با 6 مورد از بهترین رمان های عاشقانه جهان آشنا شوید

0 2,756

بهترین رمان های عاشقانه جهان

تا به حال چند رمان عاشقانه خوانده‌اید که هم دوست داشته‌اید و هم ارزش خواندن داشته‌اند؟ آیا بهترین رمان‌های عاشقانه‌ی جهان را می‌شناسید؟
رمان عاشقانه بر خلاف تصور عده‌ی زیادی که آن‌ها را کم عمق و قابل پیش‌بینی می‌دانند، از قدرت تأثیرگذاری بسیاری بر مخاطبانش برخوردار است و سهم بزرگی در گردش چرخه‌ی دنیای ادبیات دارد.

اگر شما نیز  به خواندن رمان های عاشقانه جهان علاقه‌مندید، با وبلاگ نوار همراه باشید تا شش مورد از بهترین‌های عاشقانه را باهم بشناسیم.

بهترین رمان های عاشقانه

رمان عاشقانه، چه رمانی است؟

از ويژگي‌هاي مهم رمان عاشقانه، توجه بيش از حد به حادثه‌پردازي و عمل داستاني است. حوادثي كه در رمان های عاشقانه  ارائه مي‌شود، اغلب براساس عشق، ماجراجويي و جنگ و جدال (كه سرانجام هم به خوبي و خوشي پايان مي‌پذيرد) بنا شده است.
اصطلاح «عاشقانه پرماجرا» ريشه در داستان‌هايي به نام «رمانس» (داستان عاشقانه پرماجرا) دارد، كه نوشتن و خواندن آن در قرون وسطي رايج بود.
رمانس‌ها، داستان‌هايي پرماجرا با بازيگراني از ميان شواليه‌ها،‌ پادشاهان مشهور و بانوان افسرده و دل‌تنگ بودند.

رمان های عاشقانه و پرماجرا به شخصيت‌پردازي اهميتي نمي‌دهند. بلکه مانند رمانس بيشتر به تشريح ماجراها و حوادث مي‌پردازند. ولي از اين جهت كه داستان‌هايشان برخاسته از تخيل نويسنده است، بيشتر داستاني‌ هستند تا مانند رمانس، افسانه‌اي.

البته رمان های عاشقانه و پرماجرا هم درست مثل رمانس‌ها، سعي دارند بيشتر خواننده را سرگرم كنند تا اينكه بخواهند او را با واقعيات زندگي آشنا كنند.

ویژگی‌های رمان عاشقانه

پرداختن به «عشق و عاشقي» از ويژگي‌هاي مهم و برجسته کتاب‌های عاشقانه و پر ماجراست. اما اغلب اين عشق و علاقه پر سوز و گداز بين شخصيت‌هاي داستان – مثل آنچه در رمان بر باد رفته مارگارت ميچل مي‌بينيم – شباهتي به روابط معمولي و طبيعي بين انسان‌ها ندارد، يعني مبالغه‌آميز است.

شايد مهمترين ویژگي اينگونه رمان‌ها، نگاه خيالي و ذهني آن‌ها به زندگي باشد.
به بيان ديگر، رمان عاشقانه همه‌چيز را يا سياه مي‌بيند يا سفيد. يعني اشخاص يا كاملا خوب و اخلاق‌مدار هستند و يا پليد و شرور.

از نظر رمان های عاشقانه، هر كس يا شيطان است و يا فرشته، حد وسطي در ميان نيست و مهمتر از اين، در اينگونه رمان‌ها سرانجام حق به حق‌دار مي‌رسد، نيكي پيروز مي‌شود، جنايت‌كار به سزاي عملش مي‌رسد و قاتل، مجازات و عدالت، اجرا مي‌شود.
اگر هم گاهي بي‌عدالتي‌اي و يا ظلمي مي‌بينيم، علتش سوء تفاهم است و يا اشتباهي در ميان بوده است.

  1. برخي از اين رمان‌ها واقعيات زندگي و حوادث واقعي را شرح مي‌دهند، يعني از مكان‌ها و زمينه‌هاي رمزآلود و عجيب و غريب استفاده نمي‌كنند، اما نوع نگرش آن‌ها به زندگي و مسائلش سطحي و ذهني است.
  2. در نوع ديگر اين رمان‌ها (مثال رمان مادام بوواري فلوبر) هم شخصيت‌ها ذهني و غيرواقعي‌اند و هم طرح داستان‌ها؛ اما نوع نگرش رمان‌نويس به زندگي واقع‌گرايانه است.

چرا باید رمان عاشقانه بخوانیم؟

رمان های عاشقانه با ارائه‌ی پایانی امیدبخش، می‌توانند کمک روحی بزرگی به انسان در شرایط سخت روحی کنند.
داستان‌های عاشقانه به دلیل خاصیت جستجوگری، مغز را به چالش می‌کشند. با خواندن و شنیدن داستان‌های عاشقانه، به جزئیاتی از رفتار و روابط توجه می‌کنیم که شاید مدت زیادی است از آن‌ها دور شده‌ایم.

کتاب‌های عاشقانه به ما کمک می‌کنند تا آگاهانه و متفاوت‌تر فکر کنیم.
ادبیات عاشقانه را می‌توان کاوشی در انسانیت مخاطب برشمرد.

1-کتاب صوتی ملت عشق؛ چهل قانون عاشقی

پوستر کتاب صوتی ملت عشق با کیفیت بالا

کتاب صوتی ملت عشق نامی است که در ایران برای رمان الیف شافاک متداول شده است.
در ترکیه این کتاب با عنوان «چهل قانون عشق» شناخته می‌شود. این رمان عاشقانه در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و به سرعت در لیست پرفروش‌های عاشقانه و عارفانه قرار گرفت.

ملت عشق روایتگر داستان زندگی «الا روبینشتاین»، شخصیت اصلی قصه، زنی چهل ساله است که بعد از ۲۰ سال زندگی مشترک به فکر کشف و شهود و ایجاد تغییری شگرف در زندگی می‌افتد و سفر پرماجرای او داستان محوری کتاب الیف شافاک می‌شود.

این رمان روایتی از دو داستان است که یکی همان الا روبینشتاین زن جستجوگری است که به دنبال تجربه عشق و رهایی در زندگی است و دیگری داستانی از  احوالات شمس و مولانا و مواجه این دو با هم است.
داستان نکات بسیار جالب و عمیقی دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تصوف چیست و صوفی کیست؟
  • عشق چگونه عمق می یابد؟
  • چهل قاعده شمس تبریزی
  • عشق، تصوف، شناخت و پیچیدگی آن‌ها و…

داستان ملت عشق در دو خط زمانی اتفاق می‌افتد. اولی در قرن هفتم هجری در قونیه دنبال می‌شود و دومین روایت داستان  در سال 2008 دربوستون آمریکا اتفاق می‌افتد.
ترکیب و هماهنگی این دو روایت به حدی خواندنی، عمیق و استادانه است که بدون شک این کتاب به یکی از کتاب های مورد علاقه عاشقانه تان تبدیل خواهد شد.

2-کتاب صوتی من پیش از تو؛ عاشقانه‌ای امید بخش

پوستر اختصاصی نوار برای کتاب من پیش از تو با کیفیت بالا

کتاب صوتی من پیش از تو اولین کتابی است که از جوجو مویز به زبان فارسی چاپ شده‌است. رمانی سراسر عاشقانه که موضوع داستان در مورد یک جوان ورزشکار است که تصادف می‌کند و مجبور است برای همیشه از صندلی چرخ‌دار استفاده ‌کند. پرستاری در داستان هست که می‌خواهد به نوعی به این ورزشکار زندگی را از نگاه دیگری نشان دهد.

 این کتاب، داستانی سرشار از کشمکش‌های روحی و ذهنی نیست؛ بلکه داستان زندگی متفاوت دو انسان است. این رمان، به این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان ذهنیت کسی را تغییر داد و اگر فرد نسبت به تغییر مقاومت داشته باشد چگونه می‌توان خود را با او تطبیق داد.

محتوای این داستان پرطرفدار درباره‌ی انتخاب‌ها، کیفیت زندگی و تصمیم درباره‌ی چرایی و چگونگی آن است. رمانی که نکات خواندنی و قابل توجهی در مورد تجارب عشق در اختیار ما قرار می‌دهد.

3-کتاب صوتی بلندی های بادگیر؛ عاشقانه‌ترین رمان در ادبیات بریتانیا

پوستر اختصاصی نوار برای کتاب صوتی بلندی های بادگیر با کیفیت بالا

کتاب صوتی بلندی‌های بادگیر نوشته‌ی امیلی برونته شاعر و نویسنده‌ی انگلیسی است. این کتاب در سال ۱۸۴۸ منتشر شد.

رمان بلندی های بادگیر به خانه‌ای اشاره دارد که روی تپه بنا شده است و در معرض باد قرار دارد.
بلندی های بادگیر یا به عنوانی دیگر عشق هرگز نمی‌میرد بارها به عنوان عاشقانه‌ترین رمان انگلیس برگزیده شده است.
این کتاب تنها رمان امیلی برونته است. موضوع آن عشق آتشین میان دو جوان و ماجراهای مربوط به آن است. بلندی های بادگیر روایتی‌ست از عشق و انتقام با شخصیت‌هایی که آمیزه‌ای لطافت و خشونت هستند.

4-کتاب صوتی جین ایر؛ یک عاشقانه‌ی کلاسیک

پوستر کتاب صوتی جین ایر با کیفیت بالا

کتاب صوتی جین ایر، معروف‌ترین اثر شارلوت برونته درباره‌ی دختر یتیمی است که تنها دارایی‌اش چند فامیل بداخلاق و تحصیلاتش است. او موسیقی، نقاشی و فرانسه درس می‌دهد.
محبوبیت جین ایر بخاطر ملودرام بودن داستان و کندوکاوی پرهیجان و تاثیر جین ایر است.

ویژگی برجسته‌ی کتاب، شخصیت‌پردازی قوی آن است. دختری که برخلاف رمان‌های عاشقانه نوشته شده تا آن زمان، زیبا نبود.
از جمله شخصیت‌های متفاوت و تاثیر گذار که در رمان جین ایر می‌بینیم، شخصیت عاشق‌پیشه و جذاب آقای راچستر است. راچستر به عنوان عاشقانه‌ترین شخصیت ادبیات شناخته شده است.

از نکات جالب توجه شخصیت جین اخلاق، اراده، آگاهی و توجه به ارزش‌هایی است که نویسنده سعی دارد آن‌ها را برتر نشان بدهد و این برخلاف چیزی است که جامعه‌ی اشرافیت در آن زمان برای زنان می‌پسندد.
از طرفی، این نکته، به‌نوعی نگرش متفاوت شارلوت برونته را نسبت به جامعه زنان آن دوران نشان می‌دهد.

جین ایر همه آن‌چه را که یک رمان جذاب لازم دارد، در خود جای داده است؛ مانند کشش و جذابیت موضوع داستان، تعلیق، عشق، فراق، وصال، شکست، صبر و البته چیزهایی برای یاد گرفتن.

5-کتاب صوتی عشق سال های وبا؛ اثری جاودان از گابریل گارسیا مارکز

پوستر اختصاصی نوار برای کتاب صوتی عشق سال های وبا با کیفیت بالا

از معروف‌ترین رمان‌های عاشقانه‌ی جهان که با قلم جادویی گابریل گارسیا مارکز و در سبک رئالیسم جادویی نوشته شده، کتاب صوتی عشق سال های وبا است.

مارکز که با اثر معروف صدسال تنهایی در سال ۱۹۸۲ جایزه نوبل را از آن خود کرد، در این رمان هم با تخیل بی‌نظیرش شگفت‌زده‌تان خواهد کرد.

داستان کتاب عشق سال‌های وبا با عشق «فلورنتینو» نسبت به «فرمینا» آغاز می‌شود؛ و به ‌صورت حلقه‌هایی تودرتو با جریان‌های احساسی و جذاب ادامه پیدا می‌کند.
شخصیت‌های اصلی رمان، هرکدام داستان خود را نقل می‌کنند؛ راوی در فصول کتاب عوض می‌شود و این جذابیت نوشته را دوچندان کرده است.
اغلب رویدادهایی که در این رمان عاشقانه اتفاق می‌افتد، به‌طور شگفت‌آوری غیرقابل‌انتظار و غافلگیرکننده است. بااین‌حال نویسنده، از توضیح بیش‌ازحد آن پرهیز کرده و به‌اتفاق‌های بعدی می‌پردازد.
اینگونه قلم‌فرسایی مارکز در این اثر و در عین عاشقانه بودن، آموزنده بودن و پر از توصیفات در سبک رئالیسم جادویی، این کتاب  را در رده بهترین‌ رمان های عاشقانه جهان قرار داده‌است.

6-کتاب صوتی پی‌یر و لوسی؛ عاشقانه‌ای در میان آتش

پوستر اختصاصی نوار برای کتاب صوتی پی یر و لوسی با کیفیت بالا

کتاب صوتی پی‌یر و لوسی، داستان عشق پرشور و پاک دو دلداده‌ی جوانی است که در آن آرمان‌های شفقت، صلح‌طلبی و انسان‌دوستی نویسنده‌ی مشهور و برنده‌ی جایزه نوبل، رومن رولان و آرزوی او در داشتن جهانی عاری از خشونت تجلی می‌یابد.
این کتاب  تجلی تمام باورهای رومن رولان است.
او عقاید ضد جنگ خود را به زیبایی در قالب یک رمان عاشقانه مطرح می‌کند.

رومن رولان، نویسنده بزرگ فرانسوی ( برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۱۵) داستان معروف عشق غم انگیز خود پیر و لوسی را در اواخر جنگ جهانی اول نوشت و شخصیت‌های آن یادآور عشاق دوران باستان هستند.

رولان در کتاب صوتی پیر و لوسی به اثرات جنگ جهانی بر این دو جوان عاشق می‌پردازد و مضامینی چون نوع دوستی و صلح را به تصویر می‌کشد.
در پشت جلد رمان نوشته شده است:
” پي‌ير يك هملت مدرن و امروزی است؛ افسرده، نااميد و سرخورده از جهانی كه در آن زندگی می‌كند. در حقيقت او جوان هجده سالۀ بورژوايی است كه در دوران جنگ جهانی اول به خدمت سربازی فراخوانده شده است.”

رومن رولان در آثارش عشق و پالایش درون، را به خوبی توصیف و حتی بررسی می‌کند و گویی خواننده را به نوع دوستی، صلح و آرامش دعوت می‌کند.

بهترین رمان های عاشقانه دنیا از نظر شما چیست؟

از بین رمان های عاشقانه فوق تعدادی از آن‌ها مورد اقتباس بهترین فیلم نامه‌نویسان جهان قرار گرفته‌اند و به فیلم‌های پرفروش دوران خود بدل شده‌اند. اما با توجه به تفاوتی که میان سینما و ادبیات وجود دارد، لطفی که در مطالعه‌ی کتاب است در دیدن فیلم نیست.

شما کدام یک از رمان‌های معرفی شده فوق را خوانده یا شنیده‌اید؟ از نظر شما بهترین رمان عاشقانه‌ی جهان کدام است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.