کتاب صوتی “مزرعه حیوانات” اثر جورج اورول

0 39

“همه حیوانات با هم برابرند، اما برخی حیوانات از دیگران برابرترند”

کتاب “مزرعه حیوانات” – اثری از جورج اُوروِل – را می توان مشهورترین اثر ادبی قرن بیستم دانست که در ارتباط با دنیای سیاست نوشته شده است. داستان این رمان کوتاه درباره حیوانات یک مزرعه است که از زمان پیدایش، انسان ها مورد ظلم و ستم این گونه مغرور و تازه به دوران رسیده جانداران قرار داشته اند. حیوانات این مزرعه برای به دست آوردن حقوق خودشان و برپایی حکومتی خودساخته علیه صاحب مزرعه نقشه ای برای شورش می کشند و در نهایت موفق می شوند تا با بیرون انداختن او از ممالکش، مزرعه را به اختیار خود در آورند و حاکمیت آن را به دست گیرند. حیوانات حتی اسم مزرعه را نیز از “مزرعه اربابی” به “مزرعه حیوانات” تغییر می دهند تا هرگونه اثری از سلطه انسان ها بر این مزرعه از بین برود.
آن ها سپس دست به وضع قوانینی هفت گانه می زنند تا عدالت و مساوات را در جامعه خود به اجرا در آورند. با وجود اینکه از همان روز اول با برپایی این حکومت جدید، برخی چیزها کمی مشکوک به نظر می رسید، اما هیجان زدگی حیوانات از کنترل مزرعه و عدم دخالت انسان ها در اداره آن موجب می شود تا اتفاقات مشکوک نادیده گرفته شوند و حیوانات از وضع جدید زندگیشان لذت ببرند. با این حال، این اتفاقات مشکوک روز به روز بیشتر می شوند و به تدریج گروه خاصی از حیوانات حقوق بیشتری را نسبت به سایرین پیدا می کنند. این شرایط تا آنجا پیش می رود که بنیادی ترین قانون وضع شده حیوانات، “همه حیوانات با همدیگر برابرند”، جای خود را به “همه حیوانات با هم برابرند، اما برخی حیوانات از دیگران برابرترند” می دهد.
این کتاب بر اساس انقلاب روسیه و نحوه استفاده ژوزف استالین از قدرت نوشته شده است. در این داستان، نمادپردازی به طرز ماهرانه ای انجام شده است و هر یک از حیوانات نماد رهبران، احزاب سیاسی و یا اقشار درگیر در جنگ جهانی هستند. دو خوک که در دو مقطع به عنوان رهبر حیوانات مزرعه بودند، هر کدام نماد دو تن از افراد برجسته در حکومت سابق روسیه هستند.
شخصیت “ناپلئون” که یک خوک نر است را می توان نماد “استالین” دانست. در نسخه فرانسوی کتاب به جای نام “ناپلئون” از “سزار” استفاده شده است تا با “ناپلئون بناپارت” (رهبر بزرگ فرانسه) مشتبه نباشد و حساسیت زا نشود.
رقیب سیاسی “ناپلئون” (خوک) در این کتاب، خوک دیگری به نام “اسنوبال” می باشد که با توطئه های صورت گرفته به وسیله “ناپلئون” از دور خارج می گردد و به حیوانات گفته می شود که او دشمن حکومت است. “اسنوبال” اولین نسخه از قانون هفت گانه حیوانات را تنظیم کرده بود. پس از چندی، این قوانین به وسیله “ناپلئون” و نوکرانش دچار تغییراتی کوچک، اما اساسی شدند. برای مثال، قانون “هیچ حیوانی نباید الکل بنوشد” به صورت “هیچ حیوانی نباید به شدت الکل بنوشد” تغییر می کند. “اسنوبال” به وسیله حاکمان مزرعه سر به نیست می شود و از همین رو، این شخصیت را می توان نمادی از “لئون تروتسکی” دانست که از سوی حکومت روسیه به عنوان عاملی مخرب و علیه حکومت معرفی شد و در نهایت نیز ترور شد.
خوک هایی که توانایی خواندن و نوشتن دارند و می توانند سایر حیوانات را سازمان دهند، نمادی از روشن فکرهای بلشوییک هستند.
شخصیت “باکسر” و دیگر حیوانات مزرعه که شکایتی از وضع بد اداره مزرعه ندارند و به خدمت بی دریغ خود به حاکمان حکومت ادامه می دهند را می توان نماد طبقه کارگر دانست.
جورج اُوروِل در این داستان با استفاده از کمدی تاریک خود توانسته است تا به خوبی پیام نهان – ولی در عین حال آشکار – خود را به مخاطب بدهد. پیام کلی داستان این است که حرص انسان ها برای کسب قدرت و ثروت، به وجود آمدن جامعه ای عاری از هر گونه طبقه اجتماعی و فاصله طبقاتی را عملاً غیر ممکن می سازد، حتی اگر آن جامعه بر پایه ایده آل هایی عادلانه برپا شده باشد.

جورج اورول – (با نام واقعی اریک بلر) نویسنده انگلیسی – در سال ۱۹۰۳، در هندوستان به دنیا آمد، جایی که پدرش به عنوان یک مأمور دولتی در بنگال کار می کرد. او چند سال بعد به همراه خانواده اش به انگلستان بازگشت و در آنجا پرورش یافت. کودکی و نوجوانی اورول با فقر همراه بود. او در جامعه ای رشد کرد که طبقه اجتماعی در آن از اهمیت بالایی برخوردار بود و به فقرا با چشم بد نگاه می شد و تأثیر این امر را در آثار اورول به وضوح می توان مشاهده کرد. وی کتاب “مزرعه حیوانات” را در طول جنگ جهانی دوم نوشت و ۱۵ روز قبل از پایان جنگ (۱۷ آگوست سال ۱۹۴۵) منتشرش کرد. او همچنین کتاب های سیاسی مشهور دیگری را نیز نگاشته است که از جمله آن ها می توان به “۱۹۸۴” و “روزهای برمه” اشاره کرد.

مزرعه حیوانات در ایران با نام “قلعه حیوانات” نیز ترجمه شده و از محبوبیت بالایی در بین قشر کتاب دوست جامعه برخوردار است.

 

;کتاب صوتی مزرعه حیوانات توسط نوار در حال تولید می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.