داشتن کتاب همان خوشبختی است

0 61

تئودور سوس گایزل، معروف به دکتر سوس نویسنده و تصویرگر مشهور آمریکایی است که جزو برترین نویسندگان کتاب‌های کودک در قرن بیستم محسوب می‌شود. او بیش از ۶۰ کتاب داستان کودک به انتشار رساند که مهمترین آنها: “گربهٔ کلاه به سر”، “یک ماهی دو ماهی ماهی قرمز ماهی آبی”، “تخم مرغ‌های سبز و گوشت” (۱۹۶۰)، “هورتون تخم می‌گذارد”، “هورتون صدایی می‌شنود” (۱۹۵۰) و “چطور گرینچ کریسمس را دزدید” (۱۹۵۷) می‌باشد. وی در سال ۱۹۹۱ درگذشت. در این مقاله از بسیاری از کتاب‌های دکتر سوس یاد شده‌است.

کتاب‌ها باعث میشوند تا خانواده لحظات خاصی را در کنار یکدیگر تجربه کنند

 لذت بلند کتاب خواندن بیشتر به خاطر حس توجه، صمیمیت و دوست داشته شدنی ست که هنگام به اشتراک گذاشتن یک کتاب  به کودک دست می‌دهد. کتاب خواندن به شما و فرزندتان کمک می‌کند تا یکدیگر را بشناسید، رابطه نزدیکتری ایجاد کنید و خنده و ایده‌هایتان را با هم به اشتراک بگذارید.

کتاب‌ها سنت‌های خانوادگی را به گنج تبدیل می‌کنند

 چه خواندن “تولدت مبارک” در روز تولد فرزندانتان به هنگام صبحانه، چه “اوه، به کجاها که نخواهی رفت” در پایان هر سال تحصیلی، چه ” چگونه گریج کریمس را دزدید” در شب کریسمس و چه آواز فرزندان در روز پدر برای پدرشان باشد، لذت مطالعه‌ی خانوادگی در کنار هم به کودکان کمک می‌کند تا میثاقی همیشگی با کتاب ها ببندند.

کتاب‌ها باعث فعال شدن و به کارگیری هر چه بیشتر تخیل می‌شوند

کودکان بازی کردن را دوست دارند. زبان و هنر دکتر سوس به آنها این فرصت را میدهد تا با کلمات و تصاویر بازی کنند، وارد دنیایی خیالی شوند و ایده‌های خلاقانه‌ی خود را به ظهور برسانند. کتاب‌ها نقطه‌ی آغاز تصور نتایجی خلاق هستند، خواندن کتاب‌هایی مثل “اگر من یک باغ وحش داشتم” یا “اگر من یک سیرک داشتم” و این که ببینید فرزندتان چگونه باغ وحش یا سیرک خودش را ساخته است. با ساختن شرایط فرضی و ادامه دادن به آن فرزند شما حل کردن مشکلات را می‌آموزد.

کتاب‌ها منجر به تجربیات جدید می‌شوند و به بچه ها کمک می‌کنند تا جهان اطرافشان را بهتر بشناسند

دکتر سوس همیشه کارهای جدید را امتحان میکرد و در کتاب‌های خلاقانه‌اش به خوانندگان کمک می‌کند تا دیدشان نسبت به جهان اطراف را گسترش دهند. به طور مثال کتاب‌هایی هستند که فرزند شما را تشویق می‌کند تا برای تجربه‌های جدید کمتر تردید کند یا اولین ماهیگیری خانوادگی شما را برنامه ریزی می‌کند، یا علاقه فرزند شما را به باغبانی افزایش می‌دهد، این لحظات اکتشافی و الهام بخش میتواند تاثیرات مادام العمری بر روی فرزندان شما داشته باشد.

داشتن کتاب همان خوشبختی است

کتاب‌ها مانند دری رو به موفقیت هستند

کودکانی که مدرسه را با دایره واژگان گسترده‌تری آغاز می‌کنند نسبت به دیگر دانش آموزان موفق‌تر هستند. کتاب‌های دکتر سوس، پر از قافیه و کلمات غیرمعمول است، که به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های اولیه که برای خواندن و نوشتن نیاز دارند را کسب کنند. خواندن یک شعر در کتابی مانند: “یک ماهی، دو ماهی، ماهی قرمز، ماهی آبی” ممکن است در نظر کودکان فقط یک سرگرمی باشد اما در حقیقت آگاهی آنها نسبت به واج های گوناگون افزایش می‌دهد. همچنین گفتگوی جالبی که شما و فرزندتان درباره تصاویر کتاب‌های دکتر سوس دارید در ساخت دانش ریشه ای و نگاه انتقادی او تاثیرگذار خواهد بود.

کتاب آگاهی ایجاد می‌کند و به فرزند شما کمک می‌کند تا با دید متفاوتی جهان را بنگرد

کتاب، کودکان را نسبت به مردم، شخصیت ها و نحوه تعامل با افراد آگاه می‌سازد، توضیح می‌دهد که شخصیت‌ها چگونه و در چه شرایطی شکل می‌گیرند، به آنها کمک می‌کند تا پیش از انجام هر عملی بی‌درنگ فکر کنند .اگر کودکان نسبت به تفاوت انسان‌ها درک پیدا کنند و از اهمیت توجه به یکدیگر آگاه شوند، قادر خواهند بود تا ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنند.

کتاب باعث شادی می‌شود و بچه‌ها از خواندن لذت می‌برند

 از دکتر سوس به این خاطر که  کتاب‌های خسته کننده را رنگی، جالب و تخیلی کرده است که باعث خنده و افزایش انگیزه خواننده می‌شود، ممنونیم. کتاب‌های بسیار سرگرم کننده دکتر سوس با سبک منحصر به فرد خودش بسیاری از نویسندگان و تصویرگران بزرگ را تحت تاثیر قرار داده تا آثاری خلق کنند که کودکان علاقمند به خواندن آنها باشند.

گاهی اوقات ما به اینکه چگونه ساده‌ترین چیزها زندگی ما را زیباتر و بهتر می‌کنند نمی‌اندیشیم. کتاب‌ها -به ویژه وقتی که آنها را با هم شریک می‌شویم- زندگی ما را بسیار فوق العاده می‌کنند. از همین امروز به همراه کودک خود از کتاب‌ها قدردانی کنید.

منبع : +

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.