پیامبر و رازهای دل نوشته جبران خلیل جبران | پیامبری که شعر می دانست

0 309

حرف که می‌زند انگار کلمه‌هایش در باد، شعر می‌شوند. واژه‌هایش مثل شکوفه‌های سیب در میان هر جمله عطری جاری می‌کنند. پیامبر است و معجزه‌اش انگار همین کلمات و شاعرانگی آن هاست. رسالتش دعوت به زندگی و کشف دوباره‌ی آن است. پیامبر، سال‌هاست در اُورفالِس زندگی می‌کند و حالا که موعد رفتن شده است، مردمان جمع شده‌اند تا آخرین اعجاز کلمات پیامبر‌شان را دریافت کنند؛ هر کسی ظرف خویش را آورده است تا پیامی به اندازه‌ی وسعت خود از او بگیرد، پیامی از عشق، بخشش، شادی و غم، رنج و آزادی و… و پیامبر با سخاوتی عظیم، مردم را به بیان زیبای خویش میهمان می‌کند.

آن‌گاه زنی به سخن آمد و گفت:

با ما از رنج بگو.

و او گفت:

اگر دل خود را به تماشاگه رازهای زندگی می‌بردید

و با حیرت آشنا می‌کردید،

رنج‌تان نیز به اندازه‌ی شادمانی‌تان شگرف

می‌نمود؛

و آن‌گاه فصل‌های گوناگون دل خویش را،

بی‌شکوه‌ای،

پذیرا می‌شدید.

کتاب «پیامبر و رازهای» مجموعه‌ای از اشعار منثور نویسنده‌ی لبنانی-آمریکایی، جبران خلیل جبران است. این کتاب دو بخش اصلی دارد که عنوان آن را ساخته‌اند؛ «پیامبر» و «رازهای دل». آن‌چه تمام این اشعار منثور را زیبا می‌کند و به آن‌ها لطافتی عمیق می‌بخشد معنایی است که شاعر از طریق اشعارش به خواننده منتقل می‌کند. او از خلال شعرهایش به مخاطبانش و به تمامی انسان‌ها در باب زندگی و جنبه‌های مختلف آن آگاهی می‌بخشد. در واقع جبران خلیل جبران بی‌آن‌ که درباره‌ی پدیده‌ای قضاوت کند، به انسان‌ها می‌گوید چطور از میان خوبی و بدی، آزادی و اسارت، عشق و رنج، شادی و غم راه خویش را به‌سوی تعالی بگشایند. کلمات او سرشار از احساس‌اند و انسانیت، گویی او به‌جای تمام انسان‌ها زیسته‌ است و اکنون در پی این مقصد است تا دیگران را به قله‌ای برساند که خود بر فراز آن ایستاده است.

جبران خلیل جبران در این کتاب در لباس پیامبری به نام المصطفی که در هفتمین روز از ماه ایلول، ماه برداشت محصول، آن‌گاه که ذهن و قلب مردم به اندازه‌ی مزارع کشاورزی آماده‌ی ثمر دادن و شکفتن است، در حالی‌که چشم انتظار رسیدن کشتی خویش است، برای مردم سرود زندگی سر می‌دهد. او سخن می‌گوید و میوه‌ی اندیشه در ذهن مردم به بار می‌نشیند و جوانه‌ی احساس در قلب‌های‌شان قد می‌کشد و بالا می‌رود.

مردمان، مخاطبان مختلف سخنان او هستند. هر کدام از گروهی و از دسته‌ای، هر کدام با میلی و آرزویی، هر کدام در فکر آینده‌ای که مسیرش با دیگری هزار بار متفاوت است، به نزد پیامبرشان می‌آیند و درباره‌ی هر موضوعی از او سوال می‌پرسند. آن‌گاه المصطفی آنان را رهنمودی روشن می‌دهد و تاریکی و ابهام را از وجودشان می‌زداید.

وجود مرا پایانی نیست

زیرا روح آدمی

پاره‌ای از آتش نامیراست

که خداوند در هنگامه‌ی آفرینش

از خویشتن خویش جدا ساخته است

پس روح من و روح شما یکی‌ست

و با خداوند نیز یگانه‌ایم.

بی‌گمان هر مخاطبی می‌تواند پاسخِ سوال‌های ذهنی خویش را با بیانی شاعرانه در این کتاب بیابد. به ویژه گوش دادن به نسخه‌ی صوتی کتاب «پیامبر و رازهای دل» با صدای دل‌نشین مسیحا برزگر شنونده را در حال و هوای خاص این کتاب قرار می‌دهد و جذابیت آن را دو چندان می‌کند.

جبران خلیل جبران در ششم ژانویه سال ۱۸۸۳ در خانواده‌ای مارونی از طبقه متوسط در البشری- ناحیه‌ای کوهستانی در لبنان زاده شد.وی شاعر ، نقاش، نویسنده و متفکر لبنانی که در عمر کوتاه ۴۸ ساله خویش راز های بسیاری را با آینده گان در میان گذاشت.و در ماه مارس سال ۱۹۳۱، روز دهم آوریل همان سال در بیمارستانی در نیویورک درگذشت. کالبدش را به لبنان فرستادند و تشییع جنازه عظیمی برایش برگزار کردند.

 

کتاب صوتی پیامبر و رازهای دل  نوشته ی جبران خلیل جبران را می توانید از سایت نوار دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.