کتاب صوتی چهل سالگی اثر ناهید طباطبایی | زن‌های چهل‌ساله دوباره عاشق می‌شوند

0 149

پرید. از خواب پرید و چشم‌هایش را که باز کرد، سقف را تار می‌دید. از پشت پرده‌ی نازک درخشانی از جنس اشک. پلک‌هایش را روی هم گذاشت و اجازه داد اشکش روی صورتش بسرند. رد اشک را حس می‌کرد. لرزش‌های اشک وقتی از روی چین‌های ریز پایین چشمش رد می‌شد و تغییر مسیرش وقتی به کنار بینی‌اش رسید. می‌خواست غمگین باشد، می‌خواست یاد پیری بیفتد که صدای ضعیف آهنگی را از دور شنید. «قطعه برایش آشنا بود، خیلی خیلی آشنا، چقدر شبیه بود. شبیه به چی؟ نمی‌دانست اما نت‌های آن مزه داشت، بو داشت و روی پوست احساس می‌شد». حالا می‌خواست «یک ضرب تا در خانه‌ی مامان زری، یعنی مادر بزرگش، بدود و کوبه‌ی در را بزند. چشمش که به شیشه‌های سبز، آبی و نارنجی کتیبه‌ی در می‌افتد، ترش و شیرینیِ آب‌نباتی آن‌ها را توی دهانش احساس کند و صدای پای مامان زری که می‌آید، آب دهانش را تند تند قورت بدهد.»

بلند شد. اشک‌هایش را پاک کرد و فکر کرد. «زن‌های چهل ساله بالاخره یک کار عجیب و غریبی ازشان سر می‌زند، برای این که ثابت کنند هنوز پیر نشده‌اند.» حالا می‌دانست چه کار می‌خواهد بکند. می‌خواست کتابی درباره‌ی عاشقی بنویسد. عاشقیِ زنی چهل ساله.

چیست؟

داستان بلندی از ناهید طباطبایی درباره‌ی عشق‌های زندگی، خانواده، موسیقی و چهل‌سالگی.

چرا بخوانم؟

چهل سالگی، کتاب لطیف و شاعرانه‌ای است. برای خواندن روایت زنانه‌ای از عاشقی در چهل سالگی، برای خواندن حسرت‌های زنی متاهل می‌توانید سراغ این کتاب بروید. توصیفات زیبای ناهید طباطبایی از حالات شخصیت اول داستان، شخصیت‌پردازی خوب افراد مختلف داستان، و اشاره‌هایی به وضع جامعه در سال‌های دهه‌ی هفتاد هم می‌تواند باعث شود شما سراغ چهل سالگی بروید. در ضمن کتاب را می‌توانید سه چهار ساعته تمام کنید.

ماجرایش چیست؟

آلاله زنی است در آستانه‌ی چهل سالگی. زنی که پیش از این ویلون‌سن می‌نواخته اما اکنون کارش را کنار گذاشته است. او کنار شوهرش فرهاد و دختر جوانش شقایق خوشبخت است اما حالا با آمدن هم‌کلاسی سابقش، هرمز، یاد گذشته می‌افتد. عاشقی‌های گذشته.

نویسنده‌اش کیست؟

ناهید طباطبایی، متولد سال ۱۳۳۷ در تهران است و فارغ‌التحصیل رشته‌ی ادبیات دراماتیک و نمایشنامه‌نویسی. آثارش به زبان‌های مختلفی (انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، بلغاری، ترکی و…) ترجمه شده است. کتاب «بانو و جوانی خویش» اولین کتاب اوست. او اکنون مدیر نشر دید است.

27

کی بخوانم؟

توصیفات چهل‌سالگی، توصیفات قشنگی است که از دید زنی چهل ساله روایت می‌شود. لازم است در فضای فکری چنین زنی که می‌خواهد کار عجیب و غریبی بکند قرار بگیرید تا بتوانید به خوبی از داستان استفاده کنید. پس بهتر است در محیطی که کمی آرام است این کتاب را بخوانید.

بخشی از کتاب

«چقدر دوستش داشتم، چقدر مثل هم بودیم، اما گذشت، این همه سال اصلا به نظر نمی‌آید که او حتی لحظه‌ای به فکر من بوده. عاشق کارش است. ای کاش من هم عاشق چیزی بودم، عاشق چیزی که فقط و فقط مال خودم باشد، عاشق یک کار، یک عشق مطمئن، عشق به چیزی که به عواطفت جواب بدهد، نگران آن نباشی که پست بزند، یا کمتر دوستت داشته باشد، یا ته بکشد. چقدر پیر شدم.»

«آدم وقتی جوان است به پیری جور دیگری فکر می‌کند. فکر می‌کند پیری یک حالت عجیب و غریبی است که به اندازه‌ی  صدها کیلومتر و صدها سال از آدم دور است. اما وقتی به آن می‌رسد می‌بیند هنوز همان دخترک پانزده ساله است که موهایش سفید شده، دور چشم‌هایش چین افتاده، پاهایش ضعف می‌رود و دیگر نمی‌تواند پله‌ها را سه تا یکی کند. و از همه بدتر بار خاطره‌هاست که روی دوش آدم سنگینی می‌کند.»

حاشیه هم دارد؟

ناهید طباطبایی این کتاب را در سال ۷۹ منتشر کرد یعنی دو سال پس از چهل سالگی‌اش. بعید نیست که او کتاب را در آستانه‌ی چهل سالگی خود نوشته باشد.40saleghi1

کتاب اشاره‌هایی هم به وضعیت جامعه دارد و تاثیر دوره‌ی اصلاحات (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴) بر آن واضح است.

فیلم «چهل‌سالگی» (۱۳۸۶) به کارگردانی علیرضا رئیسیان بر اساس همین داستان ساخته شده است. «علیرضا رستگاری» فیلم‌نامه‌اش را هم بر اساس داستان ناهید طباطبایی و هم بر اساس داستان «کنیزک و پادشاه» مولوی نوشته است. در کتاب طباطبایی، با روایتی زنانه از ماجرا روبروییم اگر می‌خواهید روایت مردانه (و کمی شاعرانه)ی داستان را هم بدانید، حتما چهل سالگی را ببینید.

love_at_forty_profile33

کتاب‌های مشابه ش چیست؟

کتاب‌های نویسنده‌هایی چون فریبا وفی و گلی ترقی تا حدی شبیه چهل سالگی است. «چه کسی باور می‌کند، رستم» از روح‌انگیز شریفیان نیز کمی به چهل سالگی شبیه است.

کتاب صوتی چهل سالگی را به زودی می توانید از  کتاب صوتی نوار دانلود کنید. این کتاب توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

دانلود داستان ها و رمان های صوتی ایرانی

با ورود به بخش داستان ها و رمان های ایرانی وبسایت نوار می توانید به تمامی کتاب های صوتی این دسته از جمله داستان های صادق هدایت، رمان های مصطفی مستور، داستان آهوی بخت من گزل اثر محمود دولت آبادی و … دسترسی داشته باشید.

دانلود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.