کتاب صوتی استخوان خوک و دست های جذامی

0 29

کتاب “استخوان خوک و دست های جذامی” رمان کوتاهیست که به قلم مصطفی مستور نوشته شده است. ماجرای این رمان کوتاه در برج مسکونی “خاوران” رخ می دهد. داستان به طور موازی، زندگی ۷ واحد از خانواده ها و افراد حاضر در این برج را روایت می کند. این خانواده ها همدیگر را نمی شناسند و تنها زمانی که ممکن است با یکدیگر برخورد داشته باشند حین سوار شدن در آسانسور برج و یا موقعیت های خاص بیرون از برج می باشد. این موضوع خود به نوعی به دور افتادگی انسان مدرن از همنوعانش و تنهایی روز افزون او اشاره دارد.

دانیال، مردی با جمجه ای “کج و معوج” و دارای حالت روانی غیرطبیعی، به همراه مادرش در یکی از واحدهای برج زندگی می کند. دغدغه های فکری او، فلسفه بافی هایش، مونولوگ های طولانی اش و نفرت او از طرز تفکر و زندگی انسان ها، مخاطب کتاب را دچار بازنگری در بدیهی ترین اندیشه هایش می کند. نویسنده کتاب از زبان دانیال، نکات و مباحثی را بیان می کند که در نتیجه گیری از داستان حائز اهمیت زیادی می باشند.

دکتر محسن سپهر و همسرش، سیمین، به تازگی از یکدیگر جدا شده اند و در حال طی کردن مراحل قانونی طلاق هستند که خبر بارداری سیمین همه چیز را تحت شعاع خود قرار می دهد. در این بین باید به درنا، دختر کوچک محسن و سیمین، نیز اشاره کرد که همراه با پدر و مادربزرگش زندگی می کند، اما سیمین سعی دارد که حق حزانت او را از آن خود کند.

“سوسن” زنی است که در یکی از واحدهای برج زندگی می کند و از طریق مردانی که به “فریزر”، نامی که برای واحدش در نظر گرفته، می آیند امرار معاش می کند. سوسن در طول داستان با شاعری به نام “کیانوش” آشنا می شود. پای کیانوش نیز به “فریزر” باز می شود، اما رفتار عجیب و متمایز او با دیگر مشتریان سوسن موجب می شود تا رابطه این دو، بُعد جدیدی را به خود ببیند و سوسن را به فردی متفاوت تبدیل کند.

“دکتر مفید” و همسرش، “افسانه”، دارای پسری هستند که به دلیل سرطلان خون پیشرفته در بیمارستان بستری است و نیازمند پیوند مغز استخوان می باشد. او از شانس بسیار کمی برای پیدا کردن فردی داوطلب برای اهدای مغز استخوان برخوردار بوده و این امر زندگی والدینش را تحت تأثیر قرار داده است.

“شهرام” در غیاب والدینش که برای مسافرت به کالیفرنیا رفته اند، چندی از دوستان پسر و دخترش را به خانه دعوت می کند تا پارتی بگیرند و خوش بگذرانند. آن ها در این مهمانی پا را فراتر از حدود می گذارند و عواقب این امر، دامن گیرشان می شود.

“حامد”، پسر جوانی است که به همراه مادرش در یکی از واحد های برج زندگی می کند و در آتلیه عکاسی اش کار می کند. نامزد او، “مهناز”، در هلند مشغول به ادامه تحصیل است و آن ها به محض فارغ التحصیل شدن مهناز ازدواج خواهند کرد. در این بین، حامد با یکی از مشتریان عکاسی اش، “نگار”، آشنا می شود که شباهت عجیبی به مهناز دارد. حامد در غیاب مهناز به نگار علاقه مند می شود و این موضوع سرآغاز ماجرایی پر فراز و نشیب می شود.

“نوذر” سه نفر را اجير کرده است تا فردی به نام “عباس محتشم” را بعد از پياده شدن در فرودگاه سر به نيست کنند تا او ملکش را با امضاها و مهرهاى جعلى به فروش برساند، اما سرانجام خود نوذر به دست نوکرانش کشته مى‌شود.

نکته جالب در این میان، متفاوت بودن فرهنگ، هنجار، طبقه اجتماعی، ساختار و حتی لحن مورد استفاده هر خانواده (و به عبارت دیگر هر واحد، زیرا برخی واحدها به صورت انفرادی یا در ساختارهای دیگر زندگی می کنند) می باشد. موضوعاتی همچون طلاق، مواجهه با بیماری های نادر، فحشا، قتل و تبهکاری، جامعه گریزی و عدم تطابق با قراردادهای پذیرفته شده اجتماعی وهمچنین بارداری ناخواسته از جمله موضوعاتی است که ساکنین این برج مسکونی با آن روبرو هستند. رویکرد هر کدام از شخصیت ها در روبرو شدن با این معضلات و واکنش های آن ها به این اتفاقات، لحظات جالبی را در طول کتاب رقم می زند، به گونه ای که پایان کتاب، پایان داستان در ذهن خواننده نیست و ممکن است روزها، ماه ها یا حتی سال ها در ذهن مخاطبین کتاب ادامه پیدا کند.

مستور همچون همیشه از سبک نگارشی خاص خود در این کتاب استفاده کرده است و تکنیک خاص و جالبی را برای بخش پایانی کتاب به کار گرفته است. در این بخش، داستان ها به جای اینکه به گونه ای متمایز از یکدیگر روایت شوند، همگی با هم گره می خورند و روایت داستان شکل جالب و هیجان انگیزی را به خود می گیرد.

این کتاب برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ چاپ شد و تاکنون ۲۵ بار تجدید چاپ شده و از رمان های برجسته سالیان اخیر محسوب می شود. نام کتاب برگرفته از جمله ای نقل شده از علی بن ابی طالب می باشد که در متن داستان نیز آمده است. در این جمله می خوانیم:

به خدا سوگند که دنیای شما در نزد من پست تر و حقیرتر است از استخوان خوکی در دستِ جذامی.

مصطفی مستور در سال ۱۳۴۳ در اهواز به دنیا آمد. او را می توان از موفق ترین و پرفروش ترین نویسندگان پس از انقلاب دانست. مستور در آثارش با نثر و نگاهی متفاوت به موضوعاتی همچون اخلاقیات، شک انسان ها درباره وجود یا عدم وجود خداوند، چگونگی روبرو شدن افراد با بحران ها و بیماری های سخت و موضوعاتی از این دست می پردازد. سبک نویسندگی مستور را می توان نزدیک به جی.دی.سلینجر، نویسنده آمریکایی دانست، مخصوصاً از این رو که داستان های او نیز همچون سلینجر دارای شخصیت های بعضاً مشترکی هستند و هر داستان او به طرز ماهرانه ای با داستان دیگرش پیوند خورده است.

از دیگر آثار مشهور مستور می توان به “روی ماه خداوند را ببوس”، “چند روایت معتبر”، “عشق روی پیاده رو” و “سه گزارش کوتاه درباره نوید و نگار” اشاره کرد.

 

کتاب صوتی استخوان خوک و دست های جذامی، توسط نوار در حال تولید می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.