کتاب صوتی گوگل چگونه کار می کند | فنلاند، اسم رمز عملیات گوگل علیه مایکروسافت

0 114

کتاب صوتی «گوگل چگونه کار می‌کند» نوشته اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ، بهترین کتابی است که می تواند نحوه‌ی شکل‌گیری، رشد و شیوه‌های مدیریت و راهبری گوگل را به شما نشان بدهد. در ادامه این مطلب با کتاب صوتی «گوگل چگونه کار می‌کند؟» آشنا می‌شوید. این کتاب صوتی از طریق سرویس نوار ارائه می‌شود.

شاید سخت ترین کار دنیا نوشتن یک طرح برای برون رفت از وضعیت افتضاح فعلی شرکتتان باشد. معنی این حرف این است که باید یک زمان‌بندی به همراه اهداف مشخص تعیین کنید. محصولات را بهبود دهید و درآمد جدید ایجاد کنید. در برهه ای از زمان، مدیران ارشد گوگل هم مجبور به انجام این کار سخت شده بودند، اما آنها به جای نوشتن یک طرح سنتی، کار دیگری کردند! اریک اشمیت مدیرعامل گوگل در ژوییه سال ۲۰۰۳، زمانی که نزدیک دو سال بود مدیرعامل بود، از طرف مایک موریتز، عضو مهم هیات مدیره گوگل، طی یک ایمیل موظف شد طرحی برای برون رفت از وضعیت افتضاح فعلی آن زمان گوگل ارائه کند. ایمیل موریتز از این قرار بود.

شاید بخواهید به یک جلسه‌ی سه ساعته در اواسط ماه اوت فکر کنید که در آن مدیران شرکت، برنامه‌ی ما برای مقابله با فنلاند را به هیات مدیره تقدیم می‌کنند. این موضوع اهمیت زیادی دارد و همه‌ی ما یاد گرفته‌ایم بهترین راه فهمیدن این که یک‌سال چقدر زود می‌گذرد این است که با فنلاند رقابت کنیم.

فنلاند، اسم رمز داخلی گوگلرها برای بزرگترین گوریل جنگل، یعن مایکروسافت بود. در واقع مایک از اریک خواسته بود تا برای رقابت با مایکروسافت، یک طرح جامع کسب و کار (بیزنس پلن) ارائه کند و در آن به موارد مشخص قابل ارائه در واحدهای شرکت از جمله مدیریت محصول، فروش، بازاریابی، امور مالی و… بپردازد. نگرانی موریتز بی دلیل هم نبود، مشخصا بخش زیادی از ترافیک گوگل از طریق کاربران مرورگر مایکروسافت، یعنی اینترنت اکسپلورر می‌آمد.

هیئت مدیره یک طرح رسمی و جدی می‌خواست، اما اریک، لری پیچ و جاناتان روزنبرگ هر سه می دانستند که بدن بیمار گوگل این طرح را رد خواهد کرد. گوگل پر از طراحان سیستم و برنامه نویسانی بود که در کنار مهارت فنی زیاد، خودشان شم کاسبی هم داشتند و تازه برای بروز خلاقیتشان، قدرت و آزادی خارق العاده ای از لری و سرگئی برین گرفته بودند، بنابراین به هرنقشه­ای تن در نمی­دادند. این یعنی یک طرح کسب و کار سنتی می‌توانست اوضاع را بدتر هم کند. اریک، لری پیج و جاناتان آنها احمق نبودند و در نهایت طرحی را ارائه کردند که هم باعث خرسندی هیئت مدیره شد و هم با بقیه ی طرح های کسب و کار فرق داشت.

اریک نوشتن طرح را به جاناتان واگذار کرد. اولین طرح کسب­وکاری که جاناتان در گوگل نوشته بود بدون توجه به ورود دنیا به قرن بیست و یکم نوشته شده بود و از طرف لری پیج طرحی احمقانه خطاب شده بود. این بار جاناتان قصد نداشت احمق خوانده شود! معاونان جاناتان، یعنی مریسا میر (مدیرعامل فعلی یاهو)، سالار کمانگر (از مدیران ارشد فعلی گوگل) و سوزان ووژیجکی (مدیر فعلی یوتیوب) هم به او گوشزد مجدد کردند که نباید طرحی سنتی آماده کنند.

نهایتا طرحی که آماده شده، طرحی بود که اساس طرح آنها بر مبنای نیاز کاربر تعریف شده بود و عملا راه مبارزه با مایکروسافت ایجاد یک سری محصولات فوق‌­العاده در نظر گرفته شده بود. طرح پیشنهادی آن­ها هیچ برآوردی در مورد روش های کسب درآمد نداشت و هیچ اشاره ای به تحقیقات بازار نکرده بود و حتی اهدافی در آن تعیین نشده بود تا هیئت مدیره بتواند پیشرفت طرح را کنترل کند. طرحی که به هیچ چیز معمولی وفادار نبود، مگر اعتقاد ریشه دار مدیران ارشد گوگل برای جذب هر چه بیشتر مهندسان کامپیوتر “خلاق‌ باهوش”. خلاقان باهوشی که به بزرگ و بلند اندیشیدن برای برطرف کردن نیازهای کاربران ترغیب می­شوند و ویژگی­شان این است که به شغل و حرفه‌ی محدود پایبند نیستند، از خطر پذیری نمی هراسند، از اشتباه کردن باکی ندارند و هنگامی که با موضوعی موافق نباشند سکوت نمی­کنند. آن­ها شخصیت­هایی چندبعدی دارند و اغلب دانش فنی را با شم کسب‌وکار و خلاقیت به هم می‌آمیزند.

google-navar-pr

خلاصه اش را بخواهید انگار که در این طرح قرار بود، آدم­های خلاق باهوش جذب گوگل شوند و به حال خود رها شوند و محصولات فوقع­العاده بسازند! البته نه دقیقا همین ­قدر ساده. ولی به هرحال، با وجود غیرمعمول بودن این طرح، اجرای آن توانست در مبارزه‌ی ۱۱ میلیارد دلری مایکروسافت علیه گوگل در حوزه ی جست و جوی اینترنتی و تبلیغات آنلاین پیروز شود.

نمی دانم طرح شما برای ارائه به هیئت مدیره‌تان چگونه خواهد بود، اما پیشنهاد می‌کنم قبل از ارائه هر طرح کسب و کاری به کتاب صوتی گوگل چگونه کار می‌کند نوشته اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ گوش کنید. بهترین کتابی که می تواند نحوه‌ی شکل‌گیری و رشد و شیوه های مدیریت و راهبری گوگل را به شما نشان بدهد. این کتاب صوتی که با حمایت دیجی‌کالا و توسط نوین کتاب گویا با صدای منوچهر زنده دل تولید شده است را می‌توانید از سایت نوار دانلود کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.