جین ایر اثر شارلوت برونته | زنانگی خالص

0 43

جین اِیر دختر یتیمی است که والدینش را بر اثر بیماری تیفوس از دست داده. مسئولیت بزرگ کردن او به عهده ی تنها عمه اش می افتد. عمه اش اما معتقد است خون او پاک نیست و نمی تواند کنار فرزندان او زندگی کند؛ برای همین جین را به یتیم خانه می فرستد تا با هم نوعان خودش از طبقه ای پایین دست بزرگ شود. زندگی جین در نوانخانه زیر دست مربیان سخت گیر و تنهایی می گذرد. او پس از رسیدن به جوانی، درخواست کار می دهد. تقاضای او به عنوان معلم سرخانه توسط خانواده ای در ثورنفیلدهال پذیرفته می شود. او با خوشحالی به آن جا رفته و در آن عمارت بزرگ مقیم می شود. این عمارت متعلق به ارباب جوان ادوارد راچستر است که نیمی از زندگی اش در سفر می گذرد و علاقه ای به ماندن در خانه ی خود ندارد. ورود جین اما چیزهایی را عوض می کند. او معلم آدل دختر ارباب است. به مرور زمان برای راچستر، شخصیت جین جالب تر از دیگر دوستانش می شود. بنابراین سعی می کند از میزان سفرهایش بکاهد و وقت بیشتری را در کنار جین به گفت و گو بپردازد.

در واقع ورود جین به آن عمارت اتفاقات غافلگیر کننده ای را رقم میزند. دانستن یک راز بزرگ، قرار گرفتن در موقعیتی حساس و تلاش برای انتخابی درست، از جمله حوادث غیر منتظره ای هستند کهبا آن ها روبرو خواهید شد.

جین ایر نوشته ی شارلوت برونته در کنار کتاب بلندی های بادگیر-نوشته ی امیلی برونته- جزو بهترین آثار این خواهران برونته محسوب می شود. این کتاب در سال ۱۸۴۷ در لندن به چاپ رسید و تا به حال بیش از شصت اقتباس در زمینه ی سینما، تلویزیون، تئاتر و ادبیات از روی آن صورت گرفته. حتی برخی از نویسندگان مطرح، از طرح داستانی این اثر در نوشتن کتاب­های خودشان بهره گرفته اند.  محبوب ترین این اقتباس ها از نظر مخاطبان سریال کوتاه شبکه ی بی بی سی با همین عنوان، با بازی توبی استفنز و راث ویلسون بوده است که در سال ۲۰۰۶ به تولید رسید. آخرین اقتباسی که از این کتاب انجام شده، فیلم سینمایی جین ایر محصول سال ۲۰۱۱ است.

گفته اند که ماجرای این کتاب برگرفته از زندگی و رابطه ی عاشقانه و واقعی نویسنده است. داستان از طریق راوی اول شخصی که خود جین است، برای ما بیان می شود. او حتی گاه گاه به عنوان نویسنده ی زندگی خودش، خواننده را خطاب قرار می دهد و با او صحبت می کند که به نوعی باعث برقراری ارتباط عمیق تر مخاطب با آن می شود. به خصوص آن که از این طریق احساسات زنانه ی جین به صورت تاثیرگذاری منتقل می شود. در این کتاب اشاره های فراوانی به مسائل اجتماعی و مذهبی می شود؛ به عنوان مثال، جنسیت گرایی، فمینیسم( فمینیسم نخستینِ سده های هجده و نوزده) و سلسله طبقات اجتماعی و تفاوت هایی که بین آن ها حاکم است. در زمینه ی مسائل دینی هم به پاک دامنی زنان و پای بند بودن به اصول انسانی و شرافت انسانی فارغ از نژاد و ملیت پرداخته شده.

 

دانلود کتاب صوتی جین ایر اثر شارلوت برونته

کتاب صوتی جین ایر اثر شارلوت برونته رمان عاشقانه ایست درباره زندگی دختری که در کودکی والدین خود را از دست می‌دهد و پس از ناملایماتی که از بستگان نزدیکش می بیند به پرورشگاه سپرده می شود و در محیط بد پرورشگاه بزرگ می‌شود…

دانلود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.