کتاب صوتی زن زیادی اثر جلال آل احمد | اصل مطلب اینکه، نخوانی از کفت رفته..

0 75

جلال جان آل احمد، کتابی نوشته طنز با ادبیاتی مختص به زمان های قدیم. این کتاب مجموعه ای از داستان های کوتاه است  که هر یک روایتی  از زندگی زنان و مردان آن ایام و باورهای شان را بازگو میکند، باور هایی که با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی هنوز هم ردپایشان دربعضی از زندگی های امروز دیده میشود.
صفحه اول کتاب را که بخوانی، خودت را وسط حیاط یکی از همان خانه های قدیمی میابی؛

زن ها دور هم جمع می شوند و مراسم سمنو پزان می گیرند و در حاشیه ی مراسم، نقشه ی چیز خور کردن هووهایشان را می کشند. عمه قزی ها هم نسخه های علمی شان را برای درمان نازایی زن ها می پیچند و دخترها را صدا می زنند که کنار دیگ بیایند و بخت خود را آرزو کنند.
از همسر جدید نزهت الدوله حرف مي زنند و خلاصه از آن چند ساعت بیشترین استفاده را می کنند.
همین طور که صفحات کتاب را ورق بزنید و داستان های مختلف و جذاب آن را بخوانید به اتفاقات و شخصیت های جالبی بر میخورید که شما را به یاد خاطرات و حرف های پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها يتان می اندازد؛
مثلا اولین واکنش آقا معلم ها وقتی برای نخستین بار به آنها دفترچه بیمه دادند و  یا بالا گرفتن شایعات، وقتی که یک مرد سیاسی به مقام و شهرتی میرسد..
یااین که آن زمان دخترها آفتاب و مهتاب ندیده بودند و هر خواستگاری که برایشان می آمد، از قبل، قرار مدارهایش را با بزرگ تر دختر ميگذاشت.  تازه عروس ها هم زندگی شان را در دو تا اتاق تو در تو شروع ميکردند و با همه سختی و نداری همسرشان میساختند و با کلی محبت و عشق چراغ خانه هایشان را روشن نگه می داشتند..

البته همه این صحبت ها تنها اشاره ای به محتوای کتاب زن زیادی دارد و خواندن خود کتاب چیز ديگريست چرا که این کتاب دیدگاه جلال آل احمد درباره ی وضعيت اجتماعی زنان آن عصر میباشد، که آن را با قلمی طنز و خیلی ساده توصیف کرده است.القصه داستان زن زیادی هم از آن دسته داستان های خواندنی است که خواننده را به فضاهایی که ممکن است هرگز آن ها را تجربه نکرده باشد ببرد چرا که توصیف هایش آنقدر ملموس و محسوس است که در انتها آدم خود را یکی از شاهدان ماجرا هایش میابد..

اصل مطلب اینکه نخواندی از کفت رفته 🙂

 

 

کتاب صوتی “زن زیادی”  توسط کتاب صوتی نوار در حال تولید می باشد. این کتاب تا کنون توسط ناشران بسیاری از جمله خرم و مجید به چاپ رسیده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.