معرفی پنج رمان معروف عاشقانه‌ی فرانسه

1 9,374

برترین رمان های عاشقانه فرانسه

ادبیات فرانسه بسیار غنی بوده و همواره در طول تاریخ برترین رمان های عاشقانه ، اشعار و نمایش‌نامه‌های معروف به زبان فرانسه نگاشته شده است. قرن نوزدهم میلادی به جهت برخورداری از بزرگترین شاهکارهای ادبی در تاریخ ادبیات فرانسه، دوره‌ای شاخص به شمار می‌آید.

کشور و زبان فرانسه از ادبیاتی غنی برخوردار بوده و بهترین کتاب های ادبیات فرانسه از جمله برترین آثار ادبی جهان محسوب می‌شوند. فرانسویان بیش از هر ملت دیگری در جهان موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شده‌اند.

رمان‌های عاشقانه‌ی ادبیات فرانسه، رمان‌های بسیار شاخصی در تاریخ ادبیات جهان به حساب می‌آیند.
آیا شما بهترین رمان‌های عاشقانه‌ی فرانسه را می‌شناسید؟

در این مقاله، با وبلاگ نوار همراه باشید تا پنج رمان از مشهورترین و پرطرفدارترین رمان های عاشقانه ی فرانسه را بشناسید!

1- رمان در جستجوی زمان از دست رفته؛ طولانی‌ترین رمان تاریخ

رمان در جست و جوی زمان از دست رفته رمان عاشقانه فرانسه
مارسل پروست

در جستجوی زمان از دست رفته عنوان رمانی 7 جلدی است از مارسل پروست است. نویسنده این رمان را در سال‌های 1908 تا 1922 نوشت و از سال 1913 تا 1927 منتشر کرد. سه جلد آخر این رمان پس از مرگ او منتشر شد.

این رمان بی‌نظیر، به بررسی و تشریح کلاسیک یک داستان نمی‌پردازد؛ بلکه از وَرای داستان اصلی یک تحلیل عمیق ادبی، هنری، فلسفی و اجتماعی از جامعه‌ی اواخر قرن 19 فرانسه به دست می‌دهد.

نحوه به کارگیری پروست از زبان فرانسه در این رمان، به شکلی نو و بدیع است به حدی که آن را از سایر آثار فرانسوی متمایز می‌کند.

مفهوم عشق در این رمان، شکلی متفاوت دارد و شرح این است که در مقوله عشق و عاشقی، لحظات چقدر سرنوشت ساز هستند.

در این هفت فصل، به شکلی عمیق و بنیادی مفهوم عشق بررسی می‌شود.

نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی کتاب این است که علاوه براینکه جزء برترین رمان های عاشقانه ی فرانسه محسوب می‌شود بلکه رکورد گینس طولانی‌ترین رمان تاریخ را نیز در اختیار دارد.

 

دانلود کتاب صوتی در جست و جوی زمان از دست رفته

2- رمان مادام بووآری؛ برجسته‌ترین رمان عاشقانه ی فرانسه

رمان مادام بوواری رمان های عاشقانه ی فرانسه
گوستاو فلوبر

رمان مادام بووآری اثر گوستاو فلوپر شاهکاری عاشقانه و واقع‌گرا در ادبیات فرانسه است که در سال 1857 منتشر شد. این رمان عاشقانه اثری کلاسیک نیز محسوب می‌شود.

رمان عاشقانه مادام بواری برای آن دسته از ماجراجویان داستان‌های عشقی، که به دنبال جلوه‌های مختلف این پدیده هستند، بسیار دلچسب خواهد بود.

 گوستاو فلوبر فرانسوی، در این داستان به بی فرجام بودن و نرسیدن به عشق واقعی و پایدار، می‌پردازد. نکته قابل توجه و جذاب در این داستان، جانکاه بودن این غم تا پایان عمر شخصیت‌های اصلی کتاب مادام بواری می‌باشد.

شاهکار گوستا فلوبر، شخصیت‌های متنوعی دارد؛ که هر کدام از آن‌ها جلوه‌ای از رئالیست را به نمایش می‌گذارند. رودولف بولانگه، بیان‌گر شخصیت رند و سوءاستفاده‌گر از روایت‌های عاشقانه زنان می‌باشد. این شخصیت، درست در زمانی که اما یا همان مادام بواری دلباخته دچار وابستگی شدید می‌شود، او را ترک می‌کند.

داستان مادام بواری با فرستادن پسری توسط مادرش به تحصیل درس پزشکی آغاز می‌شود. مادام بواری زیبا جلوه‌ی عشق را در مردان بسیاری می‌بیند؛ اما درست در زمانی که باید به این عشق تکیه کند، آن‌ها را توخالی و پوچ درمی‌یابد. هر کدام از این مردان به نوبه‌ی خود ضربه مهلکی به روح این زن جوان وارد می‌کنند و…

اصلی‌ترین محوریت رمان عاشقانه مادام بووآری، تأکید بر مسائل غیر معمول در ازدواج و مخالفت با فضای سنتی فرانسه آن دوران، است.

در واقع شروع داستان با یک حادثه پیش پا افتاده آغاز می‌گردد و در ادامه زنی را به نمایش می‌گذارد که به برای آزادی و خواسته‌های متفاوت خود به هر سو روی می‌آورد.

بر اساس الگو و نظر فلوبر، راه رسیدن به جهان مطلق، زیبایی است؛ چرا که زیبایی از آغاز پیدایش بشر تا کنون همگان را به خود مجذوب کرده است.

 

دانلود کتاب صوتی مادام بوآری

3- رمان مادام کاملیا؛ جدالی میان عشق، پول و حسادت

رمان مادام کاملیا رمان عاشقانه
الکساندر دوما

رمان عاشقانه مادام کاملیا ، مشهور‌ترین اثر الکساندر دوما(پسر)، روایتی پرکشش از عشقی نافرجام میان مردی از طبقه‌ی اشراف فرانسه و زنی عیاش است که خط به خط  شما را در بهت و حیرت فرو می‌برد.

موضوع داستان، عشقی تلخ مابین مرد جوان اصیلی به اسم آرمند دوال و زنی زیبا به نام مارگریت گوتیه است.

این کتاب الهام گرفته از نخستین عشق پر شور نویسنده به معروفه‌ای به نام ماری دوپلسی است که زنی زیبا و مشهور بوده که مدت‌ها شمع محافل اشراف و ثروتمندان پاریس بوده و که در جوانی با بیماری سل درگذشت.

رمان عاشقانه مادام کاملیا به زبان فرانسه نگاشته شده اما شهرتی جهانی دارد، به طوری که جوزپه وردی آهنگ ساز برجسته‌ی ایتالیا با اقتباس گرفتن از آن اپرایی ساخت، که جزو مشهور‌ترین آثار اوست.

4- رمان دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد؛ از رمان‌های عاشقانه معاصر ادبیات فرانسه

رمان دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد رمان عاشقانه
آنا گاوالدا

رمان عاشقانه دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد، نوشته‌ی آنا گاوالدا نویسنده معاصر و جوان فرانسه است که شامل مجموعه داستان‌های کوتاه عشقی است.

این اثر شامل 12 داستان کوتاه با روایت‌های متفاوت است که نویسنده سعی کرده در عین سادگی با بهره‌گیری از ذهن خلاق خود، داستان‌های آن را خلق کند.

داستان‌های این کتاب صوتی عبارت‌اند از: در حال و هوای سن ژرمن، سقط جنین، این مرد و زن، اپل تاچ، آمبر، مرخصی، حقیقت روز، نخ بخیه، پسر کوچولو، سال‌ها، تیک‌تاک و سرانجام.
هر یک از شخصیت‌های این کتاب از داستان متفاوتی بهره‌مند هستند، اما وجه اشتراک این شخصیت‌ها روزمرگی و نارضایتی آن‌ها از شرایط کنونی زندگی است.
نویسنده علت اصلی نارضایتی شخصیت‌های داستان را در کمبود عشق و محبت در زندگی آن‌ها می‌داند.

سبک نوشتار آناگاوالدا متفاوت، بسیار روان و بی تکلّف و ساده است. عشق در کارهای آنا گاوالدا همچون زندگی، موضوع اساسی است. عشق می تواند خوشبختی آفرین و اسرارآمیز و در عین حال دردآور و صدمه زننده باشد.

 

دانلود کتاب صوتی دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد

5- رمان آهنگ عشق؛ عشق بی‌حد و حصر یک کشیش

رمان آهنگ عشق رمان عاشقانه
آندره ژید

رمان عاشقانه آهنگ عشق، اثری از آندره ژید نویسنده‌ی اهل فرانسه است. این کتاب نام دیگری تحت عنوان سمفونی پاستورال دارد.

آهنگ عشق در سال 1919 منتشر شد. موضوع داستان، عشق بی‌حد یک کشیش کلیسا به دختری نابینا را روایت می‌کند.  داستانی عاشقانه که تا حدودی نیز رنگ فلسفی دارد.

 داستان به شدت بیان گر خصایل لطیف انسانی است. داستان شکوفایی عشق و آهنگ زیبای آن و تاثیرش در روح آدمی.

داستان از جایی شروع میشود که کشیش یک دهکده دخترکی کور و لال را به نیت خیرخواهی در پناه خود گرفته و او را از نکبت فقر و تنهایی و سیاهی نجات میدهد.

نام کتاب آهنگ عشق برگرفته از سمفونی شماره شش بتهوون است که آهنگ موردعلاقه دختر داستان است.

 آندره ژید در این کتاب سعی به تصویر کشیدن عشقی ممنوعه دارد که در انتها به ضرر گرترود (دخترک نابینا) تمام می‌شود.

در کنار عشق، این تغییر است که پختگی شخصیت‌های کتاب را جان می‌بخشد و پرورش می‌دهد، آنجا که پسر کشیش بعد از ابراز عشق به دخترک و موانعی که پدر بر سر راه آن دو قرار می‌دهد یک راهبِ می‌شود و حتی زمانی که دخترک بینایی خود را به دست می‌آورد عشق او را پس می‌زند.

درواقع نویسنده عشق را بهانه‌ای کرده تا شخصیت‌های کتاب را به هدفی والاتر برساند.

 

دانلود کتاب صوتی آهنگ عشق

 

  • شاید به خواندن این مطلب نیز علاقه‌مند باشید!

بهترین رمان‌های عاشقانه جهان

1 نظر
  1. خیلی عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.