنگ لغات آورده شود.

در این رمان، خالق و مخلوق هر دو ذاتا یک هیولا هستند.

 هیولای ساخت دست فرانکنشتاین نخست هیچ اسمی ندارد، اما بعد از چندی با نام همان خالق خود شهرت می‌یابد. هیولایی نابودگر که حتی خالقش قادر به مهار او نیست.

فرانکشتاین، تاثیر چشمگیری بر روی ادبیات داستانی و فیلم‌های ژانر وحشت گذاشته است. این اثر داستانی جذاب و خواندنی در دسته‌ی رمان کلاسیک نوجوانان است.

8- کتاب صوتی سفر به مرکز زمین؛ سفری اکتشافی در ژانر علمی- تخیلی

پوستر کتاب صوتی سفر به مرکز زمین

کتاب صوتی سفر به مرکز زمین، نوشته‌ی ژول ورن، پدر ادبیات علمی تخیلی است.

موضوع داستان درباره پرفسوری به نام اوتو لیدان براک است که به مرکز زمین سفر می‌کند. ژول ورن پدر داستان‌های علمی تخیلی مدرن برای نوجونان است. او در داستان‌هایش تخیلات را با علم روز زمانه‌ی خود تلفیق می‌کند و قصه‌ای هیجان انگیز خلق می‌کند.

ژول ورن در کتاب صوتی سفر به مرکز زمین نیز از این سبک خود پیروی کرده و قوه هیجان و تخیل کودکان و نوجوانان را به فعالیت واداشته و سوالات مهمی را در ذهن کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند. این اثر یکی از محبوب‌ترین رمان های کلاسیک نوجوانان است.

9- کتاب صوتی موبی دیک؛ شاهکار کلاسیک آمریکا

پوستر کتاب صوتی موبی دیک

کتاب صوتی موبی دیک، نوشته‌ی هرمان ملویل است  که در سال 1851 منتشر شد. موبی دیک یکی از رمان های محبوب کلاسیک نوجوانان از نویسنده‌ای کم‌حرف و کم‌کار است.

موضوع کتاب، روایت مردی ماجراجو به نام اسماعیل است که در آرزوی شکار یک وال به سر می‌برد. ملوان اسماعیل می‌خواهد از والی که کشتی‌اش را نابود کرده انتقام بگیرد.

به گفته‌ی منتقدان، کتاب موبی دیک بهترین کتاب درباره‌ی دریاست و شاهکاری است که از نظر منتقدین با اولیس؛ شاهکار جیمز جویس برابری می‌کند.

رمان کلاسیک موبی دیک با نثری بسیار گیرا و جذاب است که نوجوانان علاقه‌مند به داستان‌های هیجان انگیز را سیراب می‌کند. آثار هرمان ملویل، درون‌مايه‌ي ماجراجویی دارند و همين باعث مي‌شود تا خواننده با نثر كلاسيك آن ارتباط برقرار كند و كتاب را تا انتها بخواند.

10- کتاب صوتی ازوپ؛ افسانه‌های به یادماندنی

پوستر کتاب صوتی ازوپ

کتاب صوتی ازوپ، نوشته‌ی ازوپ داستان‌نویس یونانی است. او فردی یونانی بود که با کراسوس هم دوره بود و در میانه‌ی سده شش پیش از میلاد زندگی می‌کرد.

گفته شده او بَرده‌ای بود که آزاد شد، اما به‌دست مردم دِلفی کشته شد. هیچ سند معتبری درباره‌ی ازوپ نیست و ابهام‌هایی را در زندگی او پدید آورده و موجب شده است پژوهشگران حتی به بودن او نیز شک کنند.

برخی از داستان‌های ازوپ عبارتند از: داستان خفاش، شیر و موش، كوه نالان، کلاغ و قو، خرچنگ كوچك و خرچنگ بزرگ، فیل‌ها و ماه، موش شهری و موش روستایی، شیر و گاو و… .

ازوپ، منبع مهم‌ترین آثار هنری و ادبی جهان نیز شد. بسیاری از امثال و حکمی که در زبان بسیاری از ملت‌ها رایج است، ریشه در داستان‌های ازوپ دارد.

  • شاید به خواندن این مطلب علاقه‌مند باشید.

چرا باید ادبیات کلاسیک بخوانیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.