کتاب صوتی بیگانه اثر آلبرکامو

0 91

تصور اینکه یک نفر مادرش را از دست بدهد واقعا دردناک است و اگر آن فرد در طول مراسم خاکسپاری واکنشی از خود نشان ندهد احتمالا این فرضیه را به ذهن متبادر می کند که  او آدم تو داریست و غم هایش را بروز نمیدهد.. اما این که فردای مراسم خاکسپاری به یک رابطه غیر مشروع و غیر عاشقانه تن دهد یا اینکه چند روز بعد به همراه معشوقه اش حمام آفتاب بگیرد و به یک دلیل غیر منطقی که آن هم تابش آفتاب است یک نفر را بکشد یا حتی وقتی که او را برای اعدام میبرند بخواهد آدم های زیادی اطراف چوبه دارش باشند و شادی کنند واقعا حیرت انگیز است…

خود کامو در مقدمه بیگانه اینطور  مینویسد ” در جامعه ما هر کس در تدفین مادرش نگرید خطر اعدام تهدیدش می کند ” و قهرمان داستان خود را از این جهت با جامعه بیگانه می داند.

همین مقدمه هم دیدگاه متفاوت نویسنده را نشان میدهد. متفاوت ازاین جهت که با نگرش های رمانتیک کلاسیک آن زمان فاصله بسیاری دارد.

نکته جالب تر این که کامو بیگانه را به شکل دیگری در سوتفاهم ادامه میدهد؛ سوتفاهم کامل شده داستانی است که قهرمان بیگانه در زندان در روزنامه پاره ای هزاران بار آن را میخواند.

بیگانه شاید روایت کسی است که با عواطف و احساسات خود بیگانه شده یا شاید هم روایت آدمی است که با فلسفه پوچی دست و پنجه نرم می کند. شاید هم هر دو این ها باشد و یا چیزی غیر از این ها که من گفتم..

این دیگر به برداشت شما از کامو و بیگانه اش بستگی دارد.

albert-camus

آلبر کامو

شما می‌توانید کتاب صوتی بیگانه، شاهکار آلبر کامو را از سایت یا اپلیکیشن نوار بشنوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.